هاموند:

موضع اروپا در مورد برجام مستقل از آمریکاست/ افکار عمومی اروپا از توافق هسته ای استقبال کرده اند/ به توافق انجام شده متعهد هستیم

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۲۰:۰۶:۵۷
کد خبر: ۳۱۰۶۵۴
موضع اروپا در مورد برجام مستقل از آمریکاست/ افکار عمومی اروپا از توافق هسته ای استقبال کرده اند/ به توافق انجام شده متعهد هستیم
وزیر امورخارجه انگلیس گفت: موضع اروپا در خصوص برجام مستقل از آمریکاست و اروپایی ها برای توافق هسته ای اهمیت قائل هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک باوزیر امورخارجه کشورمان در خصوص تصویب برجام در کنگره آمریکا گفت: نظرات ما در این توافق کاملا مستقل از آمریکا است. این توافق باعث شکل گیری مباحثی در آمریکا و ایران شده است. در انگلستان ، آلمان و فرانسه استقبال کلی از این توافق شده و البته صداهای مخالف هم وجود دارد ، اما در کل، افکار عمومی از برجام استقبال کردند.

وی افزود: این مساله در آمریکا پروسه خاص خودش را دارد و ما می دانیم چیست ؛ اطمینان دارم آمریکا تصمیم مناسبی خواهد گرفت و برجام را تصویب خواهد کرد.ما همه این توافق را امضا و از آن حمایت کردیم و نسبت به این توافق همه ما متعهد هستیم و 1+5 و ایران به وعده های خود عمل خواهند کرد و این مساله به نفع مردمان خود و منطقه خواهد بود.

وزیر امورخارجه انگلیس در خصوص برنامه دولت این کشور برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با ایران گفت: قبل از هر چیز مساله مهم در روابط سیاسی، برقراری دیالوگ منظم و کاری است. ما قبول می کنیم که اختلاف نظرهایی داریم و باید بر آنها تمرکز کنیم و تحلیل مشترکی در باره مشکلات داشته باشیم.

وی افزود: بازگشایی سفارتخانه های دو کشور را مهم ترین قدم در این زمینه است، ما برای اینکه روابط اقتصادی طولانی مدت و پایدار داشته باشیم باید اعتماد را احیا کنیم و بدانیم که نیازهای اقتصادی دو کشور چه چیزهایی هستند.امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم مشکل بی اعتمادی را در دو طرف رفع کنیم.

هاموند در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5 نیز گفت: اطمینان دارم که آمریکا تصمیم مناسبی خواهد گرفت و این برجام را تایید خواهد کرد.خوشحالم که اولین وزیرخارجه انگلستان هستم که پس از سال 2003 به ایران سفر کرده ام و خوشحال هستم که به طور همزمان سفارت ایران را در لندن و انگلستان در تهران بازگشایی کردیم.

وی گفت: ایران یک کشور مهم در منطقه بی ثبات خاورمیانه است بنابراین گفت و گو با ایران برای ما بسیار مهم است و سفارت ها در این زمینه نقش مهمی را ایفا می کنند. از زمان انتخاب آقای روحانی روابط بین دو کشور رو به بهبود و ثبات بود و ما با کاردارهای غیرمقیم در ارتباط بودیم و سال گذشته هم آقای کامرون و رییس جمهور روحانی در نیویورک باهم ملاقات کردند و این اولین ملاقاتی بود که از سال 1357 و بعد از انقلاب اتفاق افتاد.

هاموند اضافه کرد: ما شب و روزهای زیادی را در وین با آقای ظریف داشتیم و ملاقات ها و تماس هایی برای رسیدن به برجام داشتیم و گفت و گوها بین دو کشور می تواند موضع ها را بهتر کند . ایران یک کشور مهم در منطقه بسیار استراتژیک خاورمیانه ای است که دچار بی ثباتی است و برای ما بسیار مهم است که گفت و گوها را بین خودمان حفظ کنیم و سفارت ها در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. بنابراین بازگشایی سفارتخانه ها قدمی در این جهت بود.

وی افزود: باز کردن سفارتخانه ها فقط یک کار سمبلیک نیست یک کانال مهم است برای اینکه بتوانیم در موارد بسیار مهم و مورد علاقه طرفین ارتباط برقرار کنیم.قرار است از ماه های آینده در ارتباط با اجرای برجام در تمام زمینه ها با حسن نیت اطمینان حاصل کنیم که برجام کاملا اجرا می شود و اینکه بتوانیم همکاری اقتصادی و تجاری و روابط سرمایه گذاری را دوباره برقرار کنیم .

وزیر امورخارجه انگلیس افزود: قرار است که با همدیگر کار کنیم و کاملا می دانیم آینده به چه شکل خواهد بود و فرصتهای زیادی در پیش رو خواهد بود.البته می دانیم زمینه هایی هستند که اختلاف نظر بین ما وجود دارند و گاهی اوقات این اختلاف نظرها شدید است که ما می خواهیم در این موارد به بحث بپردازیم ؛ همانطور که با بسیاری از کشورها این کار را در سرتاسر جهان انجام می دهیم و جایی که بتوانیم آنالیز و تحلیل مشترک داشته باشیم بسیار می تواند خوب باشد و باید ببینیم که کجاها می توانیم بین ایران و انگلیس منافع مشترک داشته باشیم و در آن زمینه کار کنیم . 

وی اضافه کرد: بنابراین از کانال های جدید استفاده خواهیم کرد که چنین همکاری داشته باشیم تا بتوانیم منافع مشترک خودمان را داشته باشیم.با همدیگر درباره مشکل تروریسم و مقابله با آن و ارتقاء ثبات منطقه ، مبارزه با داعش در سوریه و عراق و همچنین درباره مشکل مواد مخدر و چالش مهاجرت های غیرقانونی که چگونه مقابله کنیم ، صحبت کردیم.

وزیرخارجه انگلیس گفت: اعتقاد دارم که تماس های مردمی بسیار مهم و حیاتی هستند. در این که ما بتوانیم اعتماد را به ملت ها برگردانیم مثل تماس بین پارلمان ها، دانشگاه ها، تجار و نهادهای فرهنگی و خانواده ها.ما سفارت های خودمان را بازگشایی کردیم و این اولین قدم است که این لینک ها و تماس ها را بین مردم ایران و انگلستان تسهیل کنیم و این از اولویت های ما است. من منتظر یک دیالوگ با ثبات هستم تا مباحثی دوستانه و صریح داشته باشیم اگر چه همانطور که قبلا هم گفتم، اختلاف نظرها وجود دارد.

وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به جلسات امروز خود با مقامات کشورمان گفت: جلسات بسیار خوبی امروز داشتیم و تجار انگلیسی از این جلسات اقتصادی راضی هستند و ما پیام های مثبتی دریافت کردیم.  تجار انگلیسی اشتیاق زیادی برای سرمایه گذاری در ایران دارند باید اقدامات لازم درخصوص برجام انجام گیرد تا شرایط منجر به لغو تحریم ها شود.

هاموند درخصوص آسیب های وارده به ساختمان سفارت انگلیس و شعار مرگ بر انگلیس که بر دیوار این سفارتخانه نوشته شده است گفت: آسیب هایی در سفارت وجود دارد که هنوز برطرف نشده ولی قطعا در طول زمان این آسیب ها را تعمیر خواهیم کرد. چیزی را که گفتید، نمی دانم اما مادرم همیشه می گفت سنگ می تواند آسیب بزند ولی کلمات نمی تواند.

هاموند درخصوص نقش آفرینی ایران در مسائل منطقه ای و پذیرش آن از سوی قدرت های دیگر نیز گفت: ایران کشور بسیار بزرگ و مهم در منطقه است و اقتصاد بزرگی دارد که می تواند سریع رشد کند و مردم آن تحصیلات مناسبی دارند. ایران قدرت مهم منطقه است و به نفع همه خواهد بود که ایران نقش مسوولانه ای به نفع ثبات منطقه داشته باشد.

هاموند اضافه کرد: در سال های گذشته ما مسیر طولانی را طی کرده ایم. اجازه دهید الان با هم قدم برداریم؛ بعد ، بدویم . فرجام بسیار مهم است.به مرور زمان امیدوارم که اعتماد ایجاد شود و این اعتماد می تواند از طریق اجرای برجام ایجاد شود.روابط دو کشور دارای پروسه تکاملی و زمان بر است و امیدوارم در آینده بتوانیم مشکل بی اعتمادی را که در دو طرف در مدت زمان زیادی وجود داشته است ، برطرف کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز