تفاوت نگاه شعاری با نگرش خادمی در عملکرد دولت مردان؛

از حواله به نارمک و توهم مدیریت جهانی تا فرهنگ تکریم ملت در عمل دولت

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۱۰:۵۶:۰۲
کد خبر: ۳۳۱۹۹۶
از حواله به نارمک و توهم مدیریت جهانی تا فرهنگ تکریم ملت در عمل دولت
مدت ها بود که عادت نداشتیم مسئولی را ببینیم که از مردم عذر می خواهد اما عالی ترین مقام اجرایی کشور بواسطه یک اختلال کوچک در مسیر خدمت رسانی به ملت از مردم در رسانه ملی و در برابر انظار میلیون ها مخاطب از مردم معذرت خواهی می کرد.

گروه سیاسی برنا: «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» این جمله آشنایی برای همه ماست، گوینده آن کسی نیست جز شهید مظلوم بهشتی، مردی از تبار طلایه‌داران انقلاب، انقلابی که بنیانگذار آن خمینی کبیر با آن کاریزمای خاص و ویژه‌اش با آن محبوبیت و اقبال بی سابقه مردمی، با آن شان و عظمتی که رعشه بر دل دشمنان می انداخت، هیچ گاه خود را فراتر و برتر از مردم ندید و خود را خدمتگزار مردم و خادم مستضعفین می‌دید و می دانست.

در گفتمان انقلاب حاکم، خادم است و حکومت خدمتگزار و کارگزار شانی جز این ندارد. طی این سال ها بسیار شنیده اید و شنیده ایم که فلان مقام دولتی در ژاپن یا یکی از ممالک راقیه به خاطر خطا و اشتباهی از مردم عذر خواسته، خبر که به ما رسیده سری به تاسف تکان داده ایم که چرا در مملکت ما فرهنگ عذرخواهی مسئولین باب نبوده و رواج ندارد؟ حال آنکه انقلابیون و بنیانگذاران آن شهره به مردم داری و تواضع در برابر ملت بودند‌ و خود را خادم آنان می دانستند.

فاصله گیری از این ارزش های بنیادین و رویکردهای اصولی به هنگامه ای دو چندان شد که عده ای با شعارهای پر طمطراق و وعده های تو خالی مدعای بازگشت به اصول و ارزش ها را داشته و از بسط عدالت و گشایش در سفره های مردم گفتند اما به شاهدت آمار و ارقام و وضعیت معیشت مردم سفره ملت در روزگار زمامداری آنان به رغم درآمدهای افسانه ای و وعده های اعلامی تنگ و تنگ تر شد و جالب آنکه بی توجه با تمامی مصائب ایجاد شده و وضعیت نابهنجار رقم خورده، ذره ای و لحظه ای آنان از سر دادن شعارهای تبلیغاتی و فیگورهای پوپولیستی پا پس نکشیدند و با خنده از کنار همه این شرایط گذر کردند. آنانی که شعار از جنس مردم بودن می دادند بی توجه به شرایطی که برای همین مردم رقم زده بودند، نیازی به عذرخواهی نیز نمی دیدند، آنان در رویای مدیریت جهانی و شعارهای میان تهی خود آنچنان غرق بودند که یادشان رفته بود چه شرایطی بر کشور حکم‌فرما کرده و لازم است لااقل بواسطه ندانم کاری ها از مردم و ولی نعمتان خود عذرخواهی کنند، آنان بر مدار خود رج می زدند و  آنچنان بر دور درست خیره شده بودند که شاید پیش پای خود و وضعیت مردمی که نتایج سیاست های ماجراجویانه و سخنان حساب نشده را با گوشت و پوست خود لمس می کردند، نمی دیدند که نیاز به عذرخواهی را نیز حس کنند. همین بود که قطعنامه برای آنان کاغذ پاره بود و نسخه های اقتصادی آنان برای مواجهه با گرانی و تورم عودت دادن به خرید از نارمک!.

دولت یازدهم که بر سر کار آمد، پس از مدت ها واژگانی تازه از زبان مسئولین شنیده شد. روحانی در ایام رقابت های انتخاباتی از اعطای سبد کالا سخن گفته بود و هنوز چند ماهی از سر کارامدن دولت نگذشته بود که این وعده محقق شد اما در مسیر توزیع اختلالاتی ایجاد شد و رسانه های منتقد که در موارد مشابه در دولت قبل با آب و تاب اینگونه اقدامات دولت قبل را در بوق و کرنا می کردند، این ایرادهای کوچک را این بار با آب و تاب بازتاب دادند. واکنش رئیس جمهوری اما چه بود؟ دکتر روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی از ملت عذرخواهی کرده و بر اصلاح این روند تاکید کرد.

مدت ها بود که عادت نداشتیم مسئولی را ببینیم که از مردم عذر می خواهد اما عالی ترین مقام اجرایی کشور بواسطه یک اختلال کوچک در مسیر خدمت رسانی به ملت از مردم در رسانه ملی و در برابر انظار میلیون ها مخاطب از مردم معذرت خواهی می کرد.

در وهله های دیگر نیز شاهد عذرخواهی دولت مردان از مردم بواسطه اشتباهات و خطاهایی که در هر ساختار و سیستمی طبیعی و بدیهی است، بوده ایم. در آخرین نمونه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه هفتگی با خبرنگاران، گفت: « از مردم عذرخواهی می کنیم که شرایط به گونه ای نیست که رفاه شایسته این مردم را ایجاد کنیم.» این عذرخواهی در حالی جامه عمل می پوشد که همگان می دانیم وضعیت فعلی کشور ملهم از سیاست های نادرست قبلی از رشد بی محابای نقدینگی، عدم توجه به تولید و صرف بودجه های عمرانی و زیر ساختی در امور جاری تا بکارگیری سیاست های ناپخته و سخنان جنجالی و هیجانی در عرصه سیاست خارجی و عدم توجه به نگرش های کارشناسی و سو مدیریت های فراوان و از طرف دیگر سقوط بی سابقه قیمت نفت و کاهش شدید درآمدهای دولت آنهم در زمانی که تبعات تحریم های ظالمانه با گذشت زمان انباشت شده و اکنون بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد، رقم خورده و دولت مردان به رغم میراث ناخوشایندی که با آن دست به گریبان بوده اند، دستاوردهای قابل توجه و غیر قابل انکاری در مهار تورم و رشد اقتصادی و بازگشت ثبات اقتصادی به بازارهای پولی و مالی داشته اند اما با همه این اوصاف از مردم عذر می خواهند که نمی توانند آنگونه که بایسته و شایسته این ملت است، وضعیت معیشت و رفاه آنان را سامان دهند.

در این میان فارغ از هر گزاره و گزینه ای آنچه که شایسته توجه و تقدیر است، روحیه خدمتگزاری و تکریم و احترام به مردم و نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی در میان مسئولین به عنوان یک مولفه ارتقابخش در همذات پنداری و اعتماد افزایی میان ملت و دولت است که باید قدر دانسته شده و بر ادامه آن پای فشرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز