یک کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با برنا:

ایران و روسیه اختلافی بر سر بازسازی سوریه ندارند/ روسیه برای بازساری سوریه راه درازی در پیش دارد/ علیرغم تصورات در بازسازی عراق درآمد داشتیم در سوریه هم همین طور خواهد بود

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۵:۲۷:۴۲
کد خبر: ۷۲۰۲۵۶
ایران و روسیه اختلافی بر سر بازسازی سوریه ندارند/ روسیه برای بازساری سوریه راه درازی در پیش دارد/ علیرغم تصورات در بازسازی عراق درآمد داشتیم در سوریه هم همین طور خواهد بود
چنانچه توافق میان بازیگران خارجی از یک سو و دولت و مخالفانش از سوی دیگر در سوریه حاصل شود، این کشور می‌رود که پس از هفت سال جنگ داخلی میان دولت و انواع و اقسام گروه‌های تروریستی، اقتصادش را دوباره از نو بسازد. طبیعی است که در چنین شرایطی، دولتمردان سوری به دنبال سرمایه‌گذاران و منابع مالی جدید باشند تا در روند بازسازی مشارکت کنند.

به گزارش گروه سیاست‌خارجی و دیپلماسی خبرگزاری برنا؛ در برخی از رسانه‌ها گاه و بیگاه مواردی مطرح می‌شود که ایران و روسیه دچار اختلاف نظر جدی در بحث بازسازی سوریه هستند و اینطور القا می‌شود که روسیه در آینده سد راه حضور ایران در سوریه خواهد شد.

این موضوع را با «حسن بهشتی‌پور»، کارشناس روابط بین‌الملل و روسیه، مطرح کردیم و از او پرسیدیم آیا چنین موضوعی صحت دارد؟  

«ابتدا باید این موضوع را تأکید کنم که روسیه در حال حاضر در سوریه درگیر مباحث مرتبط با آینده سیاسی و امنیتی این کشور است. قانون اساسی، رابطه رئیس جمهور و مردم، کیفیت مشارک مخالفان دولت، دولت انتقالی و نیز از همه مهمتر پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی و مواردی از این دست از اقدامات مسکو در این کشو است. ایران نیز در حال حاضر به مسائل مهمتری از جمله حفظ محور مقاومت و ارتباط با جنوب لبنان، حفظ امنیت عراق و انهدام گروه‌های تروریستی می‌اندیشد. مسائلی که برای روسیه برشمرده شد برای ایران نیز مطرح است. از آنجایی که ابتدا باید امنیت و ثبات در سوریه محقق شود لذا تا پرداختن به مسائل مربوط به بازسازی روسیه راه درازی در پیش داریم.»

بهشتی‌پور ادامه داد: «بر خلاف شایعاتی که گاه و بیگاه در رسانه‌ها مطرح می‌شود روسیه مشکلی با حضور ایران در سوریه ندارد و دولت ایران نیز به دعوت روسیه به آنجا نرفته که با نظر روسیه از آنجا خارج شود. جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی در سوریه را با هماهنگی کامل و به دعوت دولت این کشور انجام داده و می‌دهد. تنها مورد اختلاف میان ایران و روسیه مسئله اسرائیل است. روسیه به عنوان کشوری که روابط گسترده و حسنه‌ای با اسرائیل دارد به هیچ وجه نمی‌خواهد بین ایران و اسرائیل در سوریه درگیری به وجود بیاید و نقشی که در این میان در پیش گرفته نیز از این فراتر نمی‌رود.  در سوریه تامل اصلی بازیگران به خصوص ایران و روسیه بر سر این است که آینده سوریه به دست مردم آن رقم بخورد؛ و با توجه به حضور بازیگران متعدد منطقه‌ای و جهانی در سوریه، بحث بر سر چگونگی مشارک مردم این کشور است.»

این کارشناس روابط بین‌الملل و روسیه در خصوص انگیزه و اولیت‌های ایران برای ورود به درگیری‌های داخلی سوریه، به دعوت دولت این کشور گفت: «نظر شخصی من این است که ما جوانان را به سوریه نفرستادیم که برای منافع اقتصادی شهید شوند. اولویت اصلی ایران در بحث سوریه مسئله امنیت بوده و هست؛ البته در کنار مسائل اعتقادی. تحدید اسرائیل و مقابله با توسعه طلبی آن اولویت دیگر ایران است. اما این منافی مشارکت در روند بازسازی سوریه نیست و ما این کار را در عراق هم انجام دادیم و بر خلاف شایعاتی که گفته می‌شود نظام از جیب ملت درآنجا هزینه کرده و دستاوردی نداشته، ما درآمد هم در بازسازی عراق داشتیم. در سوریه هم این اتفاق خواهد افتاد.»

حسن بهشتی پور ادامه داد: «طبیعی است که هر کشوری به دنبال منافع خود است. قابل پیش‌بینی است که در سوریه بر سر بازسازی این کشور رقابت‌هایی به وجود آید؛ اما اینکه روسیه نخواهد ایران در سوریه مشارکت داشته باشد صحت ندارد؛ چه اینکه برخی از نیازهای سوریه را روسیه نمی‌تواند تأمین کند و برخی را ایران. ایران به خصوص در مواردی چون سدسازی و آی.تی بسیار می‌تواند کمک کند. شاید رقابت اقتصادی در مواردی روی دهد اما اینکه بگوییم نخواهند گذاشت ایران در بازسازی سوریه مشارکت کند، هیچ مبنایی ندارد. ضمن اینکه تصمیم برای دعوت از کشورها برای بازسازی سوریه بر عهده دولت آن در آینده خواهد بود. »

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز