علی خرم:

آژانس تنها قادر به بازرسی در ایران است

۱۳۹۴/۰۲/۰۶ - ۱۱:۴۱:۵۸
کد خبر: ۲۸۰۱۹۱
آژانس تنها قادر به بازرسی در ایران است
آمریکایی ها با انتشار فکت شیت خودشان برای خودشان در برابر تندروهای آمریکایی تعهد ایجاد کردند.

علی خرم استاد دانشگاه و نماینده سابق ایران در سازمان ملل و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره بازرسی آژانس در ایران اظهار داشت: طبق قوانین آژانس بین الملل انژی اتمی، آمریکایی ها به تنهایی اجازه دخالت در امور بازرسی را ندارند و بازرسی فقط مخصوص آژانس است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از 140 کشور تشکیل شده که در مجموع در آن سازمان باید تصمیم گیری لازم انجام شود.

علی خرم با بیان اینکه وقتی ایران به پروتکل الحاقی بپیوندد اعلام آمادگی می کند که آژانس هرگاه خواست می تواند بیاید و عمل بازرسی را انجام دهد، عنوان داشت: در مواقعی که پادگان ها، نظامی باشند

این تحلیلگر مسائل بین الملل در رابطه با فکت شیت آمریکایی، گفت:  فکت شیت برداشت هایی است که طرف آمریکایی از مذاکرات داشته و آن هم برای مصرف داخلی خودش این کار را انجام داده است.  فکت شیت از ایران یا آمریکا و یا هر جایی چاپ کنند باید در پرتو بیانیه لوزان باشد.

علی خرم با بیان اینکه نوشتن فکت شیت منفعتی برای ما ندارد، گفت:  نوشتن فکت شیت یعنی  ایجاد تعهد و طلبکاری برای ایران و از طرف دیگر اعتراض 5+1 را در پی دارد، بنابراین برای هر دو طرف مشکل ساز خواهد بود. آمریکایی ها با انتشار فکت شیت خودشان برای خودشان پیش تندروهای آمریکایی تعهد ایجاد کردند.

علی خرم در پاسخ به سوال عده ای که بر آنند نشستن پای میز مذاکره با آمریکا بعد از ده سال نشانه شکست ماست، گفت: آن هایی که این حرف ها را می زنند اصولا نه در فضای بین المللی هستند نه نان و آب مردم و امنیت و توسعه کشور برایشان مطرح است، اگر برایشان مطرح باشد می دانند که همه کشورها از جمله خود آمریکا با روسیه می نشیند صحبت می کند چین با آمریکا صحبت می کند، صحبت کردن و تبادل نظر کردن و حتی توافق کردن  نه تنها نشانه ضعف نیست بلکه نشاندهنده قدرت است.

وی در ادامه افزود: حالا اگر ما با عربستان صحبت کنیم راجع به سوریه یا یمن این نشانه شکست نیست این نشانه پیروزی است، ما صحبت می کنیم تا بتوانیم تاثیرگذاری بیشتری را در منطقه داشته باشیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه اگر ده سال پیش می خواستیم با آمریکایی ها مذاکره کنیم حتما در زمینه تکنولوژی هسته ای چیزی برای عرضه نداشتیم، گفت: امروز در بساری از زمینه ها در حال مذاکره با کشورهای غربی هستیم و صحبت نکردن هنر نیست.

علی خرم در پایان گفت: کسانی که به خود اعتماد ندارند به کشور ایران، تیم مذاکره کننده و مسوولین نظامشان اعتماد ندارد و این امری طبیعی است، که کشورهای مختلف مشکلاتش را در سطح جهان مطرح کرده و آن را حل کنند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز