جلسه استیضاح فانی با سخنرانی استیضاح کنندگان آغاز شد

۱۳۹۴/۰۴/۰۳ - ۰۸:۴۹:۱۹
کد خبر: ۲۹۴۶۰۳
جلسه استیضاح فانی با سخنرانی استیضاح کنندگان آغاز شد
با آغاز به کار امروز مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، اولین استیضاح کننده با بیان اینکه "در ابتدای وزارت فانی 18 بازنشسته و امروز 95 بازنشسته از تشکل‌های غیرقانونی در آموزش و پرورش ستاد انتخابات تشکیل داده‌اند، ادامه داد: استیضاح در جهت حفظ منافع یک میلیون فرهنگی و حدود 13 میلیون دانش آموزش انجام می‌گیرد و هیچ گونه شائبه سیاسی یا فراکسیونی در میان نیست.

جبار کوچکی زاده منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی، حقوقی، رفاهی و آموزشی آموزش و پرورش را از محورهای استیضاح برشمرد و افزود: دستگاه آموزش و پرورش برخلاف وزارت علوم که در استان‌ها به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود فاقد چنین امکانی در استانها است به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش اگر ضعیف باشد بودجه 24 هزار و 800 میلیارد تومانی این وزارتخانه به درستی هزینه نمی‌شود و این وزارتخانه بزرگ دچار مشکل می‌شود.

نماینده مردم رشت با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات آموزش و پرورش معطوف به سنگینی کار، حقوق پایین و کاهش راندمان آموزشی است، اظهار کرد: حقوق فرهنگیان در سال جاری بیشتر از 14 درصد افزایش نیافته است و این در حالی است که از صندوق بازنشستگی فرهنگیان مدیران حداقل 10 میلیون تومان حقوق می‌گیرند و بیش از 400 میلیون تومان بین خودشان تقسیم می‌کنند. بودجه 3000 میلیارد تومانی این صندوق در دست مدیرانش تبدیل به ماشین‌های لوکس و هدایای نفیس جهت در اختیار گرفتن مدیرانش می‌شود. فسادی که در گذشته هم در این صندوق وجود داشت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: مگر شما در جلسه رأی اعتمادتان قول تحول در آموزش و پرورش را ندادید؟ آیا به سند تحول آموزش و پرورش دست زده‌اید؟ 250 میلیارد تومان برای اجرای این سند گذاشته شد و مدارسی برای پایلوت انتخاب شدند اما حتی یک ریال از آن هزینه نشد.

وی اضافه کرد: قول دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سیاسی بازی و گروه گرایی را دادید ولی تعداد زیادی از متحصنان سال‌های گذشته را در مسند کار منصوب کرده‌اید. امروز نمایندگان تشکل‌های غیرقانونی در ستاد ‌آموزش و پروش مشغول کارهای انتخاباتی هستند.

کوچکی زاده افزود: نباید با الفاظ بازی کنیم. نظام رتبه بندی فرهنگیان که یک فرآیند ارتقا شغلی است را محدود به توزیع پول آن هم در ابتدای سال تحصیلی آینده کرده‌اید. قول استخدام یک فرزند خانواده آموزش و پرورش را داده بودید ولی چرا آن را انجام ندادید؟ 60 هزار دانش آموز جامانده از تحصیل و 9 میلیون بیسواد در کشور وجود دارد و وزیر کاری برای آنان انجام نداده است.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه نیز به عنوان موافق استیضاح با بیان اینکه دانش آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکت‌های شکسته می‌نشینند، اظهار کرد: آموزش و پرورش روستائیان را رها کرده است. مگر بچه‌های روستایی و فرزندان کارگران و کشاورزان خدایی ندارند؟ سیاست غلط جمع‌آوری مدارس روستایی برای چیست؟ این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های روستایی برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکنی گزینند و همین امر به افزایش حاشیه نشینی منجر می‌شود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا می‌مانند و فرزندانشان ترک تحصیل می‌کنند.

قاضی پور با اشاره به رایگان بودن تحصیل طبق قانون اساسی تصریح کرد: ما قسم خورده‌ایم به قانون اساسی وفادار باشیم، اما متأسفانه هر روز هزینه تراشی بیشتر می‌شود و مردم و کارگران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. دولت نتوانسته اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیأت دولت جا بیندازد.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به منصفانه بودن استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: آینده تعلیم و تربیت 12 میلیون دانش آموز و سرنوشت یک میلیون معلم و کادر اداری و سیاست گذاری نظام تعلیم و تربیت بدون شک به تصمیمی که مجلس می‌گیرد بستگی دارد. باید مدیری با کفایت، مدبر، توانمند و هوشمند در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی ادامه داد: بررسی میانگین فعالیت‌های آقای فانی ما را متقاعد نمی‌کند که ایشان بتواند طرح سند ملی آموزش و پرورش را مدیریت کند. زیرا مشکلش عدم اعتقاد به تجاربی است که در این سند آمده است. آقای فانی تعدادی را مسئول کرده که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف می‌زنند.

سیدمهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در جلسه علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: استیضاح به معنی عزل و برکناری یک وزیر نیست،‌ ما به پاکدستی و تدین آقای فانی اذعان داریم.

موسوی نژاد اضافه کرد: تمام تلاش ما هم بر این بوده که استیضاح صورت نگیرد و با تذکر موضوع برطرف شود. اکنون هم از این موضوع خشنود نیستیم. اما بعد از جلساتی که با وزیر داشتیم به اجبار همه راه‌ها به استیضاح ختم شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکلات فرهنگیان، عدم اجرایی شدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش، مسائل مربوط به دانشگاه فرهنگیان، انتصاب مدیران بازنشسته، ناکارآمد و بدون برنامه و همچنین نگاه سیاسی، جناحی و حزبی در وزارت آموزش و پرورش از جمله دلایل مطرح شدن استیضاح فانی است.

موسوی نژاد افزود: علیرغم افزایش اعتباراتی که در سال 93 نسبت به 92 صورت گرفته و رشد 500 درصدی نسبت به یک دهه گذشته هنوز اقدام عملی در اجرای بند 6 سیاست‌های تحول در آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی ایجاد نشده است.

نماینده مردم دشتستان در پایان اظهار کرد: امیدواریم که با توضیحاتی که وزیر ارائه می‌کنند بتوانیم نتیجه خوبی از این جلسه داشته باشیم.

حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی موافق بعدی استیضاح بود که با اشاره به اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست اظهار کرد: من همواره مدافع دولت تدبیر و امید بوده‌ام و حضور من به عنوان استیضاح کننده تاکیدی بر این موضوع است که این استیضاح نه به خاطر سابقه سیاسی بلکه به خاطر عملکرد وزیر است.

قادر مرزی با بیان اینکه ناتوانی وزیر در جلب رضایت جامعه آموزش و پرورش یکی از دلایل استیضاح او است تصریح کرد: جامعه آموزش و پرورش با صداقت و رفتار عالمانه اعتمادشان جلب می‌شود، اما این رفتار از سوی وزیر نبوده و چرا در زمانی که معلمان ما در خیابان‌ها و در ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تجمع می‌کردند آقای فانی یک بار هم در میان آنها حاضر نشد و یک سفر به استان‌های محروم در این مدت نکرد.

نماینده قروه دلیل دیگر استیضاح فانی را ناتوانی در جلب توجه دولت و اختصاص منابع مالی لازم برای هزینه‌کرد در نظام آموزشی کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه مدارس به مدارس خودگردان تبدیل شده‌اند و در مناطق محروم نیز خانواده‌ها هستند که باید هزینه‌های جاری مدرسه را پرداخت کنند و این در حالی است که بیش از 50 درصد منابع آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای کادر غیر آموزشی می‌شود و در برخی مناطق کشور مدارسی وجود دارد که نه در شان معلمان است و نه در شان دانش آموزان و دیوارهای آن هر لحظه در حال فرو ریختن است.

وی گفت: متاسفانه شاهدیم وزارت آموزش و پرورش به مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش بی‌توجه است و صندوق‌های بازنشستگی آموزش و پرورش در حال نابودی است. همچنین ناتوانی در تغییر دیدگاه معلمان و مقایسه آنان با کارمندان نیز در وزارت آموزش و پرورش هنوز وجود دارد در حالی که طرح تمول پزشکان اجرا شده است و پزشکان حقوق چند ده میلیونی می‌گیرند معلمان آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه نمی‌توانند حقوقی دو میلیونی دریافت کنند. در حالی که آموزش و پرورش در توسعه کشور شاید سهم بیشتری از آموزش بهداشت و درمان داشته باشد.

نماینده قروه در پایان با تاکید  بر پاکدستی و قابل اعتماد بودن فانی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به تولید علم و توسعه آموزشی نیز موضوعی است که در وزارت خانه آقای فانی مغفول مانده و بسیاری از سوالات معلمان و خانواده‌ها بی‌پاسخ مانده است و همه این مشکلات بخشی از مطالبات فرهنگیان است.

فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافق دیگر استیضاح با تأکید بر این‌که استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست و صرفاً طرح مطالبات فرهنگیان است، گفت: در این روزها این پیامک بین معلمان خطاب به فانی رد و بدل می‌شود که «به خیر تو مرا امید نباشد، الهی این وزیر فردا نباشد».

وی با بیان این‌که فانی به عنوان یک فرهنگی دارای شخصیت قابل احترام است، گفت: آقای فانی در کمیسیون در موضوع تعامل و ارتباط با اعضای کمیسیون آموزش تأکید کردند، اما اکنون عملکرد ایشان و مجموع همکارانشان در حوزه ستادی استان‌ها و مناطق باعث شده که فعالیت و نشاط از مجموعه عظیم و ارزشمند معلمان گرفته شود.

بشیری با تأکید بر این‌که اهداف و برنامه‌های آموزش و پرورش برای آینده کشور ادامه دارد، گفت: باید بیشترین اهتمام و توجه به این قشر شود و برای تحقق مطالبات فرهنگیان تلاش‌های لازم صورت گرفت.

بشیری با بیان این‌که امروز آموزش و پرورش از وضعیت بسیار رقت‌باری رنج می‌برد، گفت: ناامیدی موجود در مجموعه آموزش و پرورش بسیار نگران کننده است که باید توجهات لازم وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه آقای وزیر برای تحقق حقوق مادی و معنوی فرهنگیان چه کردید؟ چرا اجرای لایحه خدمات کشوری در وزارتخانه شما به صورت جدی پیگیری نمی‌شود؟ ادامه داد: این رویه باعث شده که هر روز فرهنگیان از اقصی نقاط کشور در مقابل مجلس، وزارت آموزش و پرورش و دیوان عدالت اداری تجمع کرده و با حضور در این ارگان‌ها مطالباتشان را مطرح کنند. اما آیا این شأن فرهنگیان است که اینگونه حقوق خود را مطالبه کنند.

بشیری گفت: آقای فانی در جلسه غیر علنی مجلس این موضوع را مطرح کرد که فرهنگیان انگیزه ندارند. این صحبت از سوی کسی است که در رأس دستگاهی است که باید پرچمدار امنیت و اعتماد شغلی باشد. پس چه کسی باید این انگیزه را به معلمان بدهد؟

وی ادامه داد: آقای وزیر همچنین موضوع نداشتن مهارت فرهنگیان را مطرح کرده است. این صحبت در حالی مطرح می‌شود که باید موضوع کرامت معلمان مورد توجه قرار گیرد. آقای وزیر شما در این رابطه چه کردید؟ در برابر معلمی که در آتش برای نجات جان دانش‌آموزان سوخت و فداکاری کرد و یا معلمی که مورد حمله تروریست‌های بیرحم در سیستان قرار گرفت چه قدر توجه کردید؟

بشیری با طرح این سوال که چرا پست‌هایی در وزارت آموزش و پرورش خالی است، گفت: وضعیت بازنشستگان آموزش و پرورش نیز مناسب نیست. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که ناامیدی وسیعی در این قشر از جامعه وجود دارد. آقای وزیر بهتر بود که شما بیشتر از رئیس جمهور کمک می‌گرفتید و تمامی تلاش خود رابرای حل مشکلات وزارتخانه‌تان به کار می‌بردید تا شاهد ناامیدی محض نبودید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز