ولایتی در پاسخ به برنا:

دخالت در امور عراق با راهکار قانونی انجام شود

۱۳۹۴/۰۵/۲۶ - ۱۴:۴۵:۲۶
کد خبر: ۳۰۸۹۶۶
دخالت در امور عراق با راهکار قانونی انجام شود
مشاور مقام معظم رهبری اظهار کرد: هر گروه و یا هر کسی در عراق که بخواهد نظرات خود را بیان کند باید از طریق راهکارهای قانونی این کار را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در این زمینه که آیا ایران سعی در مذاکره با گروههای معتدل مخالف دولت عراق و  میانجیگری بین آنها و دولت عراق داشته است، گفت : در رابطه با عراق یک دولت قانونی است که بر اساس آرای مردمی به وجود آمده است. هر گروه و یا هر کسی در عراق که بخواهد نظرات خود را بیان کند باید از طریق راهکارهای قانونی این کار را انجام دهد. در عراق بیش از اندازه ای که از یک دولت نوپا انتظار می رود آزادی بیان و ابراز عقیده داده شده است بنابراین اگر کسانی خارج از این قوانین فعالیت کنند باید با آن ها برخورد شود و دلیلی برای میانجیگری میان دولت و قانون شکنان برای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. لیکن با توجه به اینکه عراق متشکل از قومیت های کرد، اهل تسنن و شیعه می باشد که سابقه طولانی یکپارچگی و وحدت دارند اگر در موقعیتی اختلافی بین این اقوام به وجود آید جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که در این زمینه با رایزنی بین طرفین در حد توان مشکلات را حل و فصل کند.

ولایتی گفت: امیدوارم سفر جناب مالکی مانند دیگر سفرهای ایشان باعث ایجاد تحکیم بیشتر در روابط بین دو کشور شود. همچنین امیدواریم بتوانیم رابطه بین مرکز مطالعات استراتژیک و سایر مراکز مشابه در عراق را برقرار کنیم و از تجربیات استراتژیک یکدیگر استفاده کنیم. جمهوری اسلامی ایران برای شخصیت جناب مالکی ارزش بسیار زیادی قایل است و نقش جناب مالکی و مجموعه ایشان در گذشته، حال و آینده عراق انکار ناپذیر است.

مالکی گفت: سپاسگذاری فراوان دارم نسبت به برادر مجاهدم جناب ولایتی که این فرصت را برای بازدید از این مرکز که سابقه بسیار خوبی در منطقه در زمینه پژوهش های استراتژیک دارد فراهم نموده است. همانگونه که ما بسیار نیازمند تجربیات و تخصص جمهوری اسلامی هستیم درباره تاسیس چنین مراکز راهبردی که نقش بسیار زیادی در برقراری ثبات دارد قطعا از تجربیات ایران استفاده خواهیم کرد. البته ما مراکزی داریم که جدیدا تاسیس شده اند آن هم در زمان اشغال عراق و همچنین جنگ های داخلی لذا آرزومندیم که بازدیدهای بیشتری از این مرکز و کارکنانش داشته باشیم. ایران اردوگاه مومنان است و همچنین جایگاه پیشروی مومنانی که می خواهند با توطئه دشمنان اسلام مقابله کنند. منطقه با چالش های زیادی روبروست و کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای شیعه آماج حملات گسترده ای هستند. جبهه مقاومت در برابر این حملات شامل ایران در رأس این جبهه، عراق، سوریه، لبنان، بحرین و یمن است. عراق و سایر کشورهای همسایه درگیر جنگ بی رحمانه ای هستند که ساخته و پرداخته کشورهای استکباری بوده و توسط تروریست ها به اجرا در می آید. این گروه های تروریستی پیکر امت اسلامی را می خراشند و در جهت کمک به مستکبرین و اسراییل فعالیت می کنند. استکبار و برخی کشورهای متهجر منطقه در حال اجرای پروژه ای هستند که کشور عراق را تجزیه کنند کشورهایی از قبیل آمریکا، عربستان سعودی و قطر. و در داخل عراق هم کسانی هستند که مبنای تفکراتشان تجزیه طلبانه و نژاد پرستانه است. مانند برخی از گروه های کرد و برخی از گروه های اهل تسنن که به تحریک آمریکا و برخی کشورهای شرور منطقه سعی در تجزیه عراق دارند. جمهوری اسلامی ایران در راستای بالا بردن آگاهی ها در مقابله با مشکلات دو کمک بسیار مطلوب را به کشورهای منطقه انجام داده است. یکی از این کمک ها مجمع جهانی اهل بیت می باشد که باعث ایجاد وحدت و همدلی در بین پیروان اهل بیت است و دیگر فعالیت جمهوری اسلامی ایران تشکیل اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی است که این دو کمتر از تسلیحات و کمک های نظامی برای عراق نیست.

ولایتی در ادامه اظهار داشت: ما آمادگی کامل داریم به هر شکلی که جناب مالکی و دوستانشان صلاح می دانند تجربیات خود را در اختیار برادران عراقی قرار دهیم. امروز در جلسه ای که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان تصریح کردند که آمریکایی ها دنبال نفوذ در منطقه و تجزیه عراق و سوریه هستند و ایران قطعا در برابر این اقدام ها خواهد ایستاد و از کشورهای دوست و همسایه خود حمایت می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز