روحانی در نشست خبری با رییس‌جمهوری غنا:

قاره آفریقا جایگاه خاص و ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد/ رییس‌جمهوری‌غنا: ایران می‌تواند نقش بزرگی در ایجاد صلح در جهان ایفا کند

۱۳۹۴/۱۱/۲۵ - ۱۱:۳۵:۰۴
کد خبر: ۳۷۳۲۴۵
قاره آفریقا جایگاه خاص و ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد/ رییس‌جمهوری‌غنا: ایران می‌تواند نقش بزرگی در ایجاد صلح در جهان ایفا کند
روحانی گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قاره آفریقا جایگاه خاص و ویژه ای دارد و ما برای روابط با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای دوستمان از جمله غنا اهمیت فراوانی قائل هستیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در نشست خبری با "جان درامانی ماهاما" رییس جمهوری غنا با خوش آمدگویی به هیات غنایی اظهار داشت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قاره آفریقا جایگاه خاص و ویژه ای دارد و ما برای روابط با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای دوستمان از جمله غنا اهمیت فراوانی قائل هستیم.

روحانی افزود: امروز در جلسه محدود و همچنین در جلسه عمومی بین هیات های دو کشور مسایل و مواردی که در روابط دو جانبه ما حائز اهمیت است مورد توجه قرار داده شد. زمینه های فراوانی در زمینه نفت، گاز پتروشیمی، ساخت نیروگاه ها، خدمات فنی و مهندسی و همچنین در بخش کشاورزی بین دو طرف وجود دارد. در زمینه تولید لوازم خانگی همچنین در بخش تولید سیمان و سایر مواردی که در بخش صنعت مورد توجه دو طرف بود در این مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس جمهوری ادامه داد: مباحث ما صرفاً در زمینه مسایل اقتصادی نبود در زمینه مسایل فرهنگی و علمی و خدمات اجتماعی هم با هم گفت و گو داشتیم. فعالیت هایی که جمهوری اسلامی ایران در غنا دارد دفتر جهاد سازندگی، مدرسه اهل بیت، دانشگاه اسلامی و همچنین کلینیکی که در آنجا برای درمان مردم تلاش می کند مورد توجه  مسوولین غنا بود و آقای رییس جمهور در ضمن مباحثشان از فعایت این گروه ها خوشحال بودند و تشکر می کردند.

روحانی با اشاره به بحث هایی در رابطه با همکاری های منطقه ای و بین المللی گفت: مبارزه با افراط و تروریسم مشکلاتی که آفریقا کشورهایی در شمال آفریقا با آن روبرو هستند از جمله لیبی و همچنین گروه های تروریستی که در آفریقا مشغول فعالیت هستند و مشکلاتی که کشورهایی از قبیل یمن و سوریه با آن دست به گریبان هستند مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: موضوع فلسطین و آوارگی مردم این سرزمین در حدود 7 دهه و مشکلاتی که امروز منطقه از این دیدگاه با آن مواجه هست نیز جز مباحث ما بود که باید همه کشورهای جهان از جمله دو کشور ایران و غنا هم در سازمان ملل و هم دو کشوری که جز جنبش عدم تعهد هستند در این زمینه فعال تر باشند و دنیا منتظر آن است که روزی بازگشت مردم فلسطین به خانه های خودشان و امنیت و رفاه و زندگی آن ها را شاهد باشیم.

رییس جمهوری کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: بار دیگر از رییس جمهوری غنا و هیات همراه به خاطر این که به ایران سفر کردند و اولین رهبری هستند که بعد از برجام از قاره آفریقا به ایران سفر کردند تشکر می کنم و امیدوارم همه اسناد قبلی و گذشته ما اجرایی و عملیاتی شود.

رییس‌جمهوری غنا نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران از هیأت عالیرتبه غنا گفت: روابط تهران - آکرا بسیار صمیمی و دوستانه است و ما امروز احساس می‌کنیم که در وطن خود حضور داریم.

«جان درامانی ماهاما» با تبریک سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران و موفقیت در مذاکرات و رسیدن به توافق با قدرت‌های جهانی گفت: به نتیجه رسیدن برجام موجب خوشحالی مردم غنا و همه ملت‌های آزادی‌خواه در جهان شد و ایران در این مذاکرات توانست قدرت دیپلماسی قوی خود را به نمایش بگذارد.

رییس‌جمهوری غنا با تحسین دکتر روحانی به خاطر مدیریت قدرتمندانه در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان گفت: ایران نقش بی‌بدیلی در ایجاد صلح در خاورمیانه دارد و می‌تواند در راستای حل مشکلات و بحران‌های موجود در این منطقه تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این که سرنوشت مردم فلسطین سالهاست که موجب نگرانی شده است، گفت: معتقدیم مردم فلسطین باید در کشور و وطن خود آزاد و مستقل زندگی داشته باشند.

رییس‌جمهوری غنا با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و رایزنی‌ها میان ایران و غنا برای ایجاد صلح و ثبات در شمال آفریقا،  افزود: ما می‌توانیم بویژه پس از برجام در مسیر مبارزه با گروه‌های تروریستی و مقابله با افراطی‌گری تعاملات سازنده‌ای را میان دو کشور برقرار کنیم.

«درامانی ماهاما» همچنین با بیان این که جمهوری اسلامی ایران دارای تجارب و توانمندی‌های بسیار گرانبهایی در بخش‌های مختلف است، خواستار استفاده کشورش از دانش و تجربیات ایران در بخش‌های مختلف انرژی، پتروشیمی، برق، ماشین‌آلات کشاورزی و خدمات فنی مهندسی شد.

رییس‌جمهور غنا با بیان این که در کمیسیون مشترک ایران و غنا نقشه راهی تهیه شده که عمل به آن می‌تواند موجب نزدیکی بیش از پیش دو کشور شود، از حمایت‌ها و همکاری‌های ایران و ارائه خدمات گوناگون به مردم غنا در زمینه‌های گوناگون خدمات درمانی و پزشکی، علمی و آموزشی و کشاورزی قدردانی کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز