وجود بیماری «لکه سفید» در میگوی خوزستان

میگوی جنوب آلوده به بیماری شد

۱۳۹۴/۰۹/۲۲ - ۱۰:۰۲:۳۲
کد خبر: ۳۴۸۷۲۳
میگوی جنوب آلوده به بیماری شد
سال پس از ظهور 'لکه سفید' میگو در خوزستان، این بیماری امسال خسارت سنگینی به پرورش دهندگان میگو وارد کرده است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری برنا 'سفیدک' پس از 13 سال دوباره به جان میگوی خوزستان افتاده است. سال 81 بود که برای نخستین بار در کشور بیماری 'لکه سفید' یا 'سفیدک' در چوئبده (تنها سایت پرورش میگوی خوزستان) پیدا شد و تقریبا تمام محصول پرورش دهندگان را نابود کرد. تاثیر لکه سفید به قدری بود که صنعت میگوی خوزستان هنوز نتوانسته قامت خود را راست کند.

امسال دوباره این بیماری شایع شد و خسارت سنگینی به برخی از مزارع وارد کرد. جنجال ها از آنجا شروع شد که ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه آبزیان کشور پس از پایان برداشت محصول امسال، سازمان دامپزشکی را مقصر اصلی نابودی 50 درصد تولید میگوی کشور و خسارت 60 میلیون دلاری دانست. اتهامی که البته سازمان دامپزشکی بلافاصله آن را رد کرد و مدعی شد که تقصیر متوجه پرورش دهندگان است.

رئیس اداره سلامت دامپزشکی خوزستان اما معتقد است: خسارت بیماری لکه سفید در استان های دیگر سنگین بوده و خوزستان جزء استان هایی است که موفق عمل کرده و بیماری تاثیر آنچنانی بر برداشت میگو نداشته و به هیچ وجه نگران کننده نبوده است.

رضا اسدی با اشاره به اینکه برداشت میگو 23 مهر به اتمام رسیده، توضیح می دهد: بیماری لکه سفید سوم تیر امسال ردیابی و در 15 مزرعه مشاهده شد که با وجود مشکلات موجود با تمهیدهای انجام گرفته و همکاری بخشی دامپزشکی، شیلات و اتحادیه از جمله انجام قرنطینه، کنترل تردد، رعایت اصول بهداشتی و صید اضطراری بیماری در خوزستان کنترل شده و صید به روال عادی برگشت.

وی عوامل مختلفی را در ایجاد بیماری لکه سفید موثر می داند و می گوید: عوامل محیطی، لارو (بچه میگو) و غذای آلوده می توانند از عوامل باشند اما غذای آلوده عامل پررنگ تری است.

اسدی اضافه می کند: دامپزشکی، غذایی که به صورت مجاز وارد کشور می شود را نمونه برداری می کند تا پاک بودن آن تائید شود اما تعدادی از پرورش دهندگان بدون نظارت دامپزشکی از غذای قاچاق استفاده کرده اند و دامپزشکی مسئولیتی در قبال غذای غیرمجاز ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز