یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

خشم سعودی از سیاست‌های معتدل عمان و کویت در قبال ایران/ فشار مالی بر عمان و کویت علیه ایران کارساز نیست

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۵:۰۱:۴۱
کد خبر: ۷۱۸۷۱۹
خشم سعودی از سیاست‌های معتدل عمان و کویت در قبال ایران/ فشار مالی بر عمان و کویت علیه ایران کارساز نیست
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امارات در تلاش است با حمایت عربستان به تشکیل گروه‌های معارض در عمان اقدام کند تا در موقعیت مقتضی ابزار مناسبی برای اعمال فشار بر حکومت این کشور داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ تلاش‌های عربستان برای ایجاد جبهه‌ای واحد و ایران‌ستیزانه نه تنها تاکنون مثمر ثمر نبوده و نتوانسته به استراتژی راهبردی کشورهای عربی و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شود؛ بلکه بر عکس به شکاف و اختلاف در کشورهای عربی منجر شده است.

این شکاف‌ها گاه مانند امارات متحده عربی در داخل حکومت در جریان است و یا مانند شکاف عمیق قطر و عربستان سعودی میان دو کشور.

اکنون عربستان سعودی می‌رود تا دو کشور دیگر را کامل از دست دهد. یکی کویت که با درپیش گرفتن سیاستی میانه‌روانه در دام سعودی‌ها نیفتاده و دیگری عمان که دوست قدیمی ایران است و سیاست بی‌طرفی در منازعات منطقه‌ای دارد.

شرایط این دو کشور و سن بالای حاکمان آن موجب شده تا عربستان وارد بازی دیگری شود و سعی کند با دخالت در به قدرت رسیدن جانشین‌های احتمالی امیر نشین کویت و سلطنت عمان، دو متحد گوش به فرمان علیه ایران برای خود دست و پا کند.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با برنا می‌گوید: «بحث تحرکات عربستان برای انتخاب جانشینان امیر کویت و سلطان عمان تنها بخش کوچکی از سیاست منطقه‌ای سعودی برای اعمال هژمونی خود بر شبه جزیره عرب و منطقه است. در کنار سیاست‌های دیگری از جمله تلاش برای رهبری شورای همکاری خلیج فارس، ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای برای اعزام نیرو و تهاج به کشورهایی مثل یمن و یکسان‌سازی مواضع کشورهای عربی در منطقه در دستورکار رژیم سعودی است. نمونه آن را در برابر قطر شاهد بودیم؛ جایی که عربستان تلاش کرد افراد دیگری از خانواده آل ثانی را بر سر کار بیاورد و در این راه مذاکراتی هم با برخی از آنان انجام داد.»

زنگنه می‌گوید: «اخیراً کویت و عمان به دلیل اعمال سیاست‌هایی به نسبت مستقل و معتدل موجبات خشم و نگرانی سعودی‌ها را فراهم آورده‌اند. با توجه به سن بالای امیر کویت و سلطان عمان، عربستان راه حل این دو کشور را در این دیده که به دنبال ایجاد فضای فشار روانی و تبلیغاتی در داخل این دو کشور باشد. در این راه سعودی ها برای هر کدام ابزارهای فشار مخصوص به خود را دارند. در عمان سعی می‌کنند با ابزار مالی و تطمیع افرادی در حکومت سیاست خود را پیش برند. این ابزار در کویت کارگر نیست؛ درآمد سرانه در کویت به شدت بالا است و مقامات آن ثروتمندند. در این کشور سعودی‌ها سعی خواهند کرد ابزار حمایت از گروه‌های سلفی و تندرو را به کار گیرند.»

این کارشناس خاورمیانه درباره اینکه آیا فشارهای مالی بر عمان تاکنون نتیجه بخش بوده و آیا اقتصاد آن به سرمایه‌گذاری سعودی‌ها نیازمند است، می‌گوید: «در خصوص عمان تاکنون ابزار تطمیع و فشار مالی جواب نداده است. سیاست‌ها مدبرانه سلطان عمان در ایجاد تنوع برای درآمدهای اقتصادی و گشایش توسعه امکانات توریستی و مقررات سرمایه‌گذاری رو به بهبود است. این کشور با در پیش گرفتن سیاست عدم ورود به ائتلاف‌های هزینه‌بر منطقه‌ای و نظامی، درآمدش را به صورت بهینه مصرف می‌کند.

وی افزود: اکنون عربستان تلاش دارد از امارات متحده به عنوان ابزاری برای فشار به عمان استفاده کند و روی مسائل مرزی بین دو کشور مانور داده و فضاسازی رسانه‌ای کند. امارات به تازگی با حمایت بالای مالی اقدام به تهیه و پخش فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی می‌کند که در آنها اقدام به تاریخ‌سازی و جعل سابقه اعمال حاکمیت بر کلیه سواحل جنوبی خلیج فارس می‌کند. بی تردید این موضوع در سطح عمومی در عمان حساسیت‌های بسیاری برانگیخته و در امارات نیز تبعات سیاسی و احتماعی خود را به دنبال دارد. امارات در چنین فضایی در تلاش است تا با حمایت عربستان به تشکیل گروه‌های معارض در عمان اقدام کند تا در موقعیت مقتضی ابزار مناسبی برای اعمال فشار بر حکومت این کشور باشد.»

به نظر می‌رسد حکام سعودی در حال دست زدن به قماری بزرگ در سیاست خارجی خود هستند. قماری که در انتهای آن یا همه آنچه را می‌خواهند به دست می‌آورند و یا همه چیز را خواهند باخت؛ از جمله آینده روابط خود با عمان و کویت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز