دبیر شورای عالی مناطق آزاد:

میدان و عرصه را برای جوانان باز گذاشته‌ایم/ دستیاران جوان پشتیبان جوانان منطقه باشند

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۱۶:۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۷۲۹۰۹
میدان و عرصه را برای جوانان باز گذاشته‌ایم/ دستیاران جوان پشتیبان جوانان منطقه باشند
ترکان: میدان و عرصه را برای جوانان باز گذاشته ایم و به نوعی فرصت سازی کرده ایم و دستیاران جوان ما باید پشتیبان جوانان منطقه باشند.

اکبر ترکان در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری برنا، درباره دلیل انتخاب دستیاران جوان  عنوان کرد: ما میدان و عرصه را برای جوانان باز گذاشته ایم و به نوعی فرصت سازی کرده ایم و  دستیاران جوان ما باید پشتیبان جوانان منطقه باشند و با استفاده از صندوق های نوآوری و شکوفایی که توسط مجلس به تصویب رسید به کسب و کار پرداخته و در ساخت و ساز مناطق آزاد کوشا باشند.

وی ادامه داد: این یک بحث غلط است که نمی توان با یک سرمایه کوچک در مناطق آزاد سرمایه گذاری کرد و این مسوولیت بزرگ به گردن دستیاران جوان است تا این دید غلط را از بین برده و راه را برای جوانان کشور برای سرمایه گذاری در این مناطق باز کنند.

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی امروز در نشستی خبری در مورد توسعه سرمایه گذاری در مناطق آزاد و جذب سرمایه گذاران خارجی را اینگونه عنوان کرد: در توسعه مناطق آزاد توجه به سرمایه گذاران خارج از یک موضوع است اما امروزه ما شاهد آن هستیم که سرمایه گذاران داخلی به طور مطلوبی سرمایه گذاری می کنند و نبودن رکود در مناطق آزاد خود از دلایل مناسبی در حضور سرمایه گذاران داخلی در این مناطق است. 

ترکان در ادامه عنوان کرد: متاسفانه تحریم های موجود، سرمایه گذاری خارجی را محدود کرده است اما ما با دو سناریو سال آینده را پیش بینی کرده ایم، اول اینکه تحریم ها همچنان پا برجاست و ما با ادامه این مسیر هیچ مشکلی پیش رو نداریم، دوم آنکه تحریم ها برداشته می شوند، در این صورت ما شاهد سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی هستیم.

ترکان در مورد اهمیت مناطق آزاد اظهار کرد: به دلیل پیشبرد اهداف در راستای اقتصاد مقاومتی، مناطق آزاد امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال منطقه آزاد چابهار که موقعیت ترانزیتی مناسبی دارد و به عنوان پایگاه ترانزیت در شرق کشور محسوب می شود. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: در سال 93 یک اسکله 30هزار تنی عمق آبخور تعمیر شد و در اسفندماه توانست کشتی های پاناماتس تمام ظرفیت را در خود جای دهد. اما در گذشته کشتی های تمام ظرفیت پاناماتز که در بندر ترانزیتی بندعباس می رفتند و در آنجا بار خود را خالی می کردند و سپس به سمت بندر چابهار راهی می شدند اما امروز با تدابیری که اتخاذ شد یک دستاورد مهم برای ترانزیت در عرصه حمل و نقل در شرق کشور مهیا شد.

مشاور رئیس جمهوری در مورد احداث مناطق آزاد اظهار کرد: ارتباط با همسایگان یکی از مهم ترین راهبردها برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی است. برای مثال روزانه کشورهای همسایه درخواست صادرات بیش از 300 میلیون متر مکعب گاز را دارند. که یک امر نشدنی بود تا به امروز. همچنین موضوع دیگری که بتوانیم یک ارتباط مستحکم تر با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم تبادل معاملات در عرصه انرژی است. ما باید یک حجم معین از فراورده های صادراتی که در آن ها مزیت بیشتری داریم را با کشورهای همسایه گسترش دهیم. همچنین مناطق آزاد به این دلیل مورد اهمیت واقع شده که می توانیم با 15 کشور همسایه روابط اقتصادی جدیدی را خلق کنیم. 

اکبر ترکان در مورد وارد کردن خودروهای لوکس از مناطق آزاد این گونه عنوان کرد که: ما با واردات خودروهای لوکس مشکلی نداریم در واقع در مناطق آزاد برای ما یک مزیت محسوب می شود زیرا با جذب سرمایه گذاران خارجی نمی توان آن ها را از خرید خودروهای مختلف منع کرد. اما برای افراد متمول در دیگر نقاط کشور با رعایت مقررات و موازین می توانند خودرو را ترخیص نموده و استفاده نمایند.

وی در مورد آینده اقتصادی مناطق آزاد این گونه عنوان کرد: که با پیشبرد مذاکرات ما می توانیم امیدوار باشیم سرمایه گذارهای خارجی با سرمایه خود به سمت مناطق آزاد بیایند؛ اما پس از اینکه تحریم ها برداشته شد ما چگونه می توانیم از سرمایه گذاران خارجی استقبال کنیم؟

مسلما ما زیرسازی های کافی و لازم را انجام دادیم تا پس از برداشتن تحریم ها بتوانیم شرایط مساعد را برای سرمایه گذاران خارجی مهیا کنیم و مناطق آزاد را به عنوان قطب مالی کشور درآوریم. 

مشاور عالی رییس جمهوری در مورد اشتغالزایی در مناطق آزاد اینگونه عنوان کرد که: در مناطق آزاد بیش از 950هزار نفر سکنه وجود دارد که متاسفانه بیشترین معضل بیکاری را در اروند با حدود 450هزار نفر شاهد هستیم اما دولت به دنبال جذب سرمایه گذاری برای احداث ساخت و ساز است تا به دنبال آن اشتغالزایی را شاهد باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز