در نشست مطبوعاتی وزیر خارجه سوریه با همتای عراقی ؛

شرق 'فرات' را پس از پایان یافتن مساله 'ادلب' بازپس می گیریم

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۱۵:۵۷:۴۴
کد خبر: ۷۶۴۹۹۰
شرق 'فرات'  را پس از پایان یافتن مساله 'ادلب' بازپس می گیریم
'ولید المعلم' وزیر خارجه سوریه با رد هرگونه نظام فدرالی در این کشور تاکید کرد که دمشق همچنان پایبند به بازپس گرفتن کنترل شرق 'فرات' پس از پایان یافتن مساله 'ادلب' است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا از خبرگزاری سوریه ( سانا) ،المعلم در نشست مطبوعاتی با 'ابراهیم الجعفری' همتای عراقی اش در دمشق گفت: صادقانه می گویم پس از ادلب هدف ما شرق فرات است و عشایر و کردهای این منطقه باید مشخص کنند در آینده چه می خواهند.

وی ادامه داد که اگر کردها خواستار گفت وگو باشند، باید به قانون اساسی و قانون تنظیم روابط سوریه مراجعه کنیم و اگر تمایل به گفت و گو ندارند، این امر دیگری است. در عین حال ما با نظام فدرالی در سوریه مخالف هستیم و کاری خلاف قانون اساسی کشور انجام نمی دهیم و در صورت گرفتن این تصمیم، آنها باید بهای توهم همکاری با آمریکا را بپردازند.

المعلم تاکید کرد که آمریکا شهر 'الرقه' را به بهانه مبارزه با تروریست های 'داعش' ویران کرد، در حالی که حمایت از تروریست ها را ادامه می دهد و نیروهای خود را به شرق فرات منتقل کرد تا توطئه های تجاوزکارانه در سوریه را اجرا کرده، بحران را از نظر زمانی طولانی تر کند.

وزیر خارجه سوریه اضافه کرد که همه کشورهای منطقه و جهان از پیروزی سوریه وعراق در جنگ علیه تروریسم بهره خواهند برد.

المعلم افزود: سوریه دارای جایگاه مهمی در جهان عرب است و باید نقش عربی خود را ایفا کند و به همین دلیل ما با هرگونه پیشنهاد عربی یا بین المللی با نظر مثبت پاسخ می دهیم .

وی اظهار امیدواری کرد که مرز 'البوکمال' با عراق که به دلیل حملات تروریستی بسته شده بود، به زودی گشوده شود.

وی گفت: ادلب نیز مانند سایر نقاط سوریه حتما به حاکمیت دولت باز می گردد و اگر توافق درباره این استان اجرا نشود، دولت سوریه گزینه های دیگری را اجرا خواهد کرد.

المعلم با اشاره به درج نام گروه تروریستی 'جبهه النصره' در فهرست تروریستی سازمان ملل افزود: باید ریشه تروریست ها در ادلب کنده شود و نیروهای مسلح ما در اطراف این استان آمادگی ریشه کن کردن تروریسم در صورت عدم اجرای توافق درباره ادلب را دارند.

الجعفری وزیر خارجه عراق نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: سفر من به سوریه مهم است، زیرا ثبات و امنیت را پس از پیروزی این کشور بر تروریسم حس کردم .

وی اضافه کرد که روابط عراق و سوریه تاریخی و محکم است و قوی باقی خواهد ماند و سوریه که بحران های زیادی را پشت سر گذاشته و در برابر تروریسم مقاومت نموده، پیروز نهایی می باشد.

الجعفری تاکید کرد که هیچ کس نمی تواند سوریه را از نقش محوری آن در منطقه جدا کند و به حاشیه بکشاند و هماهنگی مداوم میان سوریه و عراق در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه امنیت آب وجود دارد.

وی با اشاره به بسته بودن مرزهای دو کشور به دلیل فعالیت تروریستها، گفت: عراق از مواضع حمایتی سوریه تقدیر می کند و به هیچ کس اجازه مداخله خارجی در روابط دو کشور را نخواهد داد.

المعلم و الجعفری در دمشق، بازگشایی معابر مشترک و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را بررسی کردند.

وزیر خارجه عراق به منظور دیدار با رییس جمهوری و وزیر خارجه سوریه و بررسی راههای بازگشایی معابر مرزی بین دو کشور، وارد دمشق شده است .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز