زاکانی در پاسخ به برنا:

نظرات دو تن از کارشناسان حقوقی در برجام استفاده شد

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۱۶:۰۰:۳۳
کد خبر: ۳۲۸۱۸۱
نظرات دو تن از کارشناسان حقوقی در برجام استفاده شد
زاکانی گفت: در جریان گزارش کمسیون برجام از نظرات کارشناسان حقوقی و دانشجویان استفاده شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، علیرضا زاکانی امروز (شنبه 18 مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح اقدامات کمسیون ویژه بررسی برجام برای تدوین گزارش نهایی در این حوزه گفت: به طور حتم در این مدت تلاش شد تا گزارش به صورت کامل و بی‌طرفانه تدوین و ارائه شود، از این‌رو وظیفه این کمیسیون تکمیل کردن تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده بود و در این مدت سعی می‌کردیم که وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: درمدت برگزاری جلسات کمیسیون ویژه برجام همواره سعی کردیم که از چارچوب قانون فراتر نرفته و متن برجام و قطع‌نامه را با قوانین موجود و فرمایشات رهبر معظم انقلاب تطبیق داده و با استفاده از عقل جمعی و با توجه به سازوکار مجلس گزارش خود را نهایی کنیم.

وی با بیان اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعتماد داشته و داریم، ادامه داد: ما از روز نخست فعالیت این کمیسیون بنا داشتیم که اگر مواردی دارای ابهام باقی ماند، تنها نظرات تیم مذاکره‌کننده را مدنظر قرار دهیم. از طرف دیگر در نشست‌های این کمیسیون از تیم مذاکره‌کننده فعلی و تیم مذاکره‌کننده قبلی، مقامات امنیتی و اطلاعاتی و مسئول دفتر رئیس‌جمهور، کارشناسان حقوقی و اساتید برای بررسی موضوعات دعوت شد. همچنین در گام نخست قرار بود که جلسه‌ای با رئیس مجلس برگزار شود که ایشان به سفر رفته و جلسه مذکور به بعد موکول شد.

زاکانی با بیان اینکه از ابتدا قرار بود که ما به صورت روش‌مند و دقیق برای تدوین گزارش برجام عمل کنیم، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع، 3 سند شامل سند روش انجام کار، سند رسانه‌ای  و همچنین سند آیین‌نامه داخلی کمیسیون به تصویب رسید.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اعلام اینکه هیچیک از اقدامات کمیسیون ویژه بررسی برجام، سلیقه‌ای و شخصی نبوده است، گفت: در این رابطه ما ضمن استماع گزارش مسئولان مربوطه این موارد را تبدیل به سوال کرده و حدود 65 سوال را به وزارت خارجه و 20 سوال را به سازمان انرژی اتمی ارسال کردیم که در این میان تنها سازمان انرژی اتمی به سوالات پاسخ داد و ما از وزارت خارجه پاسخی دریافت نکردیم. همچنین 42 نامه‌نگاری با مراکز مختلف برای ارائه اسناد، نتایج و نظرات صورت گرفت که اغلب به این موضوعات پاسخ داده شد.

وی درخصوص اسناد تدوین شده میان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با طرف‌های غربی در رابطه با بحث برجام گفت: در کل 5 سند در این حوزه وجود دارد که شامل متن برجام، قطع‌نامه، سند تدوین شده میان سازمان انرژی اتمی و آژانس، برنامه بلندمدت فعالیت هسته‌ای کشور و همچنین سند تدوین شده میان سازمان انرژی اتمی ایران با آقای مونیز بوده است که اعضای تیم مذاکره‌کننده تنها در این رابطه به توضیحاتی بسنده کرده و هیچ سند و گزارش مکتوبی به کمیسیون اضافه نشده است.

جلیلی هم عضو سابق تیم مذاکره کننده بود هم در جریان جلسات شورای امنیت بود

وی با بیان اینکه هیات رییسه کمیسیون ویژه برای دیدار و جلسه با تیم های ادوار گذشته مذاکرات مصوبه‌ای را داشت گفت: بر همین اساس دیدارهایی صورت گرفت که در وهله اول درخواست دیدار با آقای لاریجانی را داشتیم که به خاطر سفر ایشان به تعویق افتاد. بعد از دیدار با آقای ظریف و تیمشان هیات رییسه کمیسیون تصویب کرد که آقای جلیلی دعوت شود چون ایشان 6 سال سکان‌داری مذاکرات را در دست داشته و 12 ساعت گزارش را از جلسات شورای عالی امنیت ملی آماده کرده بودند.

زاکانی ادامه داد: هدف ما از جلسه با آقای جلیلی این بود که نمی‌خواستیم راه شده را تکرار کنیم و می خواستم از نزدیک با نحوه کار آشنا شویم. در روند جلسات با نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی در بالاترین سطح جلسه برگزار شد. از مسئولان با سابقه و کارشناسان حقوقی و اساتید دانشگاه نیز دعوت شد. در نهایت جلسه‌ای بیش از 4 ساعت با 12 استاد دانشگاه از رشته‌های حقوق بین‌الملل و حقوق عمومی از طیف های مختلف فکری برگزار شد.

دبیرخانه ای جهت انتشار گزارش زیر نظر بنده تشکیل شد

وی توضیح داد:‌ برخی دوستان این سوالات را مطرح کردند که پیش نویس گزارش کجا نوشته شده است. در پاسخ به آن‌ها باید توضیح دهم که در آیین نامه کمیسیون ساختار دبیرخانه پیش بینی شد بدان معنی که فرصت محدود بود و کمیسیون باید ظرف 40 روز کارش را به اتمام می رساند. از این رو طبق ساختار و روش تلاش شد تا کارها به بهترین نحو پیش رود. موضوعی که در ماده 6 آیین نامه کمیسیون ذکر شد مبنی بر اینکه برای تسریع در روند کمیسیون دبیرخانه اجرایی با 3 دفتر تدوین، اطلاع رسانی و تعاملات تشکیل شود.

زاکانی توضیح داد: در دفتر تدوین دبیرخانه برای هر کمیته، دانشجوی دکترا حضور داشت که 4 نفر از مجلس و یک نفر از بیرون بودند. 4 مجلس یعنی دو نفر از کارکنان مجلس و 2 نفر از ماموران دولت به مجلس بودند. یک نفر نیز معتمد بنده که در کمیته فعال بود. در نهایت با توجه به آیین نامه و به موازات کار کلیه جلسات برگزار شد و ما 56 ساعت جلسه مشترک داشتیم که تمامی جزییات جلسات پیاده‌سازی شده تا چیزی از قلم نیفتد.

وی اضافه کرد: روند کار کمیسیون ویژه بسیار دقیق بود این در حالی است که برخی از کمیسیو‌ن ها که بیش از 7 ماه است جلساتی را برای برجام برگزار می‌کنند حتی یک سند کتبی ندارند. بنده در کمیسیون درخواست کردم که سندی بدهند که گفتند سندی ندارند انگار جلساتشان تنها به بحث‌های داخلی کمیسیون گذشته بود.

وی با بیان اینکه بانک جامع اطلاعاتی روی سرور مجلس از اسناد کمیسیون ویژه شکل گرفته گفت: این بانک اطلاعاتی اطلاعات را نگهداری می کند تا از دسترسی‌ها مصون باشد. دبیرخانه اجرایی نیز تلاش کرد تا کار را به جایی برساند که همزمان به پیاده‌سازی گزارشات رسیده پرداخته شود که این موارد به بنده ارائه شد. مواردی که منجر به تدوین پیش‌نویس و تبدیل آن به گزارش نهایی شد.

زاکانی با بیان اینکه گزارش کمیته‌های کمیسیون ویژه جز کمیسیون اقتصادی ارائه شده است گفت: کمیته‌ها جمعا 15 جلسه را تشکیل دادند که در نهایت گزارشات آن‌ها به سوال تبدیل شد. با توجه به درخواست برخی کمیته‌ها برای رسانه‌ای کردن گزارش‌شان این موارد را اعلام کردیم ولی کمیته اقتصادی گزارشی را به ما ارائه نکرده و تنها در حد گفت‌وگو بین چند نماینده بوده است.

نظر لاریجانی عدم طرح نکاتی در گزارش کمیسیون بود که مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد

رئیس کمیسیون ویژه برجام با بیان اینکه برخی از گزارشات به دانشگاه ها ارائه شد گفت:‌ در کمیسیون دو نگاه وجود داشت نگاهی مبتنی بر توجه به کلیات و نبود دقت متن با این استناد که ممکن است نکاتی مطر ح شود که مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد، موضوعی که نظر آقای لاریجانی نیز بر آن بود اما ما اصرار داشتیم که این راه درست نیست بلکه راه درست بر آن است دقت کافی و وافی وجود داشته و گزارشی را منطبق بر آنچه واقعیت است را منتشر کنیم و بعد از آن هیأت رئیسه تشخیص می‌دهد که گزارشات را چگونه منتشر کند.

وی افزود: کمیسیون ویژه به هیچ وجه حاضر نیست آنچه را می فهمد نگوید به همین دلیل جلساتش را با پنج کمیته برگزار کرد و پیش‌نویسی که در دبیرخانه آماده شده بود به اضافه نظرات کمیته ها در کمیسیون مطرح شد و در نهایت در روز شنبه گذشته گزارش نهایی به تصویب اعضا رسید.

وی با بیان اینکه برخی اعتراضاتی مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه گزارش مبتنی بر کار کمیته ها نیست گفت:‌ باور برخی از این افراد آن است که گزارش کمیته ها باید به یکدیگر متصل شود و به عنوان گزارش کمیسیون مطرح می گردید. این در حالی است که در آیین‌نامه کمیسیون روش کاری برای تهیه گزارش مشخص شد . روال کار مجلس مشخص است و ما نمی خواهیم کاری بر خلاف آن انجام دهیم.

نمی‌دانیم در مجلس به چه کسی باید اکتفا کنیم

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه ماحصل کار در کمیسیون ویژه گزارشی در هفت بخش یعنی مقدمات ، روش های تخصصی و درنهایت پیشنهادات بود گفت: ابتدا بخش کلیات این گزارش در کمیسیون قرائت شد و همه دوستان در خصوص آن بحث کردند و نظرات به رای گذاشته شد سپس اصلاحات صورت گرفت و در نهایت برای کلیات رای گیری شد. قبل از ورود به بحث نیز بنده در کمیسیون گفتم که اگر تشخیص بر آن باشد که پیش نویس ملاک قرار گرفته نشود این اتفاق رخ نمی دهد و در واقع ما تمام لوازم قانونی بودن کار را انجام دادیم و سپس رای گیری در تمامی بند بند و کل گزارش صورت گرفت.

وی افزود: کمیسیون تا آخرین لحظه دارای حدنصاب حضور اعضا بود و هیچ چیزی به صورت غیر رسمی تصویب نشد ما حتی برای میراث داری هم مجوز گرفتیم و گفتیم که هر نماینده ای که می خواهد می تواند در زمان میراث داری حضور داشته باشد بر همین اساس اعضای هیأت رئیسه متشکل از بنده، حقیقت پور، نجابت، احمدی و نقوی حسینی کار میراث داری را انجام دادند.

زاکانی با طرح این پرسش که چرا باید برخی با منافع ملی و حیثیت مجلس بازی کنند گفت: چرا وقتی امر واقعی رخ می‌دهد می‌خواهند نظرات خود را تحمیل کنند. گرفتن نظر کارشناسان را چرا عده ای بر نمی تابند؟ حال اینکه ما طبق آیین نامه کمیسیون و در چارچوب قانون عمل کردیم .

اختلاف رییس کمیسیون برجام با هیئت رییسه مجلس

وی ادامه داد: آقای لاریجانی نظرش بر این بود که کمیسیون ویژه طرحی را ارائه کند که بنده گفتم چون ماده 44 آیین نامه کمیسیون وظیفه ارائه طرح را ندارد ما نمی توانیم این کاررا انجام دهیم و تنها می توانیم کار کارشناسی کنیم که در نهایت قرار شد از هر فراکسیون سه نفر کار را دنبال کند، بنده هم در این جمع بودم اما به خاطر مشغله کمیسیون در جلسات حضور آنچنانی نداشتم ولی دوستان به متن مشترکی رسیدند.

وی یادآور شد: دوستان در جلسه ای که روز شنبه با آقای لاریجانی گذاشتند اعتراضشان این بود که نظرات شان در این طرح رد و وتو شده است از این رو پای آن طرح امضا نکردند چون نظرات شان اعمال نشده بود.

این عضو فراکسیون مجلس با اشاره به جلسه هفته گذشته در زمان بررسی طرح دو فوریتی مربوط به اجرای برجام گفت:‌ با وجودی که دوستان ما پای این طرح را امضا نکرده بودند اما برای آنکه مجلس دچار شکاف نشود در روز جلسه علنی سکوت کرده و حتی بسیاری از این دوستان به فوریتی این طرح رای دادند به امید اینکه در مسیر اصلاحی کار کارشناسی انجام گیرد اما هیأت رئیسه برخلاف ماده 145 آیین نامه کمیسیون تخصصی برجام را در نظر نگرفت و طرح را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع کرد.

وی افزود: بنده در همان زمان به اعضای هیئت رئیسه گفتم که انتظار نداشتم این طرح را به کمیسیون ویژه بدهید چون احساس می کنم که شما نمی خواهید با این موضوع به صورت تخصصی برخورد شود و فقط می خواهید سریع قضیه جمع شود قطعا اگرطرح به کمیسیون برجام می رفت این طرح به سرعت به تصویب نمی رسید.

وی با بیان اینکه طرح مربوط به اجرای برجام به کمیسیون ویژه حتی به عنوان کمیسیون فرعی نیز ارجاع نشده است گفت: در همین رابطه به هیأت رئیسه اعتراض کردم پاسخ آن‌ها این بود که در موضوع غفلت شده است بنده در واکنش گفتم که چطور به سایر کمیسیون همچون کمیسیون ویژه فرستاده شده است اما برای کمیسیون برجام نفرستادید و در نهایت در نیم ساعت آخر روز کاری چهارشنبه گفتند که ما طرح به کمیسیون ویژه می فرستیم تا در تعطیلات آخر هفته بررسی کند. بنده هم پاسخ دادم که نمی خواهم طرح را به من بدهید چون کمیسیونهای دیگر کارشان را انجام داده اند.

وی افزود: از طرف دیگر کمیسیون امنیت به عنوان کمیسیون اصلی طبق ماده 145 آیین نامه مکلف است 10 روز نظرات سایر کمیسیونها را بگیرد و استماع کند و حتی می تواند در صورت تشخیص 10 روز این فرصت را تمدید کند که این اتفاق رخ نداد. قرار بود جلسه کمیسیون سه شنبه گذشته تشکیل شود اما برخلاف آیین نامه و یک مرتبه جلسه به جای روز سه شنبه در روز دوشنبه برگزارشد و کلیات و جزئیات طرح با تغییر چند کلمه ای و پاراگرافی تصویب شد .سوال این است که آیا این همان دقت مورد تاکید مقام معظم رهبری در خصوص بررسی برجام در مجلس است؟

وی با طرح این پرسش که چرا با حیثیت و جایگاه مجلس این طور برخورد می‌شود گفت:‌روند انجام شده در ارجاع این طرح خلاف نص سریع آیین نامه است که خواستار تجدید نظر هستیم.

علیرضا زاکانی عضو هیات رییسه کمیسیون برجام در پاسخ سوال خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص استفاده از نظرات کارشناسان، اساتید دانشگاه و صاحبنظران این حوزه و هویت اشخاصی که نظرات آنها در گزارش کمیسیون برجام موثر بوده است، گفت: بنده در این رابطه از نظر دو تن مشاوران حقوقی که یکی از آنها دکتر رحمانی استاد دانشگاه علامه استفاده کردم، علاوه براین در دبیرخانه کمیسیون از نظر 5 تن از دانشجویان دکترا استفاده کردم.

وی در خصوص هویت این افراد گفت: از نظرات جناب آقای منیری دانشجوی دکترای حقوق، جناب آقای کاشانی که در مرکز پژوهش های مجلس فعالیت دارند، استفاده شد.

وی در ادامه افزود: همچنین از نظرات آقای شریعتی دانشجوی دکترای خواجه نصیر، آقای نقدی پور از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس و آقای جعفری از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه کمیسیون برجام در تدوین و ویرایش متن نهایی گزارش برجام استفاده شد. همچنین از  ده ها تن از اساتید حقوق نیز پرسش هایی به عمل آمد و نظرات آنها جمع آوری شد.

زاکانی در ادامه در پاسخ به این سوال که نام این ده نفر چیست، اظهار داشت: فعلا من برای نام بردن آنها حضور ذهن ندارم.

دقت مهم‌تر از سرعت است

خبرنگاری از زاکانی پرسید بعد از ارائه گزارش برجام اظهارنظرهایی از سوی برخی از مراجع صورت گرفت هم‌چون نامه آیت الله مکارم شیرازی مبنی بر این که مجلس سریع‌تر اعلام نظر کند و یا آیت الله یزدی که اظهار نظری در این رابطه داشته‌اند. ارزیابی شما از این پیام‌ها چیست؟ که زاکانی در پاسخ گفت: ما از هر فرمایشی به ویژه فرمایش مراجع استقبال می‌کنیم و نهایت تلاش صورت گرفت تا کار زودتر به سرانجام برسد ولی حرف‌مان این است که اگر دقتی در به انجام رساندن کار نباشد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود بنابراین تلاش شد با دقت و جدیت بتوانیم کار را به بهترین نحو به سرانجام برسانیم. ان‌شاءالله بتوانیم در ادامه مسیر با سایر دوستان طرح ملی را به تصویب برسانیم که تمامی مصالح کشور در آن دیده شده باشد.

 

زاکانی: اعتقاد دارم تحریم‌ها لغو شدنی نیست

خبرنگار دیگری از زاکانی پرسید که برخی از نمایندگان آرزو کردند که چنین طرحی به تصویب نرسد نظر شما در این باره چیست؟ که زاکانی در پاسخ گفت: بخش‌هایی از طرح شبیه شعار و بیانیه و نه طرح قانونی مجلس است. قطعا اگر قرار به صدور بیانیه از سوی دانشگاهی باشد می‌تواند آن را ملاک قرار دهد و حتی محکم‌تر حرف‌هایش را بزند. اگر قرار به دعا هم باشد دعا باید در کنار اقدام باشد. باید فکر صورت گیرد و چارچوب‌های منظمی هم‌چون گزارش برجام برای طرح قانونی تنظیم شود.

او با اشاره به متن گزارش کمیسیون برجام گفت: در گزارش ما مشخص شد که خیلی از پیش فرض‌ها که پیش از آن مطرح می‌شود درست نبود مثلا می‌گفتند کشور در حال رفتن به سمت جنگ است که بررسی‌ها نشان داد درست نیست و حتی آقای عراقچی گفتند که ما در موضع قدرت هستیم یا سخن از فروش نفت به سمت صفر و تعلیق تحریم‌ها را مطرح کردند که مشخص شد تحریم‌ها لغو شدنی نیست. حرف دیگر این بود که با برجام مسائل منطقه‌یی تقویت می‌شود که معلوم شد اگر به برجام عمل شود مسائل منطقه‌یی ضعیف شده و کار برعکس می‌شود لذا این گزارش نشان داد پیش فرض غلط از آب درآمده است.
وی افزود: اعتقادم بر این است که آن‌ها نمی‌خواستند کمیسیون برجام بر سرکار آید تا فقط شعارهای‌شان را بدهند ولی اکنون مشخص شده که همه حرف‌ها درست نیست. حرف دیگر این بود که فوردو به مرکز تحقیقاتی تبدیل شود که بررسی‌ها نشان داد این روند نادرست است. در نهایت می‌توان گفت که اگر نخواهیم منافع ملی را فدای منافع زودگذر انتخاباتی کنیم باید طرح دیگری برای اجرای برجام بدهیم.

گزارش کمیسیون برجام مستند است

خبرنگار دیگری پرسید آیا شما از موضوع کمیسیون ویژه با طرح برجام مخالفید؟ این مخالفت شما در حالی است که بعد از ارائه گزارش کمیسیون ویژه بسیاری از نمایندگان از این گزارش قانع نشدند به طوری که رییس کمیسیون امنیت گزارش را بد خواند که به کشور ضربه می‌زند. از طرف دیگر شما کار را به جایی رساندید که تهدید به درآوردن پیراهن کرده‌اید. هم‌چنین شما در گزارش ذکر کرده‌اید که اجرای برجام فاجعه آفرین است برای جلوگیری ازاین فاجعه چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ که زاکانی در پاسخ گفت:‌ این گزارش مستند و دقیق است و نقدها تنها به حرف‌ها و بیان دغدغه‌ها و بیان دردل ها محدود شده است که اگر دقیق نبود می‌گفتند کدام بخش از گزارش مشکل داشته است.

برخی به دنبال دیکتاتوری هستند

او افزود:‌ بنده از حرف‌های آقای بروجردی تعجب می‌کنم. ایشان تا آخرین لحظات در جلسه حضور داشته و حتی در زمان رای‌گیری نیز بودند. ایشان بعدا نامه و بیانیه نوشتند. اگر بنا باشد هر کسی در مجلس چنین روالی را در پیش گرفته که در زمان اصلاح گزارشی حضور داشته ولی روند دیگری را در پیش بگیرد درس بدی برای آیندگان خواهد بود.

او ادامه داد: آقای بروجردی می‌گوید که این گزارش به کشور ضربه می‌زند. اشتباه ایشان و دوستان هم فکرشان در داخل کمیسیون این بود که نگاه جزیره‌ای داشتند. آن‌ها تیم تشکیل داده بودند که از برجام دفاع کنند در حالی که ما به دنبال رد و یا دفاع از برجام نبودیم. دوستان از قبل و با این پیش فرض که از برجام دفاع کنند به دفتر آقای ابوترابی رفته و تشکیل جلسه دادند و حتی در زمانی که آقای تاجگردون باید در جلسه اقتصادی حضور پیدا می‌کرد نیامدند چون با دوستان‌شان به دنبال تشکیل جلسه برای دفاع از برجام بودند.

وی با بیان این که این افراد از قبل بنای تایید برجام داشتند گفت: من نه بنای تایید و نه بنای رد برجام را داشتم. لذا به آن‌هایی که می‌خواستند برجام را رد کنند نیز گفتم کمیسیون به دنبال بررسی گزارش دقیق است.

این نماینده مجلس افزود: نظر دوستان بر این بود که تنها کلیات بیان شود و نظر ما این بود که باید مبتنی بر خرد جمعی تمامی موارد گفته شود. ما هم حسن و هم نقاط ضعف برجام را در گزارش آوردیم.

زاکانی گفت: مطلبی در مورد پیراهن درآوردن بنده در سایت منتسب آقای انتظامی منتشر شد که این یک بد اخلاقی بود. بنده گفته بودم که حاضرم پیراهنم را به عنوان مسوول درآورم و با مردم صحبت کنم مگر این‌جا چاله میدان است که کسی پیراهنش را در آورد و دعوا کند؟ حرف من درآوردن پیراهن به عنوان رییس و مسوول و صحبت با مردم بود و این که ما دیگر اجازه نمی‌دهیم دیکتاتوری در کشور راه بیفتد و آن روزها گذشته است درحالی که برخی می‌خواهند در کمیسیون دیکتاتوری اعمال شود.

اگر برجام بخواهد به همین طریق اجرا شود فاجعه آفرین خواهد بود

وی هم‌چنین در مورد برجام گفت:‌ اگر برجام بخواهد به همین طریق اجرا شود برای کشور فاجعه آفرین خواهد بود هر کدام از دوستان وزارت خارجه نیز فکر می‌کنند که می‌توانند از برجام دفاع کنند بیایند و با من صحبت کنند. ما برای برجام طرح داریم که احتیاج به چند فوریتی نداریم.

رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود:‌ در مورد برجام شش گزینه پیش روی ماست. اولین گزینه آن که آن اگر خیلی مطلوب باشد آن را تایید کنیم. گزینه دوم این است اگر کمی مشکل داشته باشد تایید می‌کنیم اما بیانیه تفصیلی می‌دهیم. گزینه سوم آن است که بخواهیم برجام را با شروطی قبول کنیم که مجلس در این مسیر حرکت می‌کند. گزینه چهارم که بخواهیم شروط اصلاحی بگذاریم که باید دولت در این زمینه اصلاحاتی انجام داده و باید به مجلس برگردانده شود. گزینه پنجم سکوت مجلس است که در این شرایط دولت قابلیت اجرا کردن برجام را ندارد چون حداقل دو قانون مانع اجرای برجام است. گزینه آخر نیز رد برجام است.

تعداد انگشت شماری نماینده تنها به دنبال رد برجام هستند

او افزود: رد برجام یک گزینه است اما امروز کسی دنبال رد آن نیست. ممکن است چند نماینده انگشت شماری باشند که بگویند باید برجام رد شود که در مقابل نمایندگان انگشت شمار دیگری معتقدند که باید برجام بدون چون و چرا تصویب شود. راهکار این است که دو فراکسیون بدون حق وتو به بررسی طرح بپردازد.

گلایه زاکانی از حقیقت‌پور، بروجردی، پزشکیان، تاجگردون و منصوری آرانی

زاکانی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص تشکیک و تردید در این گزارش با توجه به گلایه و اعتراضات برخی از اعضای کمیسیون ویژه گفت: این گزارش به صورت دقیق تهیه شد. این که حتی گفته شد برخی به گزارش کمیته سیاسی خندیدند درست است بنده در همان جلسه از آقایان خواستم که به گزارش نخندند بلکه از دانشجویان خواستم که چند پاراگراف از آن را در آورده که در هیأت رییسه مطرح شد و مورد استناد در گزارش قرار نگرفت. این که موضوع آبستراکسون را مطرح می‌کنند باید به این آقایان بگویم که خودشان زودتر این کار را شروع کردند و سه نفر کمیسیون را ترک کردند. بنده از خروج آن‌ها از کمیسیون خوشحال نشدم و حتی چندین بار به آن‌ها زنگ زدم مثلا آقا تاجگردون در جلسات قبلی خارج می‌شد به این دلیل که چرا آقای بذرپاش پای تخته رفته و در مورد تحریم‌ها نظر داده است. وقتی ایشان در جلسه خارج شدند آقای زاهدی دنبال‌شان رفته و من خودم چندبار تماس گرفتم اما آیا این روال درست است که آقای تاجگردون به این دلیل که آقای بذرپاش پای تخته رفته قهر کند. مگر ما در مجلس نماینده‌تر داریم.

وی در مورد تعداد رای اعضای کمیسیون به برجام گفت:‌ علاوه بر سه نماینده‌ای که از کمیسیون رفتند آقای زاهدی و نبویان به دلیل کاری که داشتند در زمان رای‌گیری حضور نداشتند و حتی آن‌ها اعلام کردند که نظرشان موافق گزارش برجام است و خواستند که وکالت بدهند ولی من قبول نکردم. پس در واقع هشت نفر موافق گزارش و هفت نفر مخالف گزارش بودند.

او افزود:‌ بنده از سه نفری که از کمیسیون خارج شدند گلایه ندارم بلکه گلایه‌ام به آقای بروجردی و حقیقت‌پور است که آن‌ها تا آخرین لحظه در جلسه بوده و در رای‌گیری شرکت کردند آن‌ها که تا آخر در رواند اصلاح گزارش حضور داشتند چطور به خود اجازه دادند که آن را نفی کنند. این نشان از سستی گزارش نیست نشان از منطق نادرست برخی از دوستان و کسانی است که مسیری را دنبال می‌کنند که به مجلس آسیب وارد می‌کند.

وی با اشاره به بیانیه پنج عضو کمیسیون گفت: دوستان در این بیانیه نقدی به گزارش نداشتند بلکه حرف‌های کلی را زده‌اند.

گزارش کمیته ها خنده‌دار بود

رییس کمیسیون برجام در پاسخ به این سوال که چرا گزارش کمیته‌ها در گزارش نهایی کمیسیون اعمال نشده است؟ گفت: در روش بررسی برجام که در کمیسیون به تصویب رسید مقرر شد که اطلاعات توسط سایر مراجع قانونی جمع‌آوری شود چون مجلس بدون کارشناسان نمی‌تواند به‌صورت تخصصی مسائل را دنبال کند که در این مسیر از مرکز پژوهش‌ها و سایر دانشگاهیان استفاده شد. در همین جا از نمایندگان خواسته شد که نظرات‌شان را ارائه دهند تا به جمع‌بندی برسیم. روندی که می‌تواند مجلس در آینده از آن استفاده کند.

او در پاسخ به این پرسش که انتقاد برخی از اعضای کمیسیون ویژه این است که گزارش به آن‌ها داده نشده و یا دیر داده شده است؟ گفت: پیش‌نویس این گزارش چهارشنبه آماده شد و صبح پنج‌شنبه از طریق آقای جلالی به آقای لاریجانی این موضوع اعلام شد. نظرات دوستان این گونه در گزارش اعلام شد که مثلا اگر آقای تاجگردون نظری در مورد نقاط مثبت گزارش داشتند در بند اول بخش اقتصادی آوردیم و یا آقای بروجردی پیشنهاداتی داشتند در بخش پیشنهادات لحاظ کردیم. بر همین اساس در روز چهارشنبه جلسه‌ای با حضور 9 عضو کمیسیون برگزار شد و گزارش قرائت شد. قرار شد نظرات را دوشنبه صبح اعلام کنند و گزارش به شش عضوی که در جلسه حضور نداشتند داده شود. بنده در جلسه روز چهارشنبه و در جلسه روز شنبه این گزارش را قرائت کردم و سپس تغییری صورت گرفت. بنده تاکید کردم که دوستان پیشنهادات‌شان را بدهند که جایی اگر لازم است آن را اصلاح کنیم که در همین مسیر درگیری صورت گرفت.

آقای بروجردی کم دقتی کردند

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آقای بروجردی بیان کرد که برخی از نمایندگان مخالف با برجام او را تهدید کردند که فیلم جلسه روز شنبه را علیه‌اش پخش خواهند کرد؟ گفت: روز شنبه فیلم تصویری گرفته نشد و فقط صدا ضبط شد احتمالا آقای بروجردی کم‌دقتی کرده است.

وی در مورد انتقادات در جلسات کمیسیون برجام گفت: تمامی تصمیمات اتخاذ شده برای حضور مهمانان در کمیسیون ویژه بر اساس مصوبه هیأت رییسه کمیسیون بود و سلیقه‌ای انجام نشد.

زاکانی در مورد اظهارنظری در مورد بی‌احترامی در جلسه کمیسیون گفت: هیچ بی‌احترامی صورت نگرفته و بنده چنین اجازه‌ای نداده‌ام. ممکن است بحث‌های چالشی مطرح شده باشد که از سوی دو طرف بوده است.

او افزود: آقای تاجگردون در جلسه‌ای گفت که گزارشات را جلیلی نوشته شده است حال این که بنده به ایشان گفتم ما بحث برداشتن سوییفت را در گزارش آوردیم که چنین چیزی مدنظر برخی از دوستان نبود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز