اسفنانی در گفت و گو با برنا تشریح کرد؛

بررسی تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی

۱۳۹۴/۱۱/۱۹ - ۱۰:۳۲:۵۹
کد خبر: ۳۷۰۶۹۶
بررسی تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی
از آنجایی که فضای مجازی، امروزه تا حدود زیادی هدایت افکار عمومی را به دست گرفته است چنانچه این مسئله به انتخابات کشیده شود می تواند تاثیرات بسزایی داشته از اینرو مقابله با تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی، در دستور کار قرار گرفت .

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا اظهار داشت: همانطور که پیش از این قانون، تخلفاتی را به عنوان تخلفات انتخاباتی پیش بینی کرده بود امروز این تخلفات به عرصه فضای مجازی نیز تعمیم داده شده است

محمدعلی اسفنانی ادامه داد:  در قوانین اگر در قالب جرم باشد قوه قضائیه باید به آنها رسیدگی کند اما اگر در قالب تخلف باشد، با متخلفین باید در قالب صلاحیت نامه ها یا دادگاه های رسیدگی به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در فضای مجازی هم امکان برخود با متخلفین وجود دارد بیان کرد: در این زمینه گاهی جرم انتخاباتی صورت می گیرد و گاهی هم تخلف انتخاباتی پدید می آید، که اگر در قالب جرم انتخاباتی باشد مانند ایراد افترا، توهین ، تخریب افراد و ... در قوه قضائیه قابل رسیدگی است و مصادیق آن را نیز قانون مشخص کرده است یعنی برخی تخلفات ممکن است مشترکا در عالم مجازی و عالم خارج اتفاق بیفتد و برخی تخلفات هم صرفا مختص به فضای مجازی است .

اسفنانی با بیان این نکته که هر گونه تخلفی در این راستا قابل بررسی و رسیدگی است به مصادیق  تخلفات پرداخت و اظهار داشت: تبلیغات پیش از موعد، توهین ،افترا و ... که مصادیق مجرمانه دارند و مرتبط با انتخابات هستند می توانند از مصادیق تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی محسوب شود.

نماینده مردم فریدون شهر همچنین افزود : البته برخی تخلفات انتخاباتی در خارج از فضای مجازی وجود دارد که اساسا نمی تواند در زمره تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی محسوب شود برای مثال استفاده از شناسنامه‌غیر یا جعل تعرفه های رای که امکان تخقق آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود ندارد.

محمدعلی اسفنانی در پاسخ به این سوال که آیا تخلفات انتخاباتی تنها در صورت شکایت متضرر قابل پیگیری است گفت : صرفا بحث شکایت مطرح نیست یعنی شروع تعقیب این تخلفات می تواند با یک شکایت صورت گیرد که به طور مثال اگر به نماینده ای توهین، یا افترایی در مورد او مطرح شد، این مسئله می تواند با شکایت فرد متضرر صورت پیگیری شود؛  اما از طرف سایرین هم می‌تواند مطرح شود که دادستان‌های عممومی آن را مورد بررسی قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص عاقبت انتخاباتی که  در آن تخلفات مجازی صورت گرفته گفت: اگر احراز شود که تاثیر تخلف در آراء ماخوذه به گونه ای است که  متخلف توانسته به مجلس راه پیدا کند این موضوع هم در زمان بررسی صحت انتخابات در شورای نگهبان قابل بررسی است  و هم در زمان بررسی اعتبارنامه نمایندگان در کمیسیون تحقیق می تواند مطرح شود.

وی درپایان اظهار داشت : چنانچه  فردی توهین کرده یا افترایی را نسبت داده باشد به گونه ای که در نتیجه این اقدامات آراء به نفع او مجتمع شده باشد، هر چند مشمول تخلفات انتخاباتی است اما نمی‌تواند انتخابات یک حوزه را باطل کند، بلکه تنها در صورت محکومیت فرد مزبور این محکومیت می تواند مانع از حضور او باشد اما ابطال انتخابات بدین جهت امکان پذیر نیست.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز