آخرین اظهارات جاش ارنست درباره ایران:

سخنگوی کاخ سفید ادعای پرداخت پول برای آزادی زندانی ها به ایران را رد کرد

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۱۰:۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۶۳۳۱۳
سخنگوی کاخ سفید ادعای پرداخت پول برای آزادی زندانی ها به ایران را رد کرد
سخنگوی کاخ سفید ادعای جمهوری خواهان مبنی بر این که واشنگتن 1/7 میلیارد دلار رابه عنوان بهای آزادی شهروندان آمریکایی به ایران پرداخت کرده است قویا رد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا به نقل از روزنامه واشنگتن تایمزسخنگوی کاخ سفید ادعای جمهوری خواهان مبنی بر این که واشنگتن 1/7 میلیارد دلار رابه عنوان بهای آزادی شهروندان آمریکایی به ایران پرداخت کرده است قویا رد کرد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این ادعای جمهوری خواهان گفت که واشنگتن به دلیل پرونده شکایت ایران از آمریکا در خصوص یک قرارداد خرید تجهیزات نظامی این مبلغ را به ایران پرداخت کرده و از این رو پرونده قدیمی در دادگاه لاهه حل شده است.

ارنست در ادامه گفت: همزمانی تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و لغو تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران با حل این پرونده شکایت مالی از پیش تعیین شده نبود و آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران ارتباطی با پرداخت این پول ندارد.

وی افزود: این رویکرد دولت است که دیپلماسی اصولی و سخت رابه گونه‌ای دنبال کند که به معنای واقعی موجب امن‌تر شدن مردم آمریکا و پیشبرد منافع کشورمان به شکلی موثرتر از اقدام نظامی می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید ادعای جمهوری خواهان مبنی بر اینکه واشنگتن در ازای آزادی پنج شهروند آمریکایی محبوس در ایران 1/7 میلیارد دلاربه ایران پرداخت کرده است را قویا رد کرد و آن را غلط خواند.

وی تصریح کرد: حل موفقیت آمیز موضوع برنامه هسته‌ای ایران یک سری فرصتهای دیپلماتیک را برای آمریکا ایجاد کرد که ما از آن استفاده کردیم. ما ازاین تعامل دیپلماتیک عمیق‌تر برای تضمین آزادی پنج شهروند آمریکایی در ایران استفاده کرده‌ایم.

ارنست مدعی شد: پرداخت 1/7 میلیارد دلار برای مالیات دهندگان یک توافق بسیار خوب بود چرا که ایران برای حل این پرونده قدیمی خواهان دریافت هفت میلیارد دلار شده بود.

به نوشته واشنگتن تایمز، آمریکا در دهه 1970 در قراردادی با ایران برای فروش تجهیزات نظامی به تهران حدود 400 میلیون دلار پول دریافت کرد اما این تسلیحات به دلیل وقوع انقلاب اسلامی ایران هیچگاه به تهران منتقل نشد و این پول در طول این سالها به عنوان امانت به لاهه سپرده شد.

سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر این که آزادی زندانیان آمریکایی ارتباطی با شکایت ایران نداشته است، گفت: در جریان آزادی این زندانیان یکی از رسانه‌های ایران خبر آزادی را پیش از آنکه آنها ایران را ترک کنند منتشر کرد و همین موضوع شرایط حساسی را به وجود آورد.

وی درباره سرنوشت رابرت لوینسون، یک شهروند آمریکایی دیگر که آمریکا مدعی است هنگام ماموریت در ایران مفقود شده است،بیان کرد: دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد لوینسون احتمالا دیگر در ایران نیست. اما برای دریافت اطلاعات درباره‌ سرنوشت وی، ایران را تحت فشار قرار می‌دهیم. هیچ ارزیابی تازه‌ای درباره‌ زنده بودن لوینسون نداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز