رییس جمهوری در اجلاس روز جهانی مساجد:

مسجد خانه حزب و جناح نیست، خانه همه مردم است/ در هر صحنه ای که متحد و یکپارچه باشیم، پیروزیم

۱۳۹۴/۰۵/۲۹ - ۰۹:۰۳:۰۹
کد خبر: ۳۰۹۷۳۷
مسجد خانه حزب و جناح نیست، خانه همه مردم است/ در هر صحنه ای که متحد و یکپارچه باشیم، پیروزیم
رییس جمهوری در سیزدهمین اجلاس روز جهانی مساجد با اشاره به اینکه بدون مقاومت، ایستادگی و حضور مردم در صحنه، دستیابی به اهداف بلند امکان پذیر نیست، تصریح کرد: مسجد خانه حزب و جناح نیست بلکه خانه همه مردم است و باید مساجد تقویت کننده وحدت و انسجام مسلمانان باشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه مساجد، علما و ائمه جمعه را در صف اول ایستادگی و آماده کردن مردم برای حضور در صحنه دانست و گفت: امروز روزی است که بیش از همیشه به وحدت و همدلی نیاز داریم و با اتحاد و یکپارچگی خود می توانیم بر مسایل و مشکلات غلبه کرده و به پیروزی برسیم.

رییس جمهوری با بیان این که دولت در دو سال گذشته در سایه حمایت مردم و هدایت های رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی علما و ائمه جماعات و مساجد، گام بسیار مهمی در زمینه مسایل بسیار مهم نظام برداشته است، اظهارداشت: موضوع هسته ای مساله ای بود که از ۱۲ سال پیش با آن مواجه شدیم و این معضل از طرف دشمنان این مرز و بوم به بهانه های واهی و نادرست آغاز گردید و حل و فصل آن موضوع ساده ای نبود.

روحانی با اشاره به اقدامات و مقدمات انجام شده برای مذاکره و دستیابی به توافق هسته ای خاطرنشان کرد: برای این که این معضل هسته ای را از طریق مذاکره و گفتگو با کمترین هزینه به نتیجه برسانیم ابتدا باید مقدمات آن آماده می شد و بدون فراهم کردن آن مقدمات، بی تردید احتمال توفیق در پای میز مذاکره کم می شد.

رییس جمهوری اولین مقدمه و گام دولت برای توفیق در مذاکره هسته ای را ایجاد آمادگی در افکار عمومی جهانی دانست و گفت: برای این منظور در روزهای اولیه شروع به کار دولت و در مهر سال ۹۲ که به نمایندگی از طرف ملت ایران در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کردم پیشنهاد جهان عاری از افراط و خشونت را ارئه کردیم و خواستیم که این پیشنهاد به تصویب برسد.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: البته برای برخی از کشورها که ایران را بعنوان کانون خشونت تبلیغ می کردند، تصویب این پیشنهاد سخت بود اما به فضل الهی در طول چند ماه و با تلاش دیپلماسی فعال کشور، این طر ح به اتفاق آرا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و با این مقدمه به افکار عمومی دنیا نشان دادیم که ایران کشور صلح و قربانی سلاح های کشتار جمعی است.

روحانی گام دوم در زمینه توفیق در مذاکرات هسته ای را ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی در داخل کشور دانست و گفت: بدون تردید کشوری که در آن قیمت ارز و کالا از ثبات برخوردار نیست و بی ثباتی اقتصادی حاکم است، نمی تواند با قدرت پای میز مذاکره بنشیند و کشوری قادر به این کار است که بتواند در شرایط تحریم، آرامش و ثبات در بازار ایجاد کند و به فضل الهی این آرامش در ماه های اولیه شروع به کار دولت در بازار حاکم شد.

رییس جمهوری نشان دادن این که ایران در منطقه و جهان تنها و منزوی نیست را مقدمه دیگری برای توفیق در مذاکرات هسته ای بیان کرد و گفت: در این راستا برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهموری از مسئولین کشورهای همسایه دعوت بعمل آمد و حدود ۵۰ کشور در این مراسم شرکت کردند و این پیام روشنی بود که ایران تنها و منزوی نیست.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود:مقدمه دیگری که لازم بود پیش از آغاز مذاکرات هسته ای آماده شود، انتخاب تیم مذاکره کننده ای بود که بتواند از لحاظ علمی، سیاسی، حقوقی و فنی با طرف مقابل به مذاکره بپردازد و برای این کار تیم متخصصی انتخاب شد که آشنایی کاملی با آنها داشتم و مهمتر این که مقام معظم رهبری نیز آنها را می شناختند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که مسایل مهم کشور بدون وحدت و اجماع عمومی نمی تواند به نتیجه مطلوب برسد، اظهارداشت: دولت به تنهایی نمی تواند در یک مصاف بین المللی بدون حمایت سایر قوا و نهادها و رهنمودهای مقام معظم رهبری به پیروزی برسد و مطمئنا در صحنه هایی پیروز هستیم که متحد و یکپارچه باشیم.

روحانی تصریح کرد: با وحدت و یکپارچگی در برابر زیاده خواهی ها ایستاده ایم و بدون تردید با حفظ این روحیه قادر خواهیم بود در همه مصاف های بین المللی به پیروزی برسیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و خلق حماسه سیاسی در کنار عنایات حضرت حق و امام عصر (عج) و اتحاد و یکپارچگی ملت و هدایت های مقام معظم رهبری و حضور همه قوا بعنوان سرمایه های اصلی در کنار مقدماتی که فراهم آمد موجب شد تا بتوانیم گام بسیار مهم و بلندی در روند مذاکرات هسته ای برداریم.

روحانی تأکید کرد: اگر همه دست به دست هم بدهیم و امید به آینده داشته باشیم پیروز خواهیم بود و امروز روزی است که به همدلی و همزبانی بیشتری نیاز داریم.

رییس جمهوری گفت: حل و فصل مسأله هسته ای موضوعی است که می توان به واسطه آن مسایل و مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرده، به تولید رونق داده و برای جوانان اشتغال ایجاد کرد و حتی می توان شرایطی ایجاد کرد که به کشورهای همسایه که در رنج هستند کمک و یاری کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه و اهمیت مساجد گفت: مساجد از گذشته های دور کانون معماری اسلامی، شهر و جامعه ما بودند و همواره سیاست، اقتصاد، علم و مسایل اجتماعی در سایه مساجد بوده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مسجد مرکزی برای اجتماع مومنان، صالحان، تعلیم و تربیت اسلامی، آمادگی جامعه برای ایستادگی، نشاط، معنویت ، جهاد و فداکاری است.

رییس جمهوری با بیان این که باید از مساجد عطر و بوی وحدت و انسجام به مشام برسد، اظهار داشت: امروز متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مساجدی وجود دارند که خطیب آنها از تفرقه میان فرق اسلامی سخن می گوید و مذهب پرافتخار شیعه و شیعیان را کفر و کافر معرفی می کنند.

روحانی افزود: متاسفانه امروز در دنیا مساجدی وجود دارد که در آن افرادی پرورش می یابند که در جامعه به خشونت، افراط و کشتار مردم افتخار می کنند و آن را به دروغ راه جهاد اسلامی لقب می دهند.

رییس جمهوری تصریح کرد: مسجد واقعی مسجدی است که جایگاه علم، برادری و وحدت میان مسلمانان باشد.

روحانی با اشاره به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مساجد مرکز و موتور حرکت برای کاروان عظیم نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی بود.

رییس جمهوری با تأکید بر این که مسجد جای سیاست است اما جای حزب نیست، گفت: در مسجد باید مسایل مهم سیاسی و جامعه و منطقه مطرح شود اما این که مساجد هر کدام به تبلیغ یک حزب یا گروه روی بیاورند دیگر نمی توان انتظار داشت که مسجد محل وحدت و اتحاد باشد.

روحانی با تأکید بر این که مسجد فراتر از حزب و تشکل سیاسی است و همه مردم را در درون خود می پذیرد، گفت: مسجد خانه حزب و جناح نیست بلکه خانه همه مردم است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: مسجد نباید رنگ و بوی حزب، جناح و تشکل خاصی به خود بگیرد و باید رنگ آن، رنگ اسلام باشد و باید جان و روح مسجد، قرآن، اهل بیت (ع) و منافع و مسایل کشور باشد.

روحانی افزود: معیار و شاخص برای ارزیابی مسجد ، نه ساختمان و امکانات موجود در آن بلکه قدرت جذب مردم و بویژه جوانان است.

رییس جمهوری گفت: مساجد می توانند کمک بزرگی برای نظام اسلامی و حرکت انقلابمان در کل منطقه و جهان باشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که خاطره تلخ به آتش کشیدن قبله گاه اول مسلمانان در ۴۶ سال گذشته را از یاد نخواهیم برد، اظهار داشت: این حادثه بدان معنا بود که رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به هیچ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد و نشانگر ماهیت واقعی رژیم صهیونیستی غاصب، متجاوز و تروریست است و از طرف دیگر علامتی برای بیداری مسلمانان و حفظ هویت دینی و اسلامی مان می باشد.

رییس جمهوری همچنین در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله مهدوی کنی، ایشان را از بزرگان پرافتخار روحانیت ایران دانست و گفت: آیت الله مهدوی کنی همواره نقش بسیار برجسته ای در سامان دهی امور روحانیت و از جمله مساجد و مدارس دینی داشتند و در دوران نهضت اسلامی برای سامان دهی این نهضت در سطح کشور و بویژه در تهران اقدامات برجسته ای انجام دادند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در استقرار و مدیریت نظام حضور فعال داشتند.

روحانی خاطرنشان کرد: نام آیت الله مهدوی کنی در صدر سرداران مجاهد خط مقدم نهضت و انقلاب اسلامی قرار دارد و تردیدی ندارم خانواده و فرزندان و شاگردان این بزرگوار، با تلاش و مجاهدت نخواهند گذاشت جای ایشان در عرصه های علمی، دانشگاهی و مسایل اجتماعی و سیاسی خالی بماند.

رییس جمهوری در این مراسم با اهداء لوح سپاس به فرزند آیت الله مهدوی کنی از مجاهدت ها و تلاش های این عالم بزرگ تقدیر کرد.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حاجی علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این مرکز، از تلاش تیم هسته ای کشور تقدیر کرد و گفت: تلاش های مجاهدانه جهادگران رشید و مومن عرصه دیپلماسی کشور با محوریت رییس جمهور و وزیر امور خارجه در دفاع عالمانه از عزت ملی و دستاوردهای هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه را ارج می نهیم و مطمئن هستیم با توکل به خدا و حمایت امت و رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان مذاکرات در برابر زیاده خواهی ها ایستادگی خواهیم کرد.

وی با تأکید بر حمایت ائمه جماعات از اقدامات دولت اظهارداشت: ائمه جماعات از مسئولین کشور تا رسیدن به آرمان ها و تا آخرین سنگر حمایت خواهند کرد و امیدواریم برجام به فرجامی خجسته دست یابد.

نظر شما
نظرات
مهدی
|
-
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
0
مساجد از روزی که پایه گذاری شده اند خانه حزب الله بوده است و محل ارشاد مردم به دین و اخلاق و کسترش اسلام و خفظ کشور . شما کدام حزب را سراغ دارید که به یکی از این اصول پایبند مانده باشد .
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز