روزنامه گاردین:

حامیان توافق هسته ای از اعتبار بیشتری در آمریکا برخوردارند

۱۳۹۴/۰۵/۲۲ - ۱۵:۱۰:۵۱
کد خبر: ۳۰۷۸۳۱
حامیان توافق هسته ای از اعتبار بیشتری در آمریکا برخوردارند
روزنامه گاردین نوشت حامیان توافق هسته ای ایران از اعتبار بیشتر و مخالفان توافق از حمایت رسانه ای بیشتری برخوردار هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا به نقل از روزنامه گاردین، ماهیت گفتگوها درباره توافق هسته ای ایران که ماه گذشته حاصل شد، به تدریج در کانون توجهات قرار می گیرد. آنهایی که از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند، از حمایت ده ها دانشمند هسته ای و کارشناسان کنترل تسلیحاتی برخوردارند. این در حالی است که مخالفان توافق هسته ای تقریبا منحصرا شامل سیاست مدارانی می شوند که در مقابل دوربین ها ظاهر می شوند و از نگرانی های خود سخن می گویند.

به همین دلیل بحث ها درباره توافق هسته ای بین آمریکا و ایران در حال حاضر شدت گرفته است و این در حالی است که گروه های فشار - با صرف هزینه ای که چهل میلیون دلار تخمین زده می شود- در تلاش برای کسب آرای کافی در کنگره برای باطل کردن حق وتوی رئیس جمهور آمریکا و ناکام گذاشتن توافق هسته ای تاریخی با ایران هستند.

مهمترین خبرها درباره توافق هسته ای ایران در هفته گذشته درباره این حقیقت بود که 29 تن از «خبره ترین کارشناسان جهان در زمینه تسلیحات هسته ای و کنترل تسلیحاتی» از این توافق حمایت کردند. این دانشمندان به اجماع موافقند که توافق هسته ای می تواند «در مقایسه با چارچوب های قبلی در زمینه منع اشاعه محدودیت هایی» بر برنامه هسته ای ایران اعمال کند.

اما سناتور دموکرات چاک شومر پس از آن که گفته می شود به مدت چند هفته از سوی گروه های لابی حامی نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تحت فشار قرار گرفت، مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران اعلام کرد.

جفری لوئیس کارشناس منع اشاعه در نشریه فارن پالسی از سناتور شومر به سببب استدلال گمراه کننده اش در مخالفت با توافق هسته ای ایران انتقاد کرد و گفت شومر «حقایق را اشتباه درک کرده است».

این موضوع قابل پیش بینی بود که دیدگاه کارشناسان خبره در بحث های علنی و عمومی درباره دیدگاه های سیاست مداران آمریکایی که نقطه نظرات گروه های لابی را منعکس می کنند، نادیده گرفته شود. حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ساکت کردن دانشمندان ایرانی در نهادهای اطلاعاتی اسرائیل که از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند؛ متهم شده است.

خوشبختانه، به نظر نمی رسد شومر و گروه های لابی حامی نتانیاهو به اندازه کافی نظر سناتورهای دموکرت را برای به شکست کشاندن توافق هسته ای ایران جلب کرده باشند. از زمان اعلام خبر دست یابی به توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی چندین تن از اعضای حزب او حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرده اند و این موضوع نشان می دهد دیپلماسی و صلح بار دیگر بر اوضاع حاکم خواهد شد.

با این حال، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه به صورت متناوب بر کوس جنگ می کوبند و برخی از آنها اعلام کرده اند در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور، «در روز نخست ریاست جمهوری شان» توافق هسته ای را رد خواهند کرد. آنچه که آنها به زبان نمی آورند پیامدهای واقعی چنین کاری است زیرا به روز دوم ریاست جمهوری خود فکر نمی کنند یا این که عمدا دروغ می گویند.

سندی برگر مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان کلینتون هفته گذشته در مجله پلتیکو اعلام کرد رد توافق نامه هسته ای در زمان کنونی یا در زمان روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی در آمریکا، بدترین کار ممکن خواهد بود. این اقدام بهانه دست ایران می دهد تا خود را در صحنه جهانی به عنوان یک قربانی جلوه دهد و هیچ یک از تحریم های بین المللی علیه ایران اجرایی نخواهند شد و ایران مجبور نیست از مفاد توافق نامه هسته ای تبعیت کند و تنها موارد دلخواه را رعایت خواهد کرد. جمهوری خواهان و دیگر قانون گذاران آمریکایی به جای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور این کشور به دست یابی به «توافقی بهتر» -آن گونه که ادعا می کنند- در حال خالی کردن پشت رئیس جمهور آمریکا هستند.

به نظر می رسد همگان این گونه وانمود می کنند که این توافقی بین آمریکا و ایران است. این در حالی است که روسیه، چین و اروپایی ها نیز در دست یابی به این توافق سهیم بوده اند و این کشور قطع نظر از این که آمریکا در حال انجام چه کاری است در حال پایان دادن تحریم ها علیه ایران هستند. از این رو، این سوال مطرح است که آیا آمریکا می خواهد بدون اروپایی ها به خصومت اقتصادی خود ادامه دهد و این که آیا عدم توافق بهتر این توافق کنونی است یا خیر.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آشکارا از این توافق نامه دفاع کرده است. او در سخنان و مصاحبه های خود جمهوری خواهان را به عدم مطالعه متن توافق نامه هسته ای متهم کرد و این که آنها خواهان جنگ با ایران هستند. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تندروها در ایران دیدگاه های مشترک با جمهوری خواهان دارند.

واکنش جمهوری خواهان به این سخنان بسیار تند بوده است. میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد «به صورتی خاص به شخص او توهین شده است». دو تن از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادعا کردند باراک اوباما «در حال سوق دادن اسرائیلی ها به سوی درهای جهنم» است و این که اگر این توافق نامه تصویب شود، رئیس جمهور آمریکا به «مهمترین تأمین کننده مالی تروریسم اسلام افراطی» تبدیل خواهد شد.

اکنون زمان آن فرا رسیده است تا رئیس جمهوری آمریکا به ابراز نگرانی درباره دیدگاه جمهوری خواهان درباره خود پایان دهد و حقیقت را به مردم آمریکا بگوید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز