تلاش عربستان برای تنبیه لبنان !

۱۳۹۴/۱۱/۰۶ - ۱۵:۱۴:۴۱
کد خبر: ۳۶۵۹۷۹
تلاش عربستان برای تنبیه لبنان !
رویکردهای اخیر مقام های لبنانی موجب ناراحتی و نگرانی مقام های عربستان سعودی شده و برخی محافل از احتمال تلاش ریاض برای تنبیه بیروت خبر می دهند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در روزهای اخیر مقالاتی در نشریات سعودی چاپ شد که موضوع آن انتقاد از موضع گیری های خنثی لبنان در نشست های اخیر کشورهای عربی و اسلامی مخصوصا در برابر تلاش کشورهای حوزه خلیج فارس برای محکوم کردن حزب الله به دلیل مشارکتش در جنگ سوریه است.

این نشریات با زمزمه هایی در محافل لبنانی همراه شد که نسبت به بازنگری ریاض در روابط خود با بیروت و احتمال قطع حمایت سیاسی، اقتصادی و مالی از سازمانهای لبنان به خصوص ارتش آن ابراز نگرانی می کنند.

داوود الشریان در مقاله ای در نشریه لبنانی الحیاة نوشت که در آن دربارۀ آنچه که وی حذف از دنیای عرب خوانده هشدار داده است.

وی می نویسد :  سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان به مواضع جبران باسیل در نشست های اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی حمله کرد و جالب تر آن که تمام سلام نخست وزیر برای نخستین بار به شدت به ایران حمله ور شد.

حال این سوال مطرح می شود که در سفارت لبنان در ریاض چه گذشته که زنگ های خطر را به صدا در آورده و نیز باید این نکته را در نظر داشت که انفعال سعودی ها و سعد حریری همزمان با فضای لبنان و منطقه رخ می دهد که از قضا به مذاق سعودی ها خوش نیامده است.

شاید نتیجه ای که سعودی ها دیر به آن رسیده اند این است که هرگاه به لبنان نیاز دارند آن را در جبهه دیگری می یابند و موضوعی که آنها را بیشتر دلخور می کند این است که حمایت از نامزدی سلیمان فرنجیه برای پست ریاست جمهوری لبنان ممکن است از نظر رسانه ها عقب نشینی بزرگ ریاض در برابر تهران و دمشق ارزیابی شود.

از سوی دیگر حکم دادگاه نظامی برای آزادی میشال سماحه (سیاستمدار لبنانی و مشاور بشار اسد) شوک دیگری برای سعودی ها و سعد حریری بود تا جایی که جمیل الذیابی نویسنده معروف سعودی دو روز قبل در نشریه عکاظ مقاله تندی نوشت و خاطرنشان کرد: بعضی عناصر ارتش لبنان که سالهاست تحت حمایت عربستان قرار دارند میشال سماحه را از زندان آزاد کرده اند و این در حالی است که عربستان آن کمک ها و سلاحها را برای کمک به آنها ارسال کرد تا وظیفه ملی خود را ادا کنند نه این که به یک خنجر ایرانی تبدیل شوند.

به گزارش برنا به نقل از العالم، وی در ادامه با طرح این ادعا که لبنان مستعمره ایران شده نوشت: کشورهای خلیج {فارس} چه بهره ای از لبنان برده اند به جز دردسر و خالی شدن جیبشان ...؟

سلمان الدوسری سردبیر نشریه الشرق الاوسط نیز نوشته های الشریان و الذیابی را با زبان دیپلماتیک بازگو کرده و در مقاله ای با عنوان "دوستان ایران چه کسانی اند" نوشته است همه کشورهای حاضر در نشست سازمان همکاری اسلامی در یک کفه بودند و ایران و لبنان در کفه ای دیگر. یکی از ناظران با توجه به مسایل پیش آمده معتقد است منافع بیش از نیم میلیون لبنانی در کشورهای حوزه خلیج فارس در معرض خطر است زیرا عربستان ها بعد از دریافت ضربات متوالی در یمن، سوریه و عراق با 10 سال تاخیر فهمیدند که لبنان تحت نفوذ ایران قرار گرفته است!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز