وزیر نیرو در دیدار معاون صدراعظم آلمان:

همکاری ایران و آلمان در زمینه آب و برق گسترش می‌یابد

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۱۴:۰۸:۲۶
کد خبر: ۳۰۰۹۳۷
همکاری ایران و آلمان در زمینه آب و برق گسترش می‌یابد
وزیر نیرو در دیدار معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان گفت: ایران و آلمان سابقه بسیار موفقی در زمینه بازرگانی و اقتصادی داشتند اما در چند سال اخیر این روابط دچار رکود شد و اکنون که این موانع درحال برطرف شدن است می توان روابط دو کشور به شرایط طلایی قبل بازگرداند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حمید چیت چیان اظهار داشت: حضور هیات آلمانی در ایران می تواند تحول در روابط سیاسی و اقتصادی را به همراه داشته باشند و این راه را باز کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ها و موسسات دو کشور تجارب خوبی باهم دارند، گفت: توسعه همکاری ها بسیار سریع می تواند اتفاق بیفتد.

وی در زمینه فعالیت شرکت های ایرانی نیز به ساخت لکوموتیو در شرکت مپنا و صنایع آب نیز ساخت شیرآلات، اتصالات، لوله آلات و تصفیه خانه های آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: ایرانی ها و آلمانی ها می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وزیر نیرو در زمینه توسعه ظرفیت های نیروگاهی ایران که هم اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاهی آن حدود 74 هزار مگاوات است و در رتبه چهاردهم دنیا قراردارد، گفت: ایران نیازمند توسعه ظرفیت نیروگاهی خود بوده و قرار است 37 هزار مگاوات نیروگاه در 5 سال آینده به ظرفیت فعلی اضافه کند.

چیت چیان افزود: 5 هزار مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه های تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی و برق‌آبی کوچک) و 4 هزار مگاوات دیگر مربوط به نیروگاه های اتمی و بقیه هم حرارتی است.

وی گفت: تکمیل بخش بخار نیروگاه های حرارتی و ساخت نیروگاه های DG و CHP

(مانند نیروگاههای کوچک و پراکنده و تولید همزمان برق و حرارت) از دیگر برنامه های ما در زمینه برق است.

وزیر نیرو همچنین در زمینه توسعه تصفیه خانه های فاضلاب نیز افزود: 41 درصد از جمعیت شهری ما از خدمات فاضلاب برخوردارند که بازار بزرگی برای تصفیه فاضلاب ایجاد کرده است.

چیت چیان گفت: شیرین سازی آب دریا با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب شروع شده است و ادامه می یابد چون ارتقای بهره وری آب بسیار حیاتی است و در کنار اینها موضوع بازچرخانی آب نیز مورد توجه قرار دارد.

وی تاکید کرد: ایران و آلمان در همه این زمینه ها می توانند همکاری کنند و این سرمایه گذاری می تواند به طور مستقیم با سهم 100 درصد شرکت های آلمانی یا با مشارکت شرکت های ایرانی باشد.

وزیر نیرو گفت: قوانین روشنی در زمینه سرمایه گذاری خارجی در ایران وجود دارد که زمینه را برای سرمایه گذاری شما مساعد می کند.

چیت چیان در زمینه انتقال تکنولوژی افزود: سابقه تجربیات آلمانی ها نشان می دهد که تمایل دارند سهم بیشتری در ایران داشته باشند درحالیکه در سالهای اخیر شرکت های شرقی در ایران فعال بودند. اطمینان دارم باتوجه به سطح تکنولوژی ایران در صورت توافق در مذاکرات هسته‌ای ، آلمان سهم خوبی می تواند داشته باشد.

وزیر نیرو به همکاری ایران در کشورهای ثالث اشاره کرد و افزود: موقعیت خوبی ایران در این زمینه دارد و در کشورهای عراق، کنیا، تاجیکستان، سوریه و عمان نیروگاه ساخته که درحال بهره برداری است و چرا این همکاری ها به صورت مشترک نباشد.

چیت چیان فاینانس مشترک، ارتقای تکنولوژی، همکاری های فنی و فناوری را از زمینه های دیگر همکاری دو کشور برشمرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز