در نشست فوق العاده وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز عنوان شد؛

زنگنه: بیانیه جی یی سی اف به اجلاس پاریس ارائه می‌شود

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۱۱:۳۷:۴۸
کد خبر: ۳۴۱۷۵۰
نشست فوق العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز (شنبه، ٣٠ آبانماه) به ریاست بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان آغاز شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وزیر نفت ایران در سخنانی روند تصویب بیانیه مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی یی سی اف) را تشریح کرد.

متن سخنان وزیرنفت به این شرح است:

حضار محترم

خانمها و آقایان گرامی

میزبانی نشست فوق العاده وزیران جی یی سی اف افتخاری است که نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است. می خواهم بااغتنام فرصت به شما حضار گرامی، وزرای ارجمند، رؤسای هیئتهای کشورهای حاضر در این اجلاس، دبیر کل محترم جی یی سی اف و دیگر اعضای هیئتهای اعزامی به ایران خوش آمد گویم.

موضوع اصلی نشست فوق العاده وزرا بحث و بررسی در مورد دستور کار و بیانیه سومین نشست گازی سران جی یی سی اف است که طبق تصمیمات نشستهای وزرای جی یی سی اف قرار است در تهران برگزار شود.

همان طور که همه شما عزیزان آگاه هستید، در دیدار نشست دیروز گروه بلندپایه، پیش نویس بیانیه سومین نشست سران آماده شد و برای تایید نهایی به نشست فوق العاده وزیران ارائه شد. از این رو، می خواهم از همه عزیزانی که در این نشست حضورداشتند بویژه رئیس نشست که کمک بسیار زیادی برای نهایی کردن دستور کار و نیز پیشنویس بیانیه کردند، کمال تشکر را داشته باشم.

یکی از ویژگیهای اصلی سومین نشست گازی سران تعداد وزرا و مقامهای دولتی است که در آن شرکت کرده اند که نشانگر اهمیتی است که دولتها برای این موضوع قائل هستند.

به عنوان میزبان سومین نشست سران، جمهوری اسلامی ایران مفتخر به میزبانی از ٩ تن از سران کشورهای عضو مجمع به همراه رئیس جمهوری ترکمنستان است که حضور ایشان سطح برگزاری این نشست را بسیار ارتقا داده است. بدون شک این نشست زمینه را برای تبادل نظر، همکاریهای هرچه بیشتر و همگرایی میان اعضای فعلی مجمع و نیز تشویق دیگر دولتها برای پیوستن به جی یی سی اف هموار می کند.

خانمها و آقایان

همانطور که قبلا هم خدمت شما عرض شد، موضوع اصلی نشست فوق العاده وزیران، تأیید پیشنویس بیانیه ای است که نمایندگان ما در گروه بلندپایه آن را نهایی کرده اند. به همین دلیل،می خواهم توضیحاتی در مورد پیشنویس بیانیه که تا چند دقیقه دیگر روی صفحه نمایش داده خواهد شد، ارائه کنم.

در ابتدا، می خواهم اعلام کنم که دو اصل مقرر شده در بیانیه های مربوط به دو نشست سران قبلی که مربوط می شود به حقوق حاکمیت کشورهای عضو جی یی سی اف بر منابع انرژی خود، و نیز تقویت سیاستهای همکاری و هماهنگی میان اعضا و غیره در این بیانیه هم در نظر گرفته شده است.

ثانیا، همانطور که هم شما عزیزان کامل آگاه هستید، سال ٢٠١٥ از نظر مباحث مربوط به تغییرات آب و هوا سالی بی سابقه و منحصر به فرد بود و همچنین نشست COP٢١ نیز قرار است هفته آینده در پاریس برگزار شود. از آنجا که گاز طبیعی نعمتی ویژه است که می تواند کمک شایانی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کند و این موضوع در بیانیه سران در نظر گرفته شده است. بنابر این، پیشنهاد شده است که پیام جی یی سی اف در سومین اجلاس COP٢١ هم قرائت شود.

این بیانیه شامل نکات و اقدامهای مهمی است که دبیرخانه باید آنها را پس از این که از سوی اجلاس سران مجمع تأیید شد، به اجرا در آورد.

یکی از نکات مهمی که در این بیانیه بر آن تأکید شده است نقش همکاری و هماهنگی میان کشورهای عضو جی یی سی اف با هدف سرمایه گذاریهای مشترک و تقویت همکاریهای کشورهای عضو است.

به علاوه نکات دیگری هم در این بیانیه ذکر شده است که می توان آنها را بعد از نمایش روی صفحه مرور کرد.

امیدوارم تبادل نظر خوبی به منظور ارتقای این بیانیه در این جلسه وجود داشته باشد.

نظر شما