سخنگوی دولت:

اقشار پر درآمد از لیست دریافت یارانه حذف می‌شوند/ سفر عمره تا مجازات عوامل حادثه فرودگاه جده معلق خواهد ماند

۱۳۹۴/۰۱/۲۵ - ۱۰:۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۷۷۳۵۱
اقشار پر درآمد از لیست دریافت یارانه حذف می‌شوند/ سفر عمره تا مجازات عوامل حادثه فرودگاه جده معلق خواهد ماند
نوبخت: وزیر تعاون نحوه حذف افراد پردرآمد را بعد از تصویب کامل آیین نامه اعلام خواهد کرد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست خبری در سال 94 در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درباره حذف اقشار پردرآمد از لیست یارانه بگیرها گفت: قانون بودجه در تبصره بیست چگونگی منابع و مصارف را تعیین کرده و تبصره را اجرایی می کند. در حال حاضر آیین نامه اجرایی را تدوین می کنیم.

نوبخت با اشاره به ارایه به موقع لایحه بودجه و تصویب مجلس ادامه داد: در سال 93 همه آیین نامه های اجرایی را نوشتیم و انتظار داشتیم مجلس این آیین نامه ها را در وقت قانونی به ما بدهد. ضوابط حذف اقشار پردرآمد لازم الاجراست و در آیین نامه تدوین شده چگونگی حذف افراد مطرح و پیش بینی شده است. وزیر تعاون که مسوولیت این حوزه را بر عهده دارد اطلاع رسانی کامل آن را بعد از تصویب کامل آیین نامه اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دولت در ادامه با ارایه گزارشی از رخدادهای اقتصادی در بودجه 93 و 94 اظهار داشت: سال 93 از نیمه که گذشت مشخص شد میزان درآمدهای نفتی نسبت به مبلغی که در بودجه سال 93 پیش بینی شده تقلیل خواهد داشت و آثار آن بر روی اقتصاد خواهد ماند و باید برای کسری بودجه چاره اندیشی می کردیم. پیش بینی ما از منابع در بودجه 93، 211هزار میلیاردی بود و اینکه بتوانیم 180هزار میلیارد تسهیل منابع ایجاد کنیم و خوشبختانه آنچه که در سال 93 تحقق یافت همان عددی بود که پیش بینی کرده بودیم. همچنین پیش بینی دولت بر این بود در سال 93 کاهش قیمت نفت 97200 میلیارد باشد اما 97900 میلیارد شد. واگذاری سرمایه 62300 میلیارد پیش بینی شده بود اما 63100میلیارد تحقق یافت. 143800 میلیارد نیز برای اعتبارات جاری پیش بینی شده بود که عملا 143900 میلیارد تحقق یافت. در طرح های عمرانی پیش بینی ما 29700 میلیارد تومان بود اما 32200 میلیارد تومان شد یعنی در سال 1393 بیش از 32200 میلیارد برای طرح های عمرانی پرداخت کردیم که نسبت به 21 هزار میلیارد طرح عمرانی در سال 93 نشانگر 1.5 برابر شدن طرح های عمرانی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: علت توجه دولت به طرح های عمرانی برای اجرا و حرکت کردن در راستای سیاست خروج از رکود و نرخ تورم است که خوشبختانه تورم اسفندماه 93 آنچه که در فروردین آمار آمد 14.8 درصد تورم دوازده ماهه بوده که تقریبا ده واحد کمتر از 25درصد پیش بینی شده ما در سال 93 بود یعنی مهار نرخ تورم عدد رضایت بخشی است و رشد اقتصادی 3.8 درصد بیان شد.

محمدباقر نوبخت اضافه کرد: در سال 94 در نظر داریم افزایش رشد اقتصادی بیش از سال پیش باشد و به دنبال افزایش 4 تا 5 درصدی در رشد اقتصاد هستیم و همچنین برنامه ریزی شده تا بتوانیم از متوسط نرخ تورم 93 که 14.8 بود از سطح 14درصد افزایش پیدا نکند.

وی در خصوص قانون بودجه توضیح داد: در قانون بودجه دو سقف 224هزار میلیارد در شش ماهه اول و سقف دوم 236هزار میلیارد تعیین شده و امیدواریم که در صورت لغو تحریم ها و آزاد شدن منابع بتوانیم به نحو شایسته تری از منابع موجود استفاده کنیم.

سخنگوی دولت درباره بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری در جهت ممنوعیت افزایش قیمت ها گفت: آقای جهانگیری بخشنامه ای به دستگاه های اجرایی دادند تا نسبت به افزایش قیمت بیش از قانون بودجه اجتناب کنند که در صورت عدم توجه قابل پیگیری خواهد بود. همچنین برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده در بازار اقتصادی این بخشنامه محدودیت ایجاد خواهد کرد.

وی درباره مصوبات هیات وزیران در خصوص رتبه بندی کردن فرهنگیان اظهار داشت: سال 94 طرح رتبه بندی کردن فرهنگیان جزو مصوبات هیات وزیران بود تا جهت ایجاد انگیزش بیشتر در کادر آموزشی آموزش و پرورش شود. 1350میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع تخصیص یافت و مازاد هزینه های جاری و عمرانی نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد. سال 95 بالغ بر 3500 میلیارد برای رتبه بندی فرهنگیان نیز اختصاص خواهد یافت و برای اینکه بتوانیم برای توازن بخشی نظام پرداخت و نظام حقوق و دستمزد کارکنان دولت اقدام کنیم و این طرح در مدیریت و برنامه ریزی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دست اجراست.

نوبخت درباره قانون برنامه ششم توسعه بیان کرد: در برنامه ششم توسعه اجرای پنج برنامه پیش از پیروزی انقلاب و پنج برنامه بعد از پیروزی انقلاب نشانگر این است که همواره بین اهداف مطرح شده در برنامه تفاوت معنی داری وجود دارد. انتظار از دولت این است که نسبت به روند آسیب شناسی داشته باشند که آیا طبق روال قبل عمل کرده یا تحولی در برنامه ریزی جدید آغاز شود. از فرودین سال 93 آسیب شناسی آغاز شده و پیش نویس سیاست های کلی را تقدیم کردیم. در این خصوص قانون زیاد وجود دارد و نیازمند قانون جدید نیستیم؛ بنابراین برنامه ششم توسعه با یک شکل و محتوای بهتر و مختصرتر تهیه شده و در وقت مقرر به مجلس خواهیم داد و همکاران من در حال حاضر بر روی برنامه ششم توسعه متمرکزند.

وی در پاسخ به سوالی درباره جلسه معاونت حقوقی درباره مذاکرات لوزان گفت: معاونت حقوقی جلسه ای درباره لوزان برگزار خواهد کرد و در این جلسه در خصوص تحریم ها و نحوه رفع تحریم ها با مسوولان ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای به بحث و بررسی خواهند پرداخت.

نوبخت درباره گرانی خودرو بیان کرد: قیمت خودرو، ضوابط و سیاست آن را شورای رقابت که غیردولتی است تعیین می کند و این یک درصد افزایش به دلیل مالیات بر ارزش افزوده است. ما نیز از سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و شورای رقابت می خواهیم قیمت ها را افزایش ندهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره قطع بیمه روزنامه نگاران اظهار کرد: در خصوص قطع بیمه روزنامه نگاران بی خبرم و اگر نیاز به منابع داشته باشد خوشبخاته در بودجه برای آن پیش بینی شده است و ممکن است که وزارتخانه بخواهد آن را با برنامه ریزی جدید تدوین کند.

سخنگوی دولت با اشاره به نرخ سود بانکی گفت: یکی از مسوولیت های شورای پول و اعتبار تعیین نرخ سود بانکی است و یک همبستگی میان این نرخ و نرخ تورم وجود دارد. سال های قبل که نرخ تورم افزایش فزاینده ای داشت درست بود که نرخ سود بانکی هم افزایش یابد و حالا که نرخ تورم روندی کاهنده دارد باید با نرخ سود بانکی برابری داشته باشد و دولت با کاهش نرخ تورم موافق است.

سخنگوی دولت درباره ممنوع التصویر شدن رئیس جمهوری دولت اصلاحات گفت: همانطور که بارها مطرح کردم این موضوع از سوی شورای امنیت مطرح نشده و سخنگوی قوه قضائیه هر مطلبی را که بیان کردند حتما مستندات قانونی برای آن دارند.

وی با اشاره به تعلیق حج عمره اظهار داشت: رخداد بسیار ناصواب و غیر منتظره ای پیش آمد و دولت نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. دولت اقدامات لازم را انجام داد اما چون پاسخ رسمی از دولت عربستان دریافت نکردیم لغو سفرهای عمره را به عنوان عاملی که نشانگر میزان تاسف دولت جمهوری اسلامی نسبت به این موضوع است را مطرح کردیم و همانطور که مراجع هم نظرات خود را بیان کردند اقدام به لغو سفرهای عمره صورت گرفت. امیدواریم عربستان که جایگاه اسلامی را مخدوش کرده اقدام و مجازات را از طریق قوانین برای مرتکبین این جرم صادر کند.

وی درباره حادثه اخیر شیراز و موضع دولت گفت: دولت در این مسئله حساس است و همچنین قوه قضائیه وارد عمل شده و شما در آینده ای نزدیک با هویت افراد قانون شکن آشنا خواهید شد.

سخنگوی دولت با اشاره به صندوق بازنشستگی اظهار کرد: وضع نابسامان صندوق بازنشستگی و بیمه طراحی شده و در برنامه ششم توسعه به آن خواهیم پرداخت.

وی درباره اظهارات روز گذشته وزیر کشور در خصوص پول کثیف بیان کرد: دولت با هر گونه مفسده در عرصه سیاسی و اقتصادی مقابله می کند و تشکیل جلسات متعدد شورای مفاسد اقتصادی نشانگر عزم دولت در این باره است.

وی درباره دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار کرد: پیگیری در این خصوص در حال انجام است و هر نقصی که در این فرایند در دسترسی آزاد اطلاعات وجود دارد برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره عدم موفقیت دولت در حوزه سیاست داخلی گفت: با توجه به تشکیلات رسمی که برخی نهادها در کشور دارند که برخی از این دستگاه ها را دولت و برخی دیگر را سازمان های غیررسمی اداره می کنند تفاوت رویکرد دیده می شود. دولت در سال جدید نسبت به قانونمند کردن دستگاه ها تلاش  خواهد کرد و می توانیم نسبت به این وضعیت به نتیجه مثبتی دست پیدا کنیم.

وی درباره روند قیمت تضمینی کشاورزان در سال جاری اظهار داشت: رقم 1150 تومان برای گندم در دست اجراست و برای مصارف دیگر نیز قیمت تضمینی تعیین شده و اگر دولت در شرایطی که نیاز به خرید فوری در خارج از چارچوب خرید تضمینی وجود داشته باشد از طریق شرکت های تعاون روستایی اقدام خواهد کرد. همانطور که در سال گذشته کشاورزان مشکل فروش گوجه داشتند ما از طریق صندوق تعاون روستایی اقدام کردیم و در بودجه امسال نیز ردیفی برای آن در نظر گرفتیم.

سخنگوی دولت در پایان درباره زمان انتشار فک شیت ایرانی گفت: همانطور که در مصاحبه ها مذاکره کنندگان و مسوولین مواضع خود را اعلام کردند در جهت همین فک شیت ایرانی عمل خواهند کرد و در زمان خود منتشر خواهد شد.

 

خبرنگار: سمانه مقدم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز