سخنگوی دولت:

ممنوع‌التصویری خاتمی مصوبه شورای‌عالی‌امنیت‌ملی ندارد/ خبرهایی که درباره بودجه منتشر شد نادرست بود

۱۳۹۴/۰۹/۲۴ - ۱۲:۲۳:۰۵
کد خبر: ۳۴۹۶۰۶
ممنوع‌التصویری خاتمی مصوبه شورای‌عالی‌امنیت‌ملی ندارد/ خبرهایی که درباره بودجه منتشر شد نادرست بود
نوبخت گفت: فردا در سازمان مدیریت در خدمت دستگاه‌ها هستم تا وزرا اگر مطلبی دارند مطالبشان را بیان کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه "کار بودجه 95 به زودی در دولت تمام می‌شود" اظهار کرد: شب گذشته جلسه فوق العاده در دولت داشتیم و در آنجا احکام پیشنهادی که باید به بودجه ٩٥ الحاق بشود علاوه بر آنهایی که سازمان مدیریت اعلام کرده بود جمع بندی شد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در دولت یک رای گیری نسبت به سقف بودجه صورت می‌گیرد و دیگر بودجه کاری نخواهد داشت و می‌رویم سراغ برنامه. فردا در سازمان مدیریت در خدمت دستگاه‌ها هستم تا وزرا اگر مطلبی دارند مطالبشان را بیان کنند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته اقدامی درباره بودجه صورت گرفت، که بیش از اینکه اطلاع رسانی باشد به نوعی اطلاع رسانی نادرست و اغواکننده پیش آمد، گفت: آنچه برخی رسانه ها به آن استناد کردند تعداد محدودی از احکام بودجه است که مجلس باید اجازه بدهد و در حال حاضر ناقص است چون کاملش هنوز دست کسی نیست و قطعی هم نیست.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه امروز شورای حکام گفت: تا عصر امروز شورای حکام باید نسبت به گزارش مدیر کل آژانس اظهار نظر کند البته با استناد به گزارش آمانو این گزارش تایید کرد فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است و نظامی نیست و امروز این پرونده در شورای حکام بسته خواهد شد. البته اگر اتفاق غیر قابل پیش بینی وجود نداشته باشد. اگر پرونده ایران بسته شود متعاقبا ایران باید اقدامات خود را آغاز کند و 1+5 نیز به وظایف خود عمل کند تا رفع تحریم ها صورت گیرد و پیش بینی ها این است که از این مرحله با موفقیت عبور خواهیم کرد البته اتفاقاتی که در مجلس آمریکا صورت گرفت ضد ایرانی و این که چقدر با قول های آمریکایی مغایرت دارد کارشناسان ما در حال بررسی هستند البته سنا همواره تلاش می کند که بر جام اجرایی نشود.

وی با اشاره به کشته شدن شیعیان در نیجریه گفت: این رخداد در نیجریه بسیار غم انگیز بود و جمهوری اسلامی ایران در این راستا دو اقدام انجام داد اول محکوم کردن آن بود و همچنین به دنبال راه حل مناسب از طریق حل و فصل دیپلماتیک هستیم.

نوبخت درباره اظهارات محسنی اژه ای مبنی بر اینکه ممنوع التصویری آقای خاتمی منشا آن مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده گفت: حتما سخنگوی قوه قضائیه مستنداتی از شورای عالی امنیت ملی دارد اما در دولت یازدهم در جلسات شورای عالی امنیت ملی که من هم عضو آن هستم مصوبه ای در این خصوص نداشتیم اما از دبیر شورا می خواهم نسبت به این سخنان اطلاع رسانی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت تمایل ندارد در پنج سال آتی شیوه پرداخت یارانه را استمرار دهد گفت: در خصوص چگونگی اجرای طرح هدفمندی یارانه های ما ابلاغیه ای از سوی مقام معظم رهبری داشتیم و آن این است که باید این قانون با رویکرد حمایت های اجتماعی ادامه یابد پس باید این را در برنامه ششم لحاظ می کردیم و طرح هدفمندی یارانه ها در برنامه ششم به همین ترتیب ادامه خواهد داشت.

وی درباره نرخ دلار در بودجه سال 1395 بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ دلار در بودجه بسیار حائز اهمیت است سازمان گزینه های مختلفی را به دولت پیشنهاد کرده. انشاالله آن چیزی که در جلسه یکشنبه نهایی شود اطلاع رسانی می کنم.

وی درباره بازنگری نظام اداری کشور در برنامه ششم توسعه گفت: پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی بر اساس اقتصاد مقاومتی این است که نظام اداری در جهت کارآیی بیشتر باید تغییر کند تا بتوانیم به سمت افزایش بهره وری حرکت کنیم. البته ممکن است برخی وزارتخانه ها قبول نکنند چون به این وضعیت عادت کرده اند. اما آنچه که مبنای عمل است تصمیم جمعی هیئت وزیران است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق بازشستگی گفت: متاسفانه به جهت افزایش بدهی های دولت به صندوق ها و عدم کارایی لازم، دارایی های صندوق ها با مشکل مواجه است به طوری که دولت از خزانه عمومی برای پرداخت حقوق بازنشستگان کمک می گیرد. یکی از دلایل آسیب شناسی این مساله این است که صندوق ها از سویی تعهداتی را پذیرفته اند در حالی که منابع آنها را ندارند و از سوی دیگر افرادی که به جمع بازنشستگان می پیوندند و صندوق باید حقوق به آنها پرداخت کند حقوق آنان از کسوراتی است که از شاغلین کم می شد و اگر تعداد بازنشستگان افزایش یابد تعداد افراد شاغل و کسوراتی که از آنها کسر می شود با یکدیگر متعادل نیست.

نوبخت ادامه داد: با توجه به این که برنامه ششم توسعه جامع نگر و مساله محور است اگر در این زمینه مشکل مرتفع نشود با بحران مواجه خواهیم شد و مساله نابرابری درآمد و هزینه در صندوق ها باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در برنامه ششم به مباحث آسیب های اجتماعی توجه نشده است, گفت: این یک پیش داوری است و غیر واقعه بینانه است اتفاقا در برنامه ششم یکی از اهداف ما بحث آسیب های اجتماعی است و حکمی برای آن تهیه کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شورای ویژه ای قرار است شکل بگیرد و ردیف ا عتباری برای کاهش این آسیب ها در بودجه 95 و برنامه ششم پیش بینی شده است.

وی درباره برنامه های دولت در انتخابات سال 94 گفت: در سال 92 در کشور فضای امید ایجاد شد و همدلی در کشور فراهم شد. برای دولت خوب نیست که در انتخابات سال 94 در کشور شکاف ایجاد شود اما در خصوص وظیفه دولت باید بگویم دولت مطیع این برنامه است و تمامی تلاش خود را می کند تا انتخابات سالم و در چارچوب قانون انجام شود.

وی درباره حضور دولتمردان در عرصه انتخابات گفت: یکی از وظایف قانونی در قوه مجریه این است که دولتمردان از هیچ یک از امکانات دولتی برای انتخابات استفاده نخواهد کرد.

نوبخت درباره جلسه مشترک میان دولت و مجلس بیان کرد: من نسبت به برگزاری این جلسه بی خبرم ولی این یک اتفاق غیر مترقبه نیست و اگر صورت گیرد اقدام مناسبی است.

وی درباره درخواست برخی از نمایندگان برای تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه بیان کرد: من فکر نمی کنم این خواست عمومی مجلس باشد ما احکام دائمی برنامه ششم را مدتهاست به مجلس داده ایم و آن چیزی که به مجلس می دهیم تنها احکام برنامه ششم است و قرار نیست با احکام تکراری وقت مجلس را بگیریم. در همین راستا دولت تلاش کرد که بودجه و برنامه ششم را همزمان به مجلس بدهد تا برخی تصور نکنند که دولت نمی خواهد این مجلس برنامه ششم را بررسی کند.

نوبخت درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: در اینکه نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند اتفاق نظر وجود دارد اما اینکه شیوه آن چطور باشد نظرات متنوعی وجود دارد. البته بانک مرکزی می گوید ما زمینه را برای کاهش آماده کرده ایم.

وی در پاسخ به این که دولت یارانه تولید را پرداخت خواهد کرد، گفت: یارانه تولید طبق قانون می بایست از محل افزایش قیمت ها پرداخت شود و دولت مقتضی می داند قیمت حامل های انرژی افزایش یابد و اگر این افزایش صورت گیرد مباحثی در خصوص توزیع یارانه مطرح خواهد شد که این یارانه بین همه خانوارها یا به خانوارهای هدف تقسیم شود که نیازمند هستند.

نوبخت افزود: گزینه های مختلفی وجود دارد ولی با توجه به این که در سیاست اقتصاد مقاومتی به خانوارهای نیازمند و تولید معطوف شده است، به همین جهت در سال جاری این یارانه به 75 میلیون خانوار به صورت نقدی و در مواردی غیرنقدی به برخی خانوارها اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از 1300 میلیارد تومان برای کمک به تولید پرداخت شده و براساس اجرای بسته کوتاه مدت اقتصادی مقرر شده تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای حمایت از تولید از ابزارهای مالی استفاده کند.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا در مورد مشکلات کمبود گاز در مناطق غربی گفت: همزمان با سرمای شدید مصرف گاز بالا می رود که نیازمند مدیریت بیشتری است. اما وزارت نفت تاکید کرد که زمینه را برای جلوگیری از بروز این مشکلات فراهم خواهد کرد البته باید صرف جویی نیز در کشور وجود داشته باشد.

وی درباره مدیریت واحد شهری نیز گفت: ما مطالعات زیادی در این خصوص انجام دادیم و نگاه من این است که می تواند موثر باشد اما باید ابتدا لایحه آن تنظیم شود.

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان گفته اند ما به دولت کمک کرده ایم و دولت نیز باید به ما کمک کند بیان کرد: اصلاح طلبی یک جریان در کشور است و از کسانی که با دولت همگرایی دارند تقدیر می کنیم البته دولت نسبت به اصولگرایان معتدل نیز نگاه مثبتی دارد. هیچ جریان سیاسی در کشور در چارچوب قانون اساسی قابل حذف نیست زیرا این اقدام مضر است.

نوبخت درباره نتایج بسته ضد روکود دولت گفت: این یک بسته موقت تا پایان سال است چون برنامه ما در سال 95 برای خروج از رکود همان برنامه ششم است و برای اینکه به اقتصاد رشد بدهیم این بسته را تهیه کردیم و می توانیم آثار این اقدام را در رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال ببینیم که مرکز آمار راجع به آن اطلاع رسانی خواهد کرد.

 وی درباره تغییر نام ستاد راهبردی به ستاد فرماندهی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند مرجعی که قرار است اقتصاد مقاومتی را بررسی کند باید نافذ الکلمه باشد و این اقدام هم به همین دلیل است.

وی با اشاره به سقوط قیمت نفت گفت: همانطور که آقای جهانگیری تاکید کردند بخش اقتصادی و سیاسی که مربوط به آقای زنگنه و آقای ظزیف است باید اقدامات لازم را انجام بدهد ما نمی دانیم این چه نگاه اسلامی است که مسلمان را تحت فشار بگذارند تا بتوانند نظرات سیاسی خود را تحمیل کنند. اما ایران نباید از صحن خود کنارگیری کند.

نوبخت درباره حضور حداکثری مردم در انتخابات سال 92 گفت: اینکه برخی می گویند عده ای تلاش می کنند دولت را تضعیف کنند اظهار نظر نمی کنم اما برخی تلاش می کنند تا یک نکته کوچک را پیدا و آن را بزرگ کنند و برخی رسانه ها کاری جز بدبینی انجام نمی دهند. اگر فکر می کنند این اقدام آنها به نفع نظام است انجام دهند اما اگر به فکر تضعیف دولت هستند باید بگویم مردم تمامی این رفتارها را رصد می کنند و نتایج نظر سنجی ها نشان دهنده همین موضوع است. من اگر حالت عادی بود گلایه نمی کردم اما چون سوال شد پاسخ دادم. ما باید به هم کمک کنیم تا معظلات و مشکلات جامعه کمتر شود.

سخنگوی دولت همچنین خبر جلسه سیاسی مشترک خود با ناطق نوری، لاریجانی، ولایتی و مقتدایی را از بن بی‌اساس دانست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز