بلندیان در گفت‌وگو با برنا:

تیم‌مذاکره‌کننده با تخصص کشور را از انزوای بین‌المللی خارج کرد/ توافق برای ما خطر نیست بلکه فرصت است

۱۳۹۴/۰۵/۱۱ - ۰۸:۰۵:۱۸
کد خبر: ۳۰۴۳۵۶
تیم‌مذاکره‌کننده با تخصص کشور را از انزوای بین‌المللی خارج کرد/ توافق برای ما خطر نیست بلکه فرصت است
معاون اسبق وزیر کشور گفت: قیاس ایران با کشورهایی از قبیل لیبی ، عراق و کره شمالی یک قیاس مع الفارق است .

دکتر غلامحسین بلندیان معاون اسبق وزیر کشور، عضو هیات علمی دانشگاه و دارای دکترای مطالعات امنیت ملی در رابطه با مقایسه ایران با عراق، لیبی و کره شمالی در بحث مذاکرات هسته ای در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اظهار داشت: کشور کره شمالی در شرایط بسیار خاصی قرار گرفته است و به خاطر اختلاف با کشورهمسایه خود کره جنوبی و همچنین اقتصاد بسیار ضعیف و همیشه متکی خود به چین و همچنین عدم توسعه یافتگی اجتماعی و اقتصادی به هیچ وجه با کشور ایران قابل مقایسه نیست. کره شمالی سیاست خارجی خودرا بر مبنای تهاجم وایجاد وحشت در دنیا و عدم ارتباط با جامعه بین الملل بنا نهاده که کاملا با سیاست خارجی کشور ایران متفاوت است.

وی ادامه داد: کشور لیبی و عراق هم به علت ترکیب جمعیتی و قومی متفاوت و اختلافات ریشه دار مذهبی که از قدیم الایام در این مناطق ریشه داشته است کاملا با کشور ایران تفاوت دارد. در کشورهای مثل عراق و لیبی با نوعی عدم وجود نیروی انسانی توسعه یافته روبره هستیم و همانطور که در تاریخ سیاسی این چند سال اخیر این کشورها مشاهده می کنیم به علت حکومت های دیکتاتوری و جنگ طلب این دو  کشور جو جامعه بین الملل کاملا بر علیه این دو کشور هدایت می شد و به همین علت کشورهای اروپایی غربی از حمله آمریکا به این کشورها حمایت کردند.

بلندیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرت اول منطقه به حساب می آید و به زودی جزو قدرتهای برتر جهان خواهد شد. با یک نگاه گذرا به سطح پیشرفتهای علمی در جهان و رتبه ایران در این رده بندی میتوان پیش بینی کرد پس از رفع تحریمها کشور ایران یک جهش بسیار مهم و بلند خواهد داشت و به زودی به یکی از قدرت های اثرگذار جهانی بدل میشد.

بلندیان با اشاره به اینکه کشورهای مورد بحث به نوعی دچار عدم توسعه یافتگی نیروی انسانی هستند اظهار کرد: ایران دارای نیروی جوان ومتخصص بسیاری است که نمود آن را در بخش دیپلماسی مشاهده کردیم. افراد تیم مذاکرده کننده هسته ای ایران با توجه به تخصص و اشراف خود در امور بین الملل و دانش بالای خود طوری رفتار کردند که جو عمومی بین الملل به نفع ایران چرخش داشت و امریکا در این میانه به تنهایی قادر به ادامه تحریم‌ها نبود.

معاون اسبق وزارت کشور در دولت های مختلف با اشاره به متن توافق ایران و گروه 5+1 گفت: در بحث برجام آن چیزی که مهم است خروج ایران انزوای بین المللی است. در هر مذاکره برای گرفتن امتیازات مهم باید مقداری امتیاز هم به طرف مذاکره کننده داد. در این مذاکرات هم به همین گونه عمل شد با این تعریف که امتیازاتی که ما از طرف غربی خود گرفتیم بسیار بیشتر و مهمتر بود و قطعا این توافق نتایج بسیار مطلوبی برای ما دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز