نبرد نابرابر میان اصلاحات و صدا وسیما از دیرباز

قطار شیشه ای جام جم همچنان تندرو است

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۱۳:۵۸:۲۵
کد خبر: ۲۷۷۷۴۸
قطار شیشه ای جام جم همچنان تندرو است
از همان نخستین روز های ریاست ضرغامی بر ساختمان شیشیه ای جام جم که مصادف بود با آخرین سال های دولت اصلاحات، بوی یکسویی و جبهه گرایی از سوی این رسانه ملی به مشام همگان می رسید.

گروه سیاسی برنا: "صدا و سیمای جمهوری اسلامی متعلق به تمام ملت است و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد." این قانونی است که صراحتا در ماده 7 آمده است و نشان از بی طرفی صدا و سیما دارد اما اینگونه که مشخص است بایستی بگوییم نشان از بی طرفی صدا و سیما داشت.

اصول لا یتغییر رسانه ملی آنست که در تمامی مسایل و طیف های سیاسی به بازنشر اخبار و رویکرد های آن بپردازد حال چه بسا آن طیف سیاسی، دولت روی کار آمده از سوی رای و خواست آحاد ملت باشد اما صدا و سیما در دوران مدیریت عزت الله ضرغامی برنامه سیاسی ای نساخت مگر آنکه اصلاح طلبان در آن متهم شوند. در تمامی دورانی که برنامه های سیاسی و خبری ای همچون «شناسنامه»، «دیروز، امروز، فردا» و «٢٠:٣٠» هر چقدر اصولگرایان و احمدی نژادی ها به راحتی و با سلام و صلوات به روی آنتن رفتند و از سوابق و خاطرات و خوبی های جناح سیاسی خود سخن گفتند، اصلاح طلبان مغضوب رسانه ملی بودند. اگر عکسی و تصویری از شخصیت های اصلاح طلب از جعبه جادویی صداو سیما منعکس می شد یا شطرنجی بود و یا آنکه به نحوی چهره شان را بازگو می کرد که گویی قصه ای ترسناک برای عوام پخش می شود.

از همان نخستین روز های ریاست ضرغامی بر ساختمان شیشه ای جام جم که مصادف بود با آخرین سال های دولت اصلاحات، بوی یکسویی و جبهه گرایی از سوی این رسانه ملی به مشام همگان می رسید و پس از تورنومت سال 84 طیف اقلیت پی بدنامی ها و هجمه انتقادهای همه نوعه را به تنشان قبول کردند.

در همین دوران ها بود که به دستور معاونت سازمان صدا و سیما و با چراغ سبز ضرغامی در برنامه های خبری، "آیت الله" هاشمی رفسنجانی چهره محبوب اصلاح طلبان و مشق نوشته انقلاب، جای خود را به "حجت الاسلام" رفسنجانی داد. از سوی دیگر اصلاح طلبان بایکوت خبری شدند و در مقابل احمدی نژاد و احمدی نژادی ها که هرگاه اراده می کردند صدا و تصویرشان از تلویزیون و شبکه های رادیویی پخش می شد دیگر جایی به عنوان یک حزب، هر چند انتقادی در جعبه جادویی برای عوام الناس نداشتند. رابطه ضرغامی و احمدی نژاد آنچنان بالاگرفت که برخی از منتقدان مدیریت ضرغامی، واگذاری ۸۶ هکتار از زمین های نمایشگاه بین المللی تهران به صدا و سیما در آخرین روزهای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را «نوعی قدردانی متقابل» از صدا و سیما در جهت اخبار وارونه از دولت مهرورز توصیف کردند. همانگونه که سال اول ریاست ضرغامی مصادف شد با سال آخر دولت اصلاحات همانطور هم سال آخر ریاست ضرغامی مصادف شد با سال اول دولت اعتدال و در همان بهبهه انتخابات سال 92 شاید اگر ضرغامی می دانست که در نخستین گفت وگوی تلفنی اخبار شبکه یک با حسن روحانی در شب اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، او بلافاصله از دو چهره محبوب اصلاح طلبان تشکر می کند هرگز مجوز این تماس تلفنی را به مدیر شبکه یک و معاون سیاسی خود نمی داد. پس از روی کار آمدن دولت اعتدال در همان سال آخر هم همسویی پاستور و ساختمان شیشه ای جام جم دیده نشد گویی پاستور دیگر متعلق به نهاد ریاست جمهوری نیست و نیازی نیست صدا و سیما خدمات دولت را برای ملت بازنشر کند.

حال اگر چه بیش از دویست روز است که عزت الله ضرغامی از صندلی ریاست بر سازمان صدا و سیما برخاسته و جای خود را به محمد سرافراز داده است و البته محمد سرافراز رییس جدید صدا و سیما این جملات ضرغامی را همان روزی که با او برای چگونگی کم و کیف ریاست بر صدا و سیما جلسه داشت، شنیده بود که در مراسم تودیع و معارفه اش گفت که «وزن و جایگاه رسانه ملی باید در سبد رسانه ای مردم افزایش پیدا کند.» سرافراز با گفتن این جملات نشان داد که می داند نادیده گرفتن یک جناح به معنای کمرنگ شدن اعتماد طیف کثیری از توده های اجتماعی به رسانه ملی است در نتیجه بر خلاف اهداف، موقعیت و توقعات از صدا و سیماست. چنین بود که با رفتن ضرغامی و آمدن سرافراز و برخی تغییرات مدیریتی در سازمان صدا و سیما دیگر کمتر از قبل اصلاحات و اصلاح طلبان و رسانه های شان مورد هجوم و هجمه قرار گرفتند اما هنوز که هنوزه گهگاهی شاهد برخی از اقدامات از سوی ساختمان شیشه ای جام جم هستیم که گویی ضرغامی در پی ریزی این ساختمان نقش دارد و این مساله از بین رفتنی نیست و صدا وسیما هنوز تمایل دارد قطار سازمان را روی ریل یک سویی و جبهه گرایی قرار دهد تا رسانه ملی همانی نشود که ملت می خواهند.

آخرین مساله ای که به عیان برای همگان مشخص کرد صدا و سیما که به عنوان یک رسانه ملی شناخته می شود و می بایست به طور کامل بی طرف باشد و به اهم مسایل به دور از هرگونه دیدگاه سیاسی بپردازد، از پخش زنده همایش بانوی انقلاب سرباز زد و دلیل آن مشخص نیست که چرا چنین همایش مهمی که محتوای آن تجلیل از همسر گرانقدر امام راحل است از سوی مسوولین محترم صدا و سیما از اهمیت خاصی برخوردار نبوده است که به صورت زنده روی آنتن رود. مسلما رویکردهای سرافراز به تندی ضرغامی سعی در یک سویی ندارد لیکن به طور حتم هم نمی‌توان گفت که اعتدال گرایی را در راس امور خود قرار داده است. همین اتفاق ها کافی است تا حسن روحانی  یک بار دیگر به صدا و سیما بگوید: «رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنهاست.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز