مدیرعامل شرکت انبوه‌سازان سارینا کیش عنوان کرد

مناطق آزاد مشمول قانون پیش فروش نمی شوند/ برخورد مسئولان سرمایه ها را فراری می دهد

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۱۵:۱۴:۰۴
کد خبر: ۳۵۳۲۱۴
مدیرعامل شرکت انبوه‌سازان سارینا کیش با بیان اینکه طبق قوانین و مقررات مناطق آزاد،‌ سرمایه گذاران این مناطق معاف از قانون پیش فروش هستند،‌ گفت: در مناطق آزاد اخذ کد رهگیری برای فروش املاک معنایی ندارد.

 

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا حسین شیخ محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات اخیر نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال درباره پروژه سارینا 2 گفت:‌ در مناطق آزاد براساس قوانین خاص و منحصر به این جغرافیای محدود برای سهولت ورود و خروج کالا  و رونق اقتصاد، مقررات مالیاتی سرزمین اصلی اعمال نمی شود؛ بنابراین برای اخذ مجوزهای پیش فروش در مناطق آزاد از جمله کیش،‌ کد رهگیری معنایی ندارد و طبق این قوانین مناطق آزاد معاف از این مقررات از جمله قانون پیش فروش و اخذ کد رهگیری هستند.

 

وی ادامه داد: البته صحبت های آقای معصوم در جهت حفظ حقوق بیت المال بوده و اینکه همه پروژه ها در سطح کشور از قانون پیش فروش تبعیت کنند اما منطقه آزاد کیش و تمام مناطق آزاد مستقل عمل می کنند و قاعدتا تحت نظر وزارت راه و شهرسازی نیستند.

 

مدیرعامل شرکت انبوه‌سازان سارینا کیش  گفت:حال اگر نظر وزارت راه و شهرسازی و دولت این است که پروژه های فعال در مناطق آزاد هم باید مجوز پیش فروش بگیرند باید این موضوع را از قبل به سرمایه گذاران اعلام می کردند که نسبت به ارائه مجوزها و اسناد قانونی از جمله مجوز ساخت و درصد پیشرفت فیزیکی پروژه و ... به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند و مجوزهای لازم اخذ کنند.

 

شیخ محمدی تاکید کرد:‌اما تا کنون چیزی درباره این موضوع به صاحبان پروژه اعلام نشد و به یکباره حرف از غیر قانونی بودن پیش فروش ها حرف زدند و اطلاع رسانی کردند؛ این در حالی است که طبق قوانین و مقررات مناطق آزاد اساسا نیازی به اخذ این مجوزها نیست اما هیچ مشکلی هم برای طی این روند و گرفتن مجوزهای مورد نظر وجود ندارد باز هم تاکید می کنم که وزارت راه و شهرسازی در مورد این الزام برای فعالان مناطق آزاد حرفی نزده بود.

 

وی با تاکید بر اینکه خرید و فروش در مناطق آزاد از طریق اخذ کد رهگیری انجام نمی شود،‌ گفت:‌ برای پیش فروش از طریق قوانین و مقررات منطقه آزاد کیش به موجب گواهی پیشرفت 45 درصدی پروژه اقدام می کنیم و تمام روند قانونی آن را هم گذارنده ایم.

 

مدیرعامل شرکت انبوه‌سازان سارینا کیش با بیان اینکه سارینا 2 که 150 هزار متر زیربنا دارد و حدودا 50 هزار متر بنای خالص داریم،‌ 15 درصد پروژه را پیش فروش کرده ایم،‌ گفت:اتفاقا اگر این پروژه پیش فروش قابل توجهی داشت امروز مشکل تامین نقدینگی را نداشتیم اما عده ای فکر می کنند تمام این پروژه پیش فروش شده است.

 

وی افزود:‌ البته این وضعیت مشکل در تامین نقدینگی به دلیل رکود سه ساله بازار املاک و مسکن است. شرکت سارینا زیر بار تعهدات سنگین بانکی قرار ندارد و سعی کردیم با همین فروش منطقی و متناسب با نیاز مشکلات موجود را رفع کنیم.

 

شیخ محمدی گفت:اگر از قبل اعلام می شد که فعالان مناطق آزاد هم باید نسبت به اخذ پیش فروش اقدام کنند می توانستیم با مدارکی که در اختیار داریم پروسه اخذ مجوز را طی کنیم. مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد کیش از قانون مند ترین محدوده ها و مناطق کشورمان محسوب می شوند و برای اقدام به انجام هر پروژه ای باید مراحل قانونی آن طی شود.

 

وی با یان اینکه این برخوردها می توانند اعتماد مردم را به صاحبان پروژه از بین ببرد،‌ اظهار کرد:‌ بابت اتفاقی که بابت پروژه شاندیز هم رخ داد بسیار ناراحت هستیم به طور قطع هر پروژه کلانی که متوقف می شود و آسیب می بیند سایر پروژه را هم تحت شعاع قرار می دهد وو این اقدام دولت باعث سلب اعتماد مردم از این پروژه ها می شود این در شرایطی است که در دوره رکود قرار داریم و صنایع متعددی از رکود بازار ملک و مسکن آسیب دیده اند.                        

 

شیخ محمدی تاکید کرد: به طور قطع این اقدام و برخوردها باعث خروج سرمایه از کشور می شود و بعد از فرار مغزها گویا نوبت به فرار سرمایه ها رسیده است و دولت نباید زمینه را برای خروج سرمایه از ایران و تزریق آن به کشورهای همسایه و بازارهای رقیب خارجی فراهم کند. 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز