رئیس سازمان زندان‌ها:

شهرداری تهران متقاضی خرید مجموعه اوین است

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۱۰:۱۹:۳۹
کد خبر: ۲۹۱۱۷۴
شهرداری تهران متقاضی خرید مجموعه اوین است
جهانگیر: دوره‌ آزمایشی استفاده از دست‌بندها و پابندهای الکترونیکی پایان یافته است. ما در این دوره مشکلات زیرساختی این محصول وارداتی را شناسایی کردیم و با چند شرکت داخلی نیز صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اصغر جهانگیر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت انتقال اوین به خارج از تهران اظهار کرد: درخواست‌هایی از مجموعه‌های مختلف در سال‌های گذشته صورت گرفته که این درخواست‌ها هم به ریاست قوه قضاییه و هم سازمان زندان‌ها اعلام شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ادامه داد: شهرداری‌ تهران نیز یکی از درخواست کنندگان برای در اختیار گرفتن مجموعه اوین است. در حال حاضر مشخصا 4 مجموعه درخواست خرید و در اختیار گرفتن زندان اوین را دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که درخواست‌کنندگان چه مجموعه‌هایی هستند خاطرنشان کرد: شهرداری تهران و سه مجموعه دیگر متقاضی خرید و در اختیار گرفتن مجموعه اوین هستند، البته هنوز موافقتی از سوی رئیس قوه قضاییه به ما اعلام نشده است. در صورت موافقت رئیس دستگاه قضا با پیشنهادهای صورت گرفته، ما بر اساس موافقت ایشان زمینه‌های جابجایی زندان، زندانیان و نیروی انسانی و ساخت فضای جدید را تدارک می‌بینیم و سپس امکان نقل و انتقال فراهم می‌شود. به طور طبیعی می‌توان گفت که هنوز در این خصوص اتفاقی نیفتاده است.

جهانگیر در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که چندی پیش شهردار تهران از موافقت رئیس قوه قضاییه برای انتقال اوین به خارج از شهر و واگذاری فضای آن به شهرداری خبر داده بود، گفت: هنوز از سوی رئیس قوه قضاییه به ما چیزی اعلام نشده است. شهرداری درخواست واگذاری کرده اما به صورت رسمی چیزی به ما ابلاغ نشده است، البته اگر هم موافقت شده باشد تا زمانی که مراحل طی و ابلاغ شود، زمان می‌برد.

رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سوال که آیا سازمان زندان‌ها برای انتقال اوین به خارج از تهران شرایطی دارد؟ اظهار کرد: همانطور که می‌دانید بحث زندان مقوله‌ امنیتی است. اینطور نیست که بتوانیم زندانیان را بیرون از زندان نگه داریم تا مکانی برای نگهداری ایجاد شود.

وی ادامه داد: به موجب قانون ما باید زندان‌ها را به خارج از شهرها انتقال دهیم و نحوه حفاظت از زندان‌ها در خارج از شهرها با درونشهرها متفاوت است و ملاحظات امنیتی مختلفی دارد که باید این شرایط در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول در قوه قضاییه گفت: با توجه به متناسب نبودن فضای کنونی با جمعیت کیفری یکی از شرایط ما این است که فضای زندان باید با تعداد جمعیت کیفری متناسب شود. همچنین زندان‌های داخل شهر و محیط‌هایی مانند منطقه اوین از نظر قیمت با زندان‌هایی که در خارج از شهر قرار دارند متفاوت است و باید از نظر قیمت نیز همخوانی وجود داشته باشد.

جهانگیر با بیان اینکه برای ساخت زندان در خارج از شهر باید زمین وسیع‌تری در اختیار گذاشته شود تا متناسب با جمعیت کیفری باشد، گفت:‌ مجموعه‌های جدید باید در چند نقطه تدارک دیده شود تا سازمان زندان‌ها بتواند فعالیت‌های خود را انجام دهد. ما در زندان‌ها به دنبال یکسری فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی هستیم و باید فضاهای این چنینی خود را توسعه دهیم، اما در حال حاضر نه تنها نتوانسته‌ایم این فضاها را توسعه دهیم بلکه برخی از محیط‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی‌مان نیز به دلیل تراکم جمعیت به ناچار به نگهداری زندانی اختصاص داده شده است؛ بنابراین در تدارک جدید باید فضایی در نظر گرفته شود که مناسب و امکانات لازم را داشته باشد و این موضوع پروسه چند ساله می‌طلبد و این گونه نیست که بگوییم چند ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

خبرنگاری سوال خود را این گونه مطرح کرد که آخرین وضعیت طرح استفاده از دستبند و پابندهای الکترونیکی در چه مرحله‌ای است که جهانگیر در پاسخ گفت: دوره‌ آزمایشی استفاده از دست‌بندها و پابندهای الکترونیکی پایان یافته است. ما در این دوره مشکلات زیرساختی این محصول وارداتی را شناسایی کردیم و با چند شرکت داخلی نیز صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم. آنها نیز بررسی‌های خود را انجام داده و قیمت‌های پیشنهادی را ارائه کردند.

وی افزود: در حال بررسی پیشنهادها هستیم تا بهترین کیفیت را انتخاب کنیم؛ زیرا زمانی می‌توانیم این طرح را به صورت همگانی به اجرا درآوریم که خیال‌مان از نظر امنیتی راحت باشد و تلاش می‌کنیم ظرف ماه‌های آینده این کار را انجام دهیم.

جهانگیر تاکید کرد:‌ اگر اعتبار لازم را دریافت کنیم حداکثر ظرف 2 تا 3 ماه آینده همانگونه که وعده داده بودیم 40 هزار نفر از مددجویان را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور درباره‌ وضعیت احداث و تکمیل اردوگاه فشافویه گفت:‌ در احداث و تکمیل اردوگاه فشافویه آنچه به سازمان زندان‌ها مربوط بوده انجام شده و از نظر ما اردوگاه آماده است، اما مسئولیت‌هایی متوجه برخی از دستگاه‌ها و پیمانکار است که باید انجام شود.

جهانگیر افزود: بخشی از کارهای داخلی اردوگاه باقی مانده است و برای اعزام نیروی انسانی و زندانی به اردوگاه باید این بخش‌ها مانند آشپزخانه قسمت‌های بهداشتی و درمانگاه آماده شود. از آنجایی که بیشتر کسانی که وارد زندان می‌شوند اعتیاد به مواد مخدر دارند باید به بحث قرنطینه و درمان‌شان توجه جدی شود.

وی با بیان این که نهادهای متولی آماده سازی این بخش‌ها و پیمانکار به ما قول دادند هر چه سریع‌تر این بخش‌ها را آماده کنند گفت: سال گذشته دولت برای آماده‌سازی 7 اردوگاه حرفه آموزی محکومان مواد مخدر، 80 میلیارد تومان به سازمان زندان‌ها اختصاص داد، اما از این مبلغ فقط 35 درصد معادل 28 میلیارد تومان تخصیص داده شد که برای تکمیل 7 اردوگاه کافی نبود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم تمامی این مبلغ را صرف آماده‌سازی فشافویه کنیم تا حداقل یک اردوگاه آماده و تکمیل شود و از این طریق بخشی از جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه دستگاه‌های متولی و پیمانکار وعده دادند تا پایان خرداد ماه فاز نخست اردگاه فشافویه را تحویل دهند، افزود: اگر فاز نخست اردوگاه تکمیل شود در مرحله اول 2500 نفر به این اردوگاه منتقل می‌شوند.

جهانگیر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان زندان‌ها نیز اظهار کرد: در جلسه کمیسیون قضایی شرکت و توضیح مفصلی را به نمایندگان ارائه کردم. ما از بحث تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم زیرا حضور نمایندگان می‌تواند آن‌ها را با مشکلات عدیده‌ سازمان زندان‌ها آشنا کند تا از این طریق به نفع مشکلات زندان‌ها کمک کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه بودجه این سازمان با جمعیت کیفری تناسبی ندارد اضافه کرد: در حال حاضر مشکلات قضایی در زندان وجود دارد و برای ما مهم است که بتوانیم فضای مناسبی به زندانی بدهیم. اعتباری که برای این مساله در نظر گرفته شده ناکافی است و در بخش بهداشتی نیز اعتبار بسیار ناچیزی داریم.

جهانگیر به حضور وزیر بهداشت در زندان قزلحصار اشاره کرد و گفت: وزیر بهداشت زندان قزلحصار را از نزدیک مشاهده و ملاحظه کرد که در بحث بهداشتی ما نیز خدمات زیادی را به جامعه ارائه می‌کنیم. با توجه به این که بر اساس استانداردهای جهانی در داخل زندان احتمال خطر ابتلا به بیماری به دلیل بسته بودن محیط و عدم رعایت مسائل بهداشتی از سوی زندانیان، 50 برابر شده است، از زویر بهداشت درخواست کردیم به ما کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بهداشت جامعه را ارتقاء بخشیم باید به بخش بیماران در زندان‌ها کمک کنیم. چون زندانیان در چرخه آزادی هستند و ممکن است خانواده و در نهایت جامعه را مبتلا کنند؛ بنابراین اکنون که ارائه خدمات بهداشتی به عنوان یک سیاست و راهبرد کلی برای دولت مطرح است باید زندان‌ها از این مساله مستثنی نشوند که وزیر قول داده‌ند و بخشی از قول‌های وی تاکنون اجرایی شده که از این بابت تشکر می‌کنیم. امیدواریم توجه به سازمان زندان‌ها هم در حوزه بهداشتی و هم در سایر حوزه‌ها بیش از پیش باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یکی از موارد تحقیق و تفحص از سازمان زندان‌ها را نظارت بر بازداشتگاه‌هایی عنوان کرده که زیر نظر سازمان زندان‌ها نیستند، آیا بازداشتگاه یا زندانی وجود دارد که زیر نظر این سازمان نباشد؟ گفت: بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها همه به‌موجب قانون باید زیر نظر سازمان زندان‌ها باشند. ما دو دسته بازداشتگاه داریم که بازداشتگاه‌های امنیتی و انتظامی هستند و مسئولیت آنها هم با سازمان زندان‌هاست، اما با توجه به آیین نامه‌هایی که در سالهای گذشته نوشته شده برخی محدودیت‌ها برای سازمان زندان‌ها ایجاد شده است که قصد داریم با اصلاح آن آیین نامه‌ها، محدودیت‌ها را رفع کنیم و نظارت‌های‌مان واقعی شود. همچنین تلاش می‌کنیم که نظارت‌های‌مان همه جانبه و فراگیر مانند همه زندان‌ها شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز