مدیرعامل شرکت ملی نفت:

توسعه نهایی پارس جنوبی سالانه ۱۲۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۲۳:۴۶:۰۹
کد خبر: ۲۷۲۹۶۰
توسعه نهایی پارس جنوبی سالانه ۱۲۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد
جوادی: با توسعه نهایی پارس جنوبی سالانه 127 میلیارد دلار درآمد برای کشور کسب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه تلاش می شود تا پایان دولت یازدهم شاهد تکمیل فازهای پارس جنوبی شویم، گفت: با توسعه نهایی پارس جنوبی سالانه 127 میلیارد دلار درآمد برای کشور کسب خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، رکن الدین جوادی روز سه شنبه در مراسم افتتاح فاز 12 پارس جنوبی، اظهار داشت: فاز 12 که به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه گازی کشور شناخته می شود، دارای ظرفیت 3 میلیارد فوت مکعب گاز است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: دو سوم از گاز مورد نیاز پالایشگاه خشکی توسط سکوهای دریایی فاز 12 و یک سوم نیز از طریق فازهای 6، هفت و هشت تامین می شود.

وی اظهار داشت: در سال جاری موفق شدیم که 107 میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت کنیم که امیدواریم با تکمیل سایر فازها تا سال 96 میزان برداشت گاز به 250 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند.

جوادی خاطرنشان کرد: در سال 96 ارزش گاز برداشت شده از پارس جنوبی معادل تولید روزانه پنج میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام خواهد بود.

وی گفت: با توسعه نهایی پارس جنوبی سالانه 127 میلیارد دلار درآمد از آن کسب خواهد شد که البته به دلیل پرداخت یارانه و ارزان فروشی همه این مبلغ به خزانه و صنعت نفت باز نخواهد گشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هر مترمکعب گاز را به ارزش یک ریال به شرکت ملی گاز می فروشیم و آنها نیز 120 تومان به مردم می فروشند اما در نهایت بخش اصلی این درآمد بابت پرداخت یارانه نقدی هزینه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان آنکه توسعه فاز 12 نتیجه تلاش چهار دولت است، گفت: قرارداد ساخت فاز 12 در تیر 1384 به امضا رسید و در دولت های نهم و دهم بخش هایی از آن احداث شد و در نهایت در دولت یازدهم به بهره برداری رسید.

جوادی با بیان آنکه 6 وزیر نفت در توسعه این فاز سهم داشته اند، در خصوص هزینه احداث این فاز نیز گفت: هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم در این فاز انجام شده اما هزینه نهایی این طرح 12 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان آنکه در 18 ماه گذشته 1.2 میلیارد دلار در فاز 12 سرمایه گذاری شده و روند راه اندازی آن شتاب بیشتری گرفته است، اظهار داشت: تاکنون 12 میلیون بشکه میعانات گازی در فاز 12 تولید شده که 11 میلیارد بشکه از آن صادر شده است.

جوادی اضافه کرد: همچنین تاکنون بیش از 9 میلیارد مترمکعب گاز به شبکه سراسری تحویل داده شده که حدود 2.5 میلیارد دلار برای ما درآمد داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به آنکه با دستیابی فاز 12 به تولید کامل در سال 94 این فاز سالانه 6 تا 9 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که با توسعه سایر فازها تا سال 96 شاهد تکمیل پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز