رسول منتجب نیا در گفت و گو با برنا:

دنیا پذیرفته ایران اهل گفت‌و‌گو و منطق است

۱۳۹۴/۰۱/۱۲ - ۱۰:۳۸:۵۳
کد خبر: ۲۷۴۵۹۶
دنیا پذیرفته ایران اهل گفت‌و‌گو و منطق است
منتجب نیا: در برخورد با تندروها ارجاع به قانون کافی نیست و دولت باید اقتدار بیشتری از خود نشان بدهد.

در راستای آنکه دولت تدبیر و امید اولین سال کامل عمر سیاسی خود را طی کرده و بالطبع آن دستاوردها، پیشرفت ها و یا نقاط ضعف و قوتی داشته در پایان سال به سراغ چهره های شاخص سیاسی و اقتصادی و نخبگان اجتماعی رفتیم و پیرامون دستاوردهای دولت و روندهای طی شده به گفت و گو با این چهره ها پرداختیم.  در پی گفت و گوی ما با حجت الاسلام رسول منتجب نیا چهره سیاسی اصلاح طلب را می خوانید

به نظر شما مهمترین رویداد سیاسی سال 93 در بعد داخلی و بین المللی در سال چه بوده است؟

در بعد بین المللی که موفقیت هایی که تا به حال در سطح بین الملل برای کشور به وجود آمده اولا حالت تنش و التهاب از بین رفته دنیا پذیرفته که ایران اهل منطق و گفت و گو است و در مقام ایجاد اختلاف و درگیری و جنگ نیست. تا این اندازه اش پیروزی بوده است. در رابطه با مذاکرات درصد قابل توجهی پیشرفت حاصل شده و امیدواریم که به نهایت برسد اما در داخل فضایی که به وجود آمده فضا به مراتب از دولت گذشته صمیمانه تر است و آرام تر است گرچه هنوز مقاومت ها و فشارهایی است هر روز تلاش می کنند مسئله ای برای دولت و کشور ایجاد کنند افراطیون، ولی در مجموع خیلی با دولت گذشته متفاوت است و امیدهای مردم همچنان باقی است. دولت هم گام هایی را برداشته اگرچه در حد انتظار نیست چه در رابطه با آزاد سازی فضای سیاسی و رفع انسداد سیاسی و قانونمند کردن حرکات و چه در زمینه مسایل فرهنگی و همین طور در مسایل اقتصادی. پیشرفت هایی شده ولی اول کار هست انتظارات به مراتب فراتر است.

 

اگر بخواهید نام ببرید چه رویدادی را نام می برید؟

در داخل مسایلی که به وجود آمده اولا حمایت احزاب و تشکل ها و فعالیت سیاسی از جانب دولت این یک موفقیت بوده و همان طور که گفتم تا حدی باز شدن فضای سیاسی از یک طرف ولی مقاومت ها و مخالفت ها از ناحیه گروه های فشار و قانون شکن ها این ها جزو حوادث داخلی سیاسی محسوب می شود.

 

تلخ ترین اتفاق سیاسی و شیرین ترین اتفاق 93 چی بوده؟

شیرین ترین مسئله داخلی پیشرفتی که در زمینه سلامت و بهداشت و درمان داشتیم که کام مردم را شیرین کرده و تلخ ترین برخوردهای خشن و تندی است که با نخبگان شده است مثل برخوردی که با آقای دکتر مطهری یا با معاونین رئیس جمهوری و غیره که کام مردم را این برخوردها تلخ کرده است.

 

در انتهای سال 93 تفاوت سال 93 با تحولات سال 92 را چه ارزیابی می کنید؟

92 که قابل ارزیابی نبوده چون دولت اواسط سال روی کار آمده و فعالیتش را آغاز کرده و نمی شد این را ملاک و مبنا قرار داد. ولی 93 به مراتب بهتر از 92 بوده و به هر حال دولت توانسته استقرار پیدا کند. البته مخفی نباشد که برخورد مجلس و دولت و وزرای کابینه جزو موارد تلخی است که در هم سال 92 وجود داشته و به خصوص در 93 اوج این قضیه بوده است.

 

دولت روحانی به نظر شما در سال 93 چه دستاوردها و نکات مثبت و یا چه نکات منفی داشته است؟

نکات مثبت اش هم در سیاست داخلی و هم خارجی. نکات منفی برآورده نشدن بخشی از انتظارات و مطالبات مردم است که به هر حال همچنان مردم را در انتظار گذاشته و این سوال را و این گله را از دولت آقای روحانی دارند و امیدواریم که سال آینده بتواند به کلیه مطالبات مردم پاسخ دهد.

 

به نظر شما چهره سیاسی سال 93 چه کسی است؟

چهره هایی هستند که مطرح بودند مثل آقای هاشمی و آقای رئیس جمهور اصلاحات همیشه مورد توجه بودند ولی در سال 93 آقای دکتر مطهری چهره ای بوده که خیلی گل کرده و درخشیده و هم علاقه مردم را و هم توجهات مردم را به خود جلب کرده.

 

شما سال 94 را چطور ارزیابی می کنید؟

سال کاملا متفاوتی است چون بعد از تعطیلات تنور اتفاقات داغ می شود و فعالیت های انتخاباتی گروه ها و نمایندگان مجلس و جناح های رقیب شدت بیشتری می گیرد. طبیعی است که فضا و شرایط امسال و سال گذشته کاملا متفاوت است و دولت باید اقتدار خود را به اثبات برساند یک ضعفی که می شود برای دولت بیان کرد این است که از اقتدار و محبوبیت خودش کمتر استفاده کرده بیشتر می خواهد با منطق و قانون و توجیح کردن برخورد می کند ولی در برابر قانون شکن ها راهی جز اعمال قدرت و اقتدار نیست. دولت باید از این به بعد مقتدرانه عمل کند تا دست قانون شکن ها و گروه های مخرب و فشار قطع شود.

 

در سال آینده پیش بینی می شود که کارهای تخریبی از ناحیه مخالفان دولت شدت پیدا کند و این دولت است که باید با اتکاء به مردم بتواند با این قانون شکنی ها مقابله کند.

 

شما به کارنامه دولت چه نمره ای می دهید؟

فکر می کنم تا کنون نمره دولت حول و حوش بین 12 تا 14 است هنوز خیلی فاصله دارد تا نمره 20 بگیرد.

 

آقای منتجب نیا اگر بخواهد یک آرزوی سیاسی بکند چه آرزویی می کند؟

آرزوی سیاسی ما این است که مردم احساس آزادی و امنیت بکنند و احساس بکنند که هیچ کس نیست که به حقوق آن ها تعرض کند. فقط قانون باشد فقط موازین دینی و اسلامی باشد که آن ها را محدود کند ولی هیچ شخص و گروهی در هیچ کدام از ارکان دولت در مقام تضییع حقوق مردم بر نیاید. این حالت آزادی و امنیت اگر در مردم احساس شود من فکر می کنم فعالیت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ارزشمندتر و شیرین تر می شود.

نظر شما