سفیر اسبق ایران در هند:

هند موقعیت منطقه‌ای خود را فدای آمریکا نمی‌کند/ ایران می‌تواند میانجی هند و پاکستان شود/ هند در زمان تحریم‌ها به کمک ایران آمد

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۰۸:۳۰:۳۸
کد خبر: ۷۱۲۰۲۲
هند موقعیت منطقه‌ای خود را فدای آمریکا نمی‌کند/ ایران می‌تواند میانجی هند و پاکستان شود/ هند در زمان تحریم‌ها به کمک ایران آمد
روابط ایران و هند، کشوری که تا پیش از ورود انگلیسی‌ها فارسی زبان بود، از دیرینگی قابل توجهی برخوردار است. هند از معدود کشورهایی با اقتصاد بزرگ و قدرتمند است که در اوج تحریم‌ها مراودات اقتصادی قابل توجهی با ایران داشته است. از این رو تنظیم روابط ایران و هند، اهمیت بالایی در دستگاه سیاست خارجی ایران دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ محمدجواد ظریف، عصر یکشنبه تهران را به مقصد دهلی ترک کرد تا با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت‌گو کند. با توجه به اهمیت مراودات اقتصادی با هند، فعالان و مسئولان اقتصادی نیز در این سفر ظرف را همراهی می‌کردند.

این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان در اسفندماه سال گذشته نیز برای مذاکره با مقامات پاکستان به این کشور سفر کرده بود. با توجه به درگیری‌های تاریخی میان هند و پاکستان و نیز مسائل مربوط به سیاست خارجی ایران و خروج آمریکا از برجام این سفر اهمیت بالایی دارد و ممکن است خواب‌های آمریکا برای ایران را آشفته کند.

«سیاوش زرگر یعقوبی»، سفیر اسبق کشورمان در هند، با اشاره به اهمیت این سفر به برنا گفت: «هند کشوری است که قرن‌ها همسایه ما بوده و پس از استقلال پاکستان هم روابط خوبی میان ما و هندی‌ها در همه دوره‌ها برقرار بوده است. تاریخ این روابط چه از نظر سیاسی و چه فرهنگی بسیار پربار است. بسیاری از نسخ خطی هندی که پس از اسلام به نگارش درآمدند به زبان فارسی است. هر دولتی در هند سر کار باشد، از هر حزبی که می‌خواهد باشد، با ایران روابط حسنه دارد. برای نمونه ایران پیش از انقلاب سرمایه‌گذاری زیادی در هند داشت، درحالی که دولت خانم گاندی به چپ و شوروی و حکومت پهلوی به راست و آمریکا متمایل بود.»

زرگر یعقوبی درباره مراودات اقتصادی ایران و هند می‌گوید: «در طول تحریم‌ها دیدیم که هند به نوعی به کمک ما آمد. البته به خاطر محدودیت‌ها و شرایط خاص اقتصادی که دارد آن چابکی لازم را نداشته و ندارد.»

سفیر اسبق کشورمان در خصوص واکنش آمریکا به پیشرفت روابط ایران و هند گفت: «نزدیکی و دوری کشورها به یکدیگر را منافع ملی تعیین می‌کند. رشد هند بسیار بالاست و اقتصاد بزرگ و قدرتمندی با برد جهانی دارد و بدیهی است نمی‌تواند از سایر قطب‌های اقتصادی دنیا همچون چین و آمریکا دوری کند. سیاست خارجی هند ممکن است از این مسئله تأثیر بگیرد ولی با این حال این کشور نمی‌تواند نسبت به علائق و منافع منطقه‌ای خود بی‌تفاوت باشد و آن را فراموش کند. از این رو تأثیر فشارهای احتمالی آمریکا نمی‌تواند چندان زیاد باشد. درست مثل روابط ایران و ترکیه. ترکیه نیز عضو ناتو است اما در عین حال در اوج تحریم‌ها روابط اقتصادی محکم و پرحجمی با ایران داشت. از این رو درست است که هند باید با اقتصادهای بزرگ دنیا هماهنگ باشد اما این به معنای فدا کردن نقش منطقه‌ای و رابطه با ایران که بخشی از این نقش است، نخواهد بود.

زرگر یعقوبی در رابطه با این موضوع که گسترش روابط با هند و موازات آن روابط ایران و پاکستان، با توجه به دشمنی این دو با یکدیگر چطور مدیریت می‌شود گفت: «ایران در این خصوص موفق بوده و رابطه حسنه با هر دو کشور این امر را ثابت می‌کند. دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توانسته رابطه با این دو کشور را از هم منفک و برای هر دو طرف جا بیندازد. ضمن آنکه در خصوص اختلافات نیز ایران تاکنون نقش مثبتی داشته که نمونه آن را در جریان مباحث مربوط به "خط لوله صلح" شاهد بودیم. تنش میان هند و پاکستان به ضرر ماست و ایران می‌تواند نقش میانجی‌گرانه‌ای بین دو کشور بازی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز