ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه مجارستان:

امنیت خاورمیانه اولویت سیاست خارجی ما است/ هیچ‌گونه تحمیلی را نمی‌پذیریم

۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۱:۵۰:۲۹
کد خبر: ۲۸۵۸۵۴
امنیت خاورمیانه اولویت سیاست خارجی ما است/ هیچ‌گونه تحمیلی را نمی‌پذیریم
ظریف گفت: پروتکل الحاقی به هیچ وجه اجازه دسترسی بی رویه و بدون دلیل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی در تهران بسر می برد، در ادامه دیدار با مقامات ایرانی در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درخصوص راههای گسترش روابط دوجانبه ، مسایل بین المللی و منطقه ای گفتگو و رایزنی کرد .

ظریف در این دیدار با اشاره به تاریخ روابط دو کشور ایران و مجارستان، این سابقه را سرمایه ای برای تقویت و گسترش مناسبات فی مابین برشمرد ، به نحویکه از مجموعه ظرفیت ها با هدف افزایش مناسبات دو جانبه بتوان استفاده بهینه کرد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه بویژه یمن ، سوریه، عراق و افغانستان، طرح های مورد توجه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشات منطقه ای را مبتنی بر مذاکرات و استفاده از گفتگو و روشهای مسالمت آمیز بدون دخالت خارجی دانست و تاکید کرد، روشهای غیر از آن موجب تقویت تروریسم، افراط گرایی و خشونت می گردد.

ظریف بر ضرورت مبارزه فراگیر و همه جانبه با پدیده تروریست بویژه داعش که دامنه عملیات تروریستی آن علاوه بر خاورمیانه مناطق مختلفی از آفریقا و همچنین اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده است، تاکید ورزید.

پیتر سیارتو وزیر خارجه و تجارت مجارستان نیز در این دیدار با اشاره به رویدادهای جاری منطقه خاورمیانه و تاثیر پذیری مستقیم و غیر مستقیم اروپا از این رویدادهای ناگوار، از عزم اروپا برای تقویت مبارزه علیه پدیده تروریسم، افراط گرایی و خشونت خبر داد. وی با تاکید بر نقش ممتاز جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه افزود: کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند با جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شوند و زمینه های همکاری عملی با ایران را بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل فراهم نمایند. وزیر خارجه و تجارت مجارستان همچنین بر تاثیرات مطلوب این رویکرد در تقویت ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه و اروپا تاکید کرد.

پیتر سیارتو در خصوص مناقشات منطقه خاورمیانه بر راه حل گفتگوی سیاسی مبتنی بر مذاکره و روشهای مسالمت آمیز تاکید و افزود کشورهای مختلف باید گفتگو میان طرفهای مناقشه را مورد تشویق و حمایت قرار دهند.

وزیر خارجه مجارسیان همچنین با اشاره به بیانیه مشترک لوزان، نسبت به روند جاری مذاکرات هسته ای با هدف نگارش متن برجام ابراز خرسندی کرد.

طرفین در این دیدار بر تقویت مناسبات فی مابین بر اساس احترام مقابل تاکید و راههای تقویت همکاریهای دو کشور  در حوزه های فنی، زیر ساخت ها، تبادل خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، مدیریت منابع آبی، صنایع دارویی، صنایع غذایی، همکاریهای فنی و انرژی ، همکاریها ی علمی ، فرهنگی، دانشگاهی و همکاریها در حوزه فناوری هسته ای را مورد بررسی قرار دادند.

طرفین همچنین بر تقویت مشورتهای سیاسی میان وزارتخانه های امور خارجه دو کشور تاکید کردند. 

 
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز