کارشناس سیاست‌خارجی مطرح کرد؛

سفرهای روحانی مانعی در برابر خواست آمریکا

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۹:۱۰:۴۶
کد خبر: ۷۲۵۰۹۵
سفرهای روحانی مانعی در برابر خواست آمریکا
یک کارشناس سیاست‌خارجی می‌گوید، سفرهای آقای روحانی به اروپا و تعاملی که با کشورهای مختلف برقرار می‌کند می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا؛ «علی آقازاده»، کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست‌خارجی، در رابطه با سفرهای رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش به خبرنگار برنا گفت: «باتوجه به شرایطی که امروز بر روابط بین‌الملل حاکم بوده، آمریکا در نظر و عمل مدعی یکجانبه‌گرایی است. این سیاست البته در نظر و عمل واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. اروپایی‌ها مایل نیستند به یکجانبه‌گرایی آمریکا تن دهند اما از سوی دیگر به دلیل مبادلات گسترده مالی، تعاملات امنیتی و سیاسی گاه تحت فشار آمریکا در همین مسیر حرکت می‌کنند.

وی افزود: از این رو سفرهای آقای روحانی به اروپا و تعاملی که با کشورهای مختلف برقرار می‌کند، می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد. به خصوص که همه کشورهای اروپایی نیز با آمریکا همسو نیستند. اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که انتظار صد درصد نمی‌توان داشت.»

آقازاده در خصوص نقش اتریش و سوئیس گفت: «در اروپا، اتریش و سوئیس بازیگران اصلی نیستند؛ بازیگران اصلی فرانسه، آلمان و انگلیس هستند. انگلیس با اینکه دیگر عضو اتحادیه نیست اما بسیار تأثیرگذار است. به هرحال برای فشار به بازیگران اصلی می‌شود از بازیگران کوچکتر در اروپا یارگیری کرد. این کشورها می‌توانند نقش رایزنی به نفع ایران در اروپا بازی کنند.»

این کارشناس سیاست‌خارجی درباره دستاورد این سفرها ادامه داد: «سفرهای آقای روحانی جدای از دستاوردهای احتمالی اقتصادی که ممکن است، داشته باشد یا نداشته باشد می‌تواند به جلب توجه بین‌المللی منجر شود؛ امری که خواست آمریکا نیست. این کشور میخواهد ایران کاملاً منزوی شود و سفرهای رئیس‌جمهور این فضا را تا حدودی می‌شکند و مانعی در برابر خواست آمریکا محسوب می‌شود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز