با تایید نمایندگان؛

موافقت مجلس با کلیات طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۱۰:۵۴:۳۹
کد خبر: ۳۰۹۵۰۲
موافقت مجلس با کلیات طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان
نمایندگان مردم در خانه ملت، کلیات طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی ممنوع می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، نمایندگان مردم در نشست علنی امروز (چهارشنبه 28 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با 171 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

هادی قوامی به‌عنوان مخالف این طرح با بیان اینکه این طرح سه مشکل اساسی دارد، گفت: مشکل اول این است که به‌کارگیری افراد بازخرید شده ممنوع می‌شود و ظرف مدت معینی باید پست‌های خود را ترک کنند. این افراد حاصل سال‌ها تجربه هستند و این تجربه باید مورد استفاده قرار گیرد. باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود که اینها سرمایه‌های اجتماعی نظام هستند و باید آنها را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه موادی از این طرح خلاف قانون اساسی است، تصریح کرد: در این طرح آمده که نمایندگان باید ظرف مدت 70 روز استعفا دهند که در زمان حاضر دوسوم نمایندگان بازنشسته هستند که باید استعفا دهند. باید از تمام ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده شود و تا حد امکان باید از امکانات موجود استفاده کنیم.

در ادامه سید هادی حسینی در موافقت با طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با اشاره به اینکه جوانان تحصیل‌کرده و فرهیخته کشور در شرایط کنونی بیکارند و چشم به دست پدران خود دارند، ادامه داد:‌ این جفا در حق پدر و پسر، هر دو است که پدر باید سال‌های پایانی عمر خود را که زمان استراحت او است، مشغول به کار باشد و فرزندش در حالی که دارای چابکی است باید در خانه به صورت بیکار باشد.

این نماینده مردم با بیان اینکه ظاهر آن زیباست که فرد صاحب تجربه در پست‌های مدیریتی باشد، ‌افزود: اما این یک آسیب جدی است چون در آینده جامعه از سرمایه اجتماعی خالی می‌شود و ما باید نیروی کار انسانی متبحر از کشورهای همسایه وارد کنیم.

وی با تاکید بر آنکه عدم استفاده از جوانان به معنای عدم برخورداری از نوآوری است، گفت: زبان جامعه امروز را جوانان می‌فهمند و با حضور آنان می‌توان مشکلات اداری جامعه را برطرف کرد. جوانان امروز می‌گویند، چطور زمانی که صحبت از استبکارستیزی است، ما باید حضور داشته باشیم، اما زمانی که بحث اشتغال است، حضور ما پررنگ نیست.

نادر قاضی‌پور نماینده دیگری بود که به مخالفت با طرح مذکور پرداخت و گفت: ما این قانون را قانون ضعیف‌کش می‌دانیم، وقتی که برای آن یک استثنا آورده شده است، به مردم می‌گوییم بازنشستگان را بیرون کرده و کار آنان را به جوانان می‌دهیم در حالی که بحث مسئولیت است و به جوانان کار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در کشور به اندازه کافی قانون داشته اما نظارت نداریم، تصریح کرد: باید نخبگان را حفظ کرد. در وزارت اطلاعات ما برای تشخیص جاسوسان به این افراد نخبه نیاز داریم و دولت برای امورات حساس خود باید از نخبگان استفاده کند.

در ادامه سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با طرح ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با بیان اینکه طرحی که در کمیسیون اجتماعی اصلاح شده با طرح اولیه متفاوت است، بیان کرد:‌ اگر مدیران را از پست‌های خود بردارند، از جوانان استفاده نمی‌کنند، چرا این‌طور است؟ در زمان جنگ یک جوان 16 ساله فرمانده می‌شد، چطور جوان امروزی با مدرک دکتری نمی‌تواند مدیر یک اداره شود؟

وی با بیان اینکه این شائبه که این طرح سیاسی است و شاید هدف از آن مخالفت با دولت بوده که این طرح را ارائه داده‌اند، گفت: استدلال وزیر آموزش و پرورش این است که حقوق بازنشستگان کم است، برای این کار ما باید به حقوق بازنشستگان اضافه کنیم نه اینکه آنان را دوباره به کار بگیریم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی از مدیران در صندوق‌های بازنشستگی حقوق‌های میلیونی می‌گیرند، گفت: این افراد باید بروند و جوانان به جای آنها به کار گرفته شوند، کسانی که منصوبین مقام معظم رهبری هستند، از این قاعده مستثنی شوند. کسی که 35 سال مشغول به کار بوده، چطور می‌تواند یک شاگرد ابتدایی را تحمل کند؟ یک نیروی جوان باید جانشین آن شود.

محمدرضا پورابراهیمی نیز در مخالفت با طرح مذکور با بیان اینکه نفس کار بسیار پسندیده است و دلیل مخالفت من با متنی است که از کمیسیون بیرون آمده است، افزود: این طرح یک قانونی است که از دل یک قانون دیگر بیرون آمده و چرا ما نباید همان قانون قبلی را اجرا کنیم و یک قانون جدید وضع کنیم. ما یکسری افراد را از این طرح مستثنی کرده‌ایم، پس برای چه می‌خواهیم این قانون را وضع کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح چیز جدیدی نیست، افزود: ما قرار است متنی که قبلا وجود داشته و به دلیل سوءمدیریت اجرا نشده است را مجدداً به صورت قانون درآوریم.

وی با بیان اینکه اجازه دهید این طرح دوباره به کمیسیون بازگردد، افزود: اصل موضوع در این طرح جا افتاده و با برگشت به کمیسیون مربوطه به طور اصلاح شده دوباره برمی‌گردد.

حمید رسایی نیز در موافقت با طرح مذکور با تاکید بر اینکه ایرادات کمیسیون را در بررسی جزئیات اصلاح می‌کنیم، افزود: به‌کارگیری بازنشستگان خلاف اصل است و کم‌کم در دولت‌ها تبدیل به اصل شده است. بسیاری از این بازنشستگان مدیران دولت کارگزاران هستند و دوره مدیریت آنها مربوطه به آن دولت است و با تکنولوژی روز آشنا نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از این مدیران تنها برای مشاوره می‌توان استفاده کرد، افزود: این طرح برای رفع مشکل اشتغالزایی نیست، بلکه برای حل مشکل مدیریت است. وزیری داریم که سن وی زیاد است و نمی‌تواند وزارتخانه را اداره کند و معاونین خود را مسن‌تر از خود انتخاب کرده تا بتواند خود را جوان‌تر نشان دهد.

وی با بیان اینکه وزیر نباید کارتابلی باشد، ادامه داد: مدیران کشور باید چابک باشند تا بتوانند با رسیدگی به طرح‌ها در جریان عملیاتی شدن آنها قرار گیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز