بازشناسی امام(ره) ضرورتی که رهبری تاکید کردند؛

احترام به رای مردم، حاکمیت اخلاق، قانون‌گرایی و آزادی اندیشه و بیان، رویکرد امام در سیاست داخلی بود

۱۳۹۴/۰۳/۱۵ - ۱۱:۵۳:۵۷
کد خبر: ۲۹۰۰۳۰
احترام به رای مردم، حاکمیت اخلاق، قانون‌گرایی و آزادی اندیشه و بیان، رویکرد امام در سیاست داخلی بود
خبرگزاری برنا/ محمد حسن بلاغی مبین- بازشناسی امام خمینی(ره) که مقام معظم رهبری در سخنرانی امسال خود روی آن تاکید کردند و از همه خواستند با مطالعه آثار و سیره رهبر فقید انقلاب، مبانی رفتار سیاسی کشور را بر آن منطبق کنند یک نیاز ویژه وضروری است.

با گذشت 26 سال از رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به شناخت افکار، آرا و اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) احساس می‌شود. تحریف امام که متاسفانه چند سالی می‌شود در کشور رونق پیدا کرده و جناح‌های سیاسی از ظن خود یار امام می‌شوند اتفاق مذمومی است که تنها با شناخت "خمینی واقعی" می‌توان مقابل آن ایستاد. رهبر معظم انقلاب بر همین مبنا از همگان خواستند تا امام را دوباره شناسی کنند و بر اساس آنچه که به صورت مستند از رهبر فقید انقلاب اسلامی برجای مانده به تبیین راه و روش آن بزرگوار بپردازند و همین نوع رفتار سیاسی هم فصل‌الخطابی برای حل اختلافات موجود بین جریان‌های سیاسی باشد.

هفت مورد از تاکیدات حضرت امام را مقام معظم رهبری در سخنان خود بیان کردند و البته فرمودند این هفت مورد همه سیره امام بزرگوار نیست بلکه باید همگان بررسی کنند و با بازشناسی رفتار سیاسی-اجتماعی امام مانع از انحراف خط اصیل امام خمینی(ره) و در بعد کلان، مانع از انحراف انقلاب اسلامی شوند. این وظیفه در اولویت رسانه‌ها باید قرار گیرد و به جای نزاع‌های بی‌دلیل و بیهوده سیاسی باید با بازگشت به اصول اولیه "انقلاب خمینی" مسیر حرکتی جمهوری اسلامی بهبود یابد. بر همین اساس لازم می‌دانیم چند نکته نیز به فرمایشات مقام معظم رهبری اضافه کنیم تا در این مسیر به شناخت بیشتر امام کمک کرده باشیم.

1- تاکید امام بزرگوار بر مردم و نقش آنها در تعیین سرنوشت خود تاکیدی بی‌بدیل و بی‌نظیر است. چند سالی است که عده‌ای با تحریف دیدگاه‌های امام در خصوص حق مردم برای کمرنگ کردن جمهوریت نظام تئوری پردازی می‌کنند این درحالیست که امام بزرگوار از لحظه آغاز نهضت تا لحظه ورود و پس از آن تا آخرین لحظه عمر پر برکت خود بر این نقش تاکید داشتند. امام خمینی در اولین سخنرانی خود پس از بازگشت به ایران که در بهشت زهرا(س) ایراد فرمودند تاکید کردند: "من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می کنم". در اوضاع آن روز وجود و تعدد گروه‌های سیاسی مختلف اعم از توده‌ای‌ها، ملی گرایان، لیبرال‌ها و طرفداران جمهوری اسلامی یک جامعه با گرایش‌های متعدد را فراهم آورده بود ولی امام بدون هراس از بیان نظرات مختلف نه تنها بر پشتیبانی ملت از نوع جدید حکومت تاکید کردند بلکه به سرعت دست به برگزاری رفراندوم زدند تامردم خود نوع حکومت خویش را تعیین کنند. این تاکید امام به نقش "بدون روتوش" مردم تا آخر عمر ایشان ادامه پیدا کرد با این وجود چند سالیست عده‌ای با تئوری پردازی "حکومت اسلامی" به جای "جمهوری اسلامی" تلاش می‌کنند در نظام سیاسی امام خمینی رای و نظر مردم را "تزئینی" جلوه دهند.

2- حاکمیت اخلاق اسلامی در مناسبات سیاسی از تاکیدات مهم رهبر فقید انقلاب است، ایشان بر مقابله بر اتهام‌زنی چنان تاکیدی داشتند که یکبار در واکنش به سخنرانی یکی از اعضای شورای نگهبان قانون اساسی علیه یکی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نامه‌ای تند و عتاب آلود را نوشتند. در ماجرای بنی صدر و غائله اسفند ماه سال 59 دانشگاه تهران که منافقین و حامیان رییس جمهور وقت علیه یاران امام راه انداختند ایشان ضمن دعوت همه به اخلاق کمیته‌ای متشکل از نماینده بنی صدر، نماینده مخالفان بنی صدر و یک نماینده از جانب خود تشکیل دادند تا به دور از احساسات و گرایش‌های سیاسی این موضوع بررسی شود و نتیجه به صورت اخلاق‌مدارانه به سرانجام برسد. ایشان حتی در دوران مبارزه نیز از مسیر اخلاق خارج نشده و در ورطه خشونت نیافتادند. امام خمینی(ره) مبارزه را با امر به معروف و نهی از منکر شروع کردند و وقتی این روش جواب نداد با رد رفتارهای خشن و تروریستی علیه رژیم پهلوی به مبارزه مدنی روی آوردند و این نوع مبارزه و این شکل پیروزی برای همیشه مدال افتخاری بر گردن نظام جمهوری اسلامی ایران شد. متاسفانه امروز در همین زمینه نیز شاهد تحریف امام حتی در رسانه‌های رسمی کشور هستیم، یک‌سویه خواندن رفتارهای سیاسی امام و خشن جلوه دادن ایشان نه تنها ظلم بزرگی است به امام و انقلاب بلکه باعث می‌شود جوانانی که دوران امام را درک نکرده‌اند و برای شناخت امام از این رسانه‌ها ارتزاق می‌کنند بر مبنای یک تلقی غلط به رفتارهای غلطی هم‌چون برهم زدن سخنرانی‌ها و توهین و هتاکی به مبارزان انقلاب، یاران امام و مسوولان کشوری روی بیاورند، رفتاری که هم از منظر امام بزرگوار و هم سخنان رهبر معظم انقلاب مذموم و غیر قابل قبول است.

3- قانون‌گرایی و تمسک به قانون از دیگر ویژگی‌های مکتب امام خمینی است، ایشان علی‌رغم برخورداری از جایگاه ویژه و کاریزماتیک خود اگرچه در برخی موارد رهنمودهایی می‌دادند ولی هرگز از دایره قانون خارج نمی‌شدند. در چندین مورد پس از رهنمود به نمایندگان مجلس تاکید فرمودند که این نظر ایشان است ولی نمایندگان باید به وظیفه خود عمل کنند. جمله معروف "تو غلط می‌کنی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد" اثبات کننده تاکید ایشان بر مسیر قانون و جلوگیری از هرج و مرج‌های سیاسی است و لازم است همه جریان‌های سیاسی این رویه را ادامه دهند. فرمان 8 ماده‌ای امام خمینی نه تنها یک فرمان مترقی در حوزه قانون‌گرایی است بلکه می‌تواند برای همیشه چراغ راه همه ارکان مسوول اجرای قانون در جمهوری اسلامی باشد. تاکید ایشان به حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از هرگونه سوءظن بی‌مورد به افراد در این فرمان باید مورد توجه کسانی باشد که امروز به هر بهانه‌ای به طرف مقابل انگ‌های سیاسی و اخلاقی می‌زنند.

4-آزادی بیان، اندیشه و رفتار تا جایی که به استقلال کشور، اعتقادات مردم و آزادی‌های اکثریت لطمه‌ای وارد نکند از تاکیدات رهبر فقید انقلاب بود. مناظره‌های ابتدای انقلاب در تبیین حکومت جمهوری اسلامی و آزادی گروه‌های سیاسی که به صورت مدنی فعالیت و گاه مخالفت می‌کردند از نمونه‌های بارز این اندیشه امام بود. در واقع همان‌گونه که امام در دوران مبارزه خشونت را نفی می‌کردند با گروه‌های تروریستی نیز در دوران رهبری خود مخالف بودند و در مقابل گروه‌های که به صورت مدنی فعالیت می‌کردند همچون گروه‌های ملی‌گرا می‌توانستند نظر خود را ابراز کنند و البته در مواردی هم‌چون "غیر انسانی دانستن حکم قصاص" پاسخ منطقی امام را در سخنرانی‌ها می‌گرفتند. متاسفانه بخشی از جریان‌های سیاسی با تحریف رفتار امام در قبال منتقدان و مخالفان، تلاش می‌کنند رهبر فقید انقلاب را چنان جلوه دهند که گویی ایشان در قبال هر نقدی و هر مخالفی از قوه قهریه و از مسیر خشونت و تندی برخورد می‌کردند این در حالیست که امام بزرگوار به تعبیر رهبر معظم انقلاب مظهر عطوفت و مهربانی بودند.

می‌توان موارد دیگری نیز به این‌ها افزود و تلاش می‌کنیم در روزهای آینده و در مناسبت‌های مختلف از امام و رفتارهای ایشان بیشتر بنویسیم تا همان‌گونه که رهبری تاکید فرمودند از تحریف امام جلوگیری شود. در این راه آماده‌ایم تا نظرات صاحب‌نظران را نیز منتشر کنیم تا راه امام و کلام امام به شکل واقعی در جامعه جاری و ساری باشد.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز