نوبخت در نشست خبری:

کارت خرید کالا همان ۱۰ میلیونی است نه ۶ میلیونی/ برنامه ششم و بودجه را به موقع به اتمام رساندیم/ بودجه در کیف‌های شفاف تقدیم مجلس می‌شود

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۱:۴۴:۴۵
کد خبر: ۳۶۰۲۶۸
کارت خرید کالا همان ۱۰ میلیونی است نه ۶ میلیونی/ برنامه ششم و بودجه را به موقع به اتمام رساندیم/ بودجه در کیف‌های شفاف تقدیم مجلس می‌شود
سخنگوی دولت گفت: اساساً این کارت برای دوره کوتاه مدت و تا پایان سال تهیه شده است و برای افزایش قدرت خرید مردم بوده و باعث تحریک تقاضا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 گفت: برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 به صورت مطلوب و پیوسته چاپ شده و حتی در داخل کیف های شفاف آماده است ان شاله با تدبیر لازم تقدیم خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: برنامه ششم توسعه و بودجه را از آبان ماه امسال آماده کردیم و همه فرآیند لایحه برنامه ششم و بودجه 95 تنظیم شده است. تمامی مبانی نظری بودجه سال 95 در دو جلد آماده شده و مبانی نظری براساس یک ماده واحده و 22 تبصره کوتاه و به صورت 5 پیوست قانونی نیز تهیه و تنظیم شده و تبصره های تکراری آن پاک شده است. در همه 10 جلد تهیه شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی تولیدی و به مجلس تقدیم خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه "دولت برنامه ششم و بودجه را به وقت به اتمام رساند و به وقت در خصوص علت تاخیر آن توضیح خواهیم داد" افزود: ما در بودجه سال 95 به دو رویکرد رشد و عدالت تاکید داشتیم در خصوص رشد ما باید با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری می کردیم و در کنار آن در زمینه اقتصاد دانش بنیان حرکت می کردیم.

وی افزود: بیشترین رقم در طول سال اقتصاد ایران سرمایه گذاری شد دولت 201هزار میلیارد سرمایه گذاری کرد که 400/59 هزار میلیارد از سوی دولت و 142هزار میلیارد از سوی شرکت های دولتی برای طرح های عمرانی و تملک دارایی های سرمایه گذاری های دولت سرمایه گذاری می شود. یک درصد از تولید ناخالص داخلی برای تحقیقات اختصاص داده شد که نسبت به گذشته بیش از دو برابر است که مورد استقبال واحدهای تولیدی قرار گرفت.

نوبخت اضافه کرد: ما در بحث عدالت نیز تلاش کردیم عادلانه عمل کنیم که یکی مربوط به بحث توازن منطقه ای و دیگری مربوط به پرداخت های پرسنلی بود.

سخنگوی دولت با اشاره به پرداخت های پرسنلی گفت: یک بخش آن عدالت در پرداخت های پرسنلی است، در این خصوص من ابتدای سال گفتم که عدم تعادل در پرداخت های کارکنان دولت وجود دارد و برای اینکه آن را جبران کنیم در سال 95 برای اولین سال برنامه ششم، ما هم برای شاغلین وهم بازنشستگان در زمینه عدم تعادلی که وجود داشت مقادیر قابل توجهی منابع قایل شدیم که این عدم توازن اصلاح شد.

وی درباره بازنشستگان گفت: از حدود یک میلیون و 200 هزار بازنشسته بیش از یک میلیون نفر زیر یک و نیم میلیون تومان دریافتی دارند، ضمن اینکه ما برای همه کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم که سال آینده 11 درصد است اما حقوق کارکنان را 12 درصد افزایش در نظر گرفتیم، برای بازنشسته های زیر یک و نیم میلیون دریافتی بیش از 20 درصد اضافه کرده ایم.

نوبخت ادامه داد: تصمیم داریم به همین ترتیب هر سال تا پایان برنامه این بخش از حقوق بازنشستگان را تا دو برابر افزایش دهیم که سال اول برنامه هم در حال انجام آن هستیم.

وی در مورد کارکنان دولت گفت: حقوق کارکنان از دو بخش حقوق ثابت و بخشی هم مربوط به فوق العاده شغل تشکیل می شود. 10 قلم فوق العاده شغل وجود دارد که مهمترین آن بند 10 ماده 68 است که در آنجا به دولت اجازه داده می شود تا به فوق العاده شغل کارکنان دولت 50 درصد به حقوق ثابتشان اضافه کند.

وی ادامه داد: در مصوبه سال گذشته دولت، این اختیار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی داده شد که تا 35 درصد بتواند این اقدام را انجام دهد، تا کنون هم تعدادی از دستگاه ها متقاضی استفاده از بند 10 ماده 68 بودند و در واقع بنا به هر دلیل تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم فقط چند دستگاه از این بند استفاده می کردند که این عدم تعادل در پرداخت ها ایجاد کرده بود.

نوبخت اضافه کرد: همانطور که قول داده بودیم این نابرابری در پرداخت ها اصلاح شود در سال 95 به تمامی دستگاه هایی که از بند 10 ماده 68 استفاده نمی کردند و این نابرابری حقوق بود، تا 35 درصد تمامی دستگاه هایی که قبلا از این ماده استفاده نمی کردند، حقوقشان اضافه خواهد شد. این هر دو گام در راستای عدالت خواهی در پرداخت های پرسنلی بود.

سخنگوی دولت در خصوص سواحل مکران گفت: در برنامه ششم با توجه به این که سواحل مکران از نظر موقعیت مکانی از مزیت بالایی برخوردار هستند به همین دلیل برای توسعه عمران نیازمند بیش از 1200میلیارد تومان از سیستان تا خوزستان است و ما برای توسعه این ها اعتبارات لازم در نظر گرفتیم و اعتقاد داریم به دو بخش رشد و دانش بنیان عمل کردیم و در راستای اقتصاد مقاومتی گام برخواهیم داشت.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی برنا، درباره مدت زمان ارایه کارت خرید کالا به مردم گفت: اساساً این کارت برای دوره کوتاه مدت و تا پایان سال تهیه شده است و برای افزایش قدرت خرید مردم بوده و باعث تحریک تقاضا خواهد شد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: خوشبختانه تا به امروز در بحث خودرو و کالاهای با دوام استقبال بسیار خوبی شد و ارایه کارت خرید کالا نیز از 20 ام آغاز شده و این کارت همان کارت ده میلیونی است نه کارت 6 میلیونی ولی برای این که زحمت صف کشیدن برای مردم ایجاد نشود سعی کردیم به صورت تدریجی عمل کنیم بنابراین حقوق 1/5 میلیون تومان را در نظر گرفتیم و بر مبنای این می توانیم تا سقف 6 میلیون به این افراد کارت ارایه کنیم. اما امیدواریم شرایط کشور طوری شود که نیازی به این کارها نباشد.

سخنگوی دولت درباره زمان اجرایی شدن برجام گفت: تاریخ اجرا نزدیک است ان شااله طی روزهای آینده باید منتظر این تلاش ملی باشیم و این موفقیت هیچ جناحی نیست بلکه همکاری همه قوا، افتخار ملی است.

نوبخت در پاسخ به اینکه در خصوص دریافت عوارض از شهروندان توسط شهرداری در ورودی تونل های داخل شهر دولت گفت: چنین موضوعی در دولت مطرح نشده است .اگر دولت با امکانات مردم طرحی را می سازد، نمی تواند عوارضی دریافت کند اما اگر با مشارکت بخش خصوصی باشد، تعرفه هایی را شامل خواهد شد .

سخنگوی دولت اضافه کرد: از نظر قانونی دولت نمی تواند یک راه مواصلاتی منحصر به فرد را برای وی عوارض تعیین کند. بنابراین دولت می تواند راه عمومی را در کنار دیگر راه ها ایجاد کند و اگر افرادی بخواهند از امکانات بیشتر استفاده کنند، هزینه پرداخت کنند.

وی در مورد افزایش قیمت دلار گفت: در مورد دلار در بازار آزاد در حال تلاش برای تنظیم هستیم دولت خواهان افزایش قیمت ارز نیست ان شااله وعده دکتر سیف تحقق خواهد یافت.

سخنگوی دولت درباره سفر رییس جمهوری چین به ایران و متعاقباً زمان سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه گفت: رییس جمهور محترم چین در آینده نزدیک به ایران سفر می کند و ان شااله بعد از امضای قرارداد شاهد دستاوردهای آن برای دو کشور باشیم. سفر رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه نیز در آینده انجام خواهد شد و بدون تردید گامی در جهت گسترده شدن روابط خواهد بود.

وی با اشاره به مدت زمان بررسی لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبق ماده 184و 186 آیین نامه داخلی مجلس، مجلس برای بررسی برنامه ششم 5 روز فرصت برای زمان چاپ در نظر گرفته شده 10 روز هم برای بررسی کمیسیون تخصصی و 3 هفته نیز کمیسیون ها که در مجموع پس از 31 روز باید به صحن برود در مورد بودجه نیز 5 روز در دست نمایندگان خواهد بود سپس 10 روز در کمیسیون تخصصی بررسی شده و پس از این 15 روز به کمیسیون تلفیق می رود و این کمیسیون نیز پس از 15 روز بررسی باید ظرف 30 روز بودجه را تقدیم صحن کند.

ما سال 92 بودجه را 17 آذر به مجلس دادیم مجلس ما 6 بهمن تحویل داد. سال قبل نیز یک روز زودتر بودجه را تحویل دادیم مجلس 24 اسفند و با 50 روز تاخیر به ما تحویل داد. اما امیدواریم که این برنامه از اول فروردین برای مردم قابل استفاده باشد. باید اشاره کنم بودجه و برنامه ششم هر دو هم زمان تقدیم مجلس خواهد شد.

وی درباره عیدی و پاداش کارکنان دولت گفت: عیدی و پاداش کارکنان دولت ارتباطی با مباحث بودجه و برنامه ششم ندارد و به صورت مجزا از سوی سازمان مدیریت تنظیم شده و در هیات وزیران تصویب خواهد شد.

وی با اشاره به حمله به سفارت عربستان و نامه رییس جمهوری به آیت اله آملی لاریجانی گفت: اقدامات عربستان از سوی دولت محکوم شد اما دولت ما به هیچ وجه رفتارهای غیرقانونی را تایید نمی کند و قطعاً از خودسرها شکایت می کند. اما آنچه که مسلم است با این اتفاقات کسانی که دست در حمله به سفارت عربستان داشتند یک چهره غیرواقعی از ایران را نشان دادند و مسیر را به سمت بهره برداری کشورهای دیگر سوق دادند. اما باید تاکید کنم کدام ایرانی می خواهد چهره کشورش را اینگونه معرفی کند؟ طبیعی بود که رییس جمهوری از قوه قضاییه بخواهد که به این کار رسیدگی کند. ما تمام فشارهای اقتصادی را تحمل کردیم ولی از نظر حیثیتی با این اقدام به ما خسارت وارد شد و همه به جای عربستان ما را محکوم کردند.

قوه قضاییه نیز به جد در حال پیگیری این موضوع است و تعدادی از عوامل خودسر دستگیر شدند و پرونده طبق روال قانونی پیش می رود. وی با اشاره به اتهامات اخیر به وزیر نفت در مورد پرونده کرسنت و مصوبه شورای امنیت مبنی بر عدم صحبت در خصوص این موضوع گفت: این پرونده نه تنها در شورای امنیت مطرح بوده بلکه مربوط به 15 سال پیش است و قوه هم در این خصوص اظهار نظراتی داشته است اما همیشه یک سری افراد از این موضوعات سو استفاده می کنند و برخی می گویند سخنگوی دولت با سخنان خود ما را تحقیر کرده است. مصوبات شورای عالی امنیت ملی از مراجع خاص عبور می کند و حتماً مصالح کشور در آن تهیه شده و اگر قصوری باشد قوه قضاییه پیگیری می کند.

وی درباره ایرادات موجود در قانون قاچاق کالا گفت: مسوولین ستاد نسبت به کارآیی این قانون اصلاحاتی دارند و این قانون باید بازبینی شود.

معاون رییس جمهوری درباره ثبت سفارش 18میلیارد دلار برنج از آمریکا گفت: من از آقای قمصریان می خواهم از GTC توضیح کتبی دریافت کرده و به من منعکس کنند. ما برای واردات محدودیت داریم البته از برخی کشورها نظیر پاکستان و هند برنج وارد کرده ایم اما ظرف همین هفته پاسخ خواهم داد.

وی درباره وضعیت زندانیان ما در آمریکا بیان کرد: وظیفه وزارت امور خارجه صیانت از حقوق شهروندان است و اطلاعات جدیدی در حال حاضر نیست.

وی درباره مصوبه اخیر دولت برای ممنوعیت کالا از عربستان گفت: براساس این مصوبه هر نوع کالای عربستانی ممنوع شده و وزارت خانه های ذیربط الزامات لازم برای اجرایی شدن آن را فراهم می کنند.

معاون رییس جمهوری درباره طرح کنگره در خصوص دریافت غرامت از ایرانیان گفت: ما اقدام متقابل را از سوی مجلس می دانیم اما مجلس آنان نیز مخالف است و از همه ابزارها برای بر هم زدن برجام استفاده می کند.

وی در خصوص متوقف شدن پایگاه قرارگاه کشور گفت: من قطعاً روی این موضوع متمرکز می شوم و خوشحال می شوم از نظرات شما برای فعال شدن تمامی بخش های این پایگاه استفاده کنم.

سخنگوی دولت درباره تشکیل کارگروه برای ارتباط با مراجع گفت: یکی از وظایف نهاد ریاست جمهوری استفاده از نظرات و بیانات مراجع است اما کارگروهی در این باره تشکیل نشده و این که می گویند سفرها به علت تایید صلاحیت هاست باید بگویم ما فعلاً مشکلی نداریم که بخواهیم برای حل و فصل آن به قم سفر کنیم.

وی با اشاره به برنامه دولت برای خروج از رکود بیان کرد: این برنامه کوتاه مدت بوده است و ما تلاش داریم که از سال 95 تا 99 به وضع مطلوب برسیم. ما ابتدا تحلیلی از روند گذشته خواهیم داشت وضعیت موجود را تبیین خواهیم کرد و هر اقدامی که در دو سال گذشته انجام شده را بررسی می کنیم. و براساس نیازها راهکارهای لازم را برای خروج از رکود تهیه خواهیم کرد.

وی درباره سود تسهیلات بانکی نیز بیان کرد: سود تسهیلات بانکی نیز مرحله به مرحله در حال تقلیل است و عملاً برای کالاهای خاص این کاهش سود انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره خارج شدن قلب راکتور اراک بیان کرد: در راستای توافقات صورت گرفته کار در حال پیش رفتن است و در حال حاضر دقیقاً اطلاعی ندارم که این کار به صورت کلی انجام شده است یا خیر.

نوبخت درباره موج رسانه ای در انتقاد از دولت مبنی بر تایید تمامی کاندیداها گفت: دولت در انتخابات قانون را اجرا می کند و اجازه اجتهاد به هیات اجرایی داده نشده است و باید برای تایید صلاحیت ها از 4 مرجع استعلام صورت گیرد که فکر می کنم این نکته قوت دولت است که به همه اجازه شرکت در انتخابات داده است.

سخنگوی دولت در مورد کاهش قیمت نفت گفت: قیمت نفت در روند نزولی قرار گرفته ممکن است به اعداد کمتری هم برسد. در فروردین ماه یک برآوردی را انجام می دهیم که واقعیت آن زمان چطور است و اگر تقلیلی باز شاهد بودیم یک اعتبار به آن تخصیص دهیم و ما در کنار بودجه یک بودجه سه ماهه هم نیز در نظر می گیریم.

نوبخت در مورد اظهارنظر دادستان ساری مبنی بر واگذاری سواحل خزر به نام شخصی در دولت قبل گفت: من در مورد اتفاقات دولت قبل اطلاعاتی ندارم.

وی درباره آخرین وضعیت حقوق شهروندی نیز بیان کرد: معاونت محترم حقوقی رییس جمهوری در حال تهیه آن بوده ظاهراً در مراحل پایانی است و به زودی منتشر می شود.

وی درباره مهمترین جهت گیری سیاست های اقتصاد مقاومتی در بودجه 95 گفت: افزایش بیش از 100درصدی تحقیقات و همچنین تجهیز کردن ناوگان آزمایشگاهی همگی این ها در بودجه لحاظ شده که بیانگر تاثیر از سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی دولت در خصوص تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان اظهار کرد: سازمان بازنشستگی در پرداخت حقوق با مشکل مواجه است و صندوق نمی تواند همه دارایی های خود را برای حقوق پرداخت کند. چون به ازای هر فردی که بازنشسته می شود چند نفر کسورات داریم. اما در حال حاضر یک کسورات داریم و چندین بازنشسته. دولت امسال 15هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی به صندوق تزریق کرد تا به بازنشسته ها بدهد. ولی دولت هر مقدار که صندوق کسری داشته باشد پرداخت خواهد کرد.

وی در خصوص استراتژی دولت پس از برجام گفت: استراتژی دولت در دوره پسا تحریم این است که بتوانیم از منابع خارجی به صورت سرمایه گذار مستقیم استفاده کنیم و در همراه آن فناوری را به کشور بیاوریم و کشورهایی که بتوانند بازار خود را با ما تقسیم کنند در اولویت خواهند بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات عادل الجبیر مبنی بر این که اگر ایران تنش زدایی کند برخورد خواهیم کرد گفت: سیاست ما تنش زدایی نیست و روابط مان با جهان بسیار خوب است و کار عربستان نشان می دهد که سوژه ای در ذهن دارد. اما سیاست سنجیده ایران در رابطه برادرانه با کشورهای همسایه است.

نوبخت درباره اظهارات رییس جمهوری مبنی بر این که شورای نگهبان با دولت هم مسیر باشد اظهار کرد: ان شااله با تاکیدات مقام معظم رهبری، شورای نگهبان به سمت امنیتی شدن نمی رود و فضای انتخاباتی قانونی خواهد بود.

وی در خصوص مصوبه مجلس در خصوص انتخابات الکترونیکی اظهار داشت: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تمهیدات لازم را انجام داده اعتبارات در نظر گرفته شده و ما می توانیم انتخابات الکترونیکی را از حوزه های بزرگ آغاز کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که بودجه بعد از برجام به مجلس خواهد رفت گفت: بله بودجه پس از اجرای برجام تقدیم مجلس خواهد شد.

وی درباره اظهار نظر برخی مبنی بر این که هیات های اجرایی مخالفین دولت را رد صلاحیت می کنند گفت: طبق گزارشی که وزیر کشور به هیات وزیران داده، هیات اجرایی فارق از گرایش سیاسی بوده و براساس چارچوب قانونی عمل کرده است و در این خصوص گزارشی در دست نیست اما در مراحل بعدی حتماً راستی آزمایی خواهیم کرد.

معاون رییس جمهوری درباره کاندیدا شدن اعضای دولت در مجلس خبرگان و میزان ممنوعیت آنان در تبلیغات بیان کرد: این افراد منع قانونی برای ایفای وظایف خود ندارند تبلیغات هم برای انتخابات در چارچوب قانون برای این افراد وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز