عارف اعلام کرد:

علی نوبخت جایگزین سلیمانی‌راد در لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان شد

۱۳۹۴/۱۲/۰۱ - ۱۱:۲۶:۴۳
کد خبر: ۳۷۵۵۴۳
علی نوبخت جایگزین سلیمانی‌راد در لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان شد
کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس، مسائل محیط زیستی را اولویت اصلاح‌طلبان عنوان کرد.

به گزارش گروه احزاب خبرگزاری برنا؛ محمدرضا عارف در نشست مشترک میان نمایندگان ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و سمن‌ها و فعالان محیط زیستی گفت: در برنامه اصلاح‌طلبان ۲۸ بند از ۱۲۸ بند به محیط زیست اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست، گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی ما با برنامه‌های چند ساله حل می‌شود، اما بلایی که بر سر محیط زیست می‌آید؛ مربوط به نسل آینده است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم پاسخگوی نسل بعد و حتی جوانان و نوجوانان باشیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ما اصلاح‌طلبان معتقدیم که مهم‌ترین چالش کشور مسائل محیط زیستی است. در برنامه سوم احکام خوبی در این حوزه داشتیم، از جمله آنکه سوبسیت بالایی به انرژی‌های پاک داده شد.

عارف گفت: کشور به یک سند اقدام ملی نیاز دارد که هیچ دولت یا مجلسی نمی‌تواند به تنهایی آن را انجام دهد. بلکه مردم باید به صحنه بیایند. توجه به محیط زیست باید از ماشین و خانه خود مردم آغاز شود و این مسئله یک فرهنگ و عزم ملی را می‌طلبد که برای دستیابی به آن راهی به جز توجه به سمن‌ها و تشکل‌های محیط زیست نیست.

وی با بیان اینکه سمن‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند، گفت: در سال‌های گذشته به جای تشویق شاهد بودیم که سمن‌ها با تهدید روبرو بودند و در هشت سال دولت قبل نگاه امنیتی مانع رشد نهادهای مدنی بود.

عضو ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان اظهار کرد: مجلس باید در این زمینه راهگشا باشد و با نگاه بخشی، منطقه‌ای و کوتاه‌مدت که در مجالس قبلی با آن روبرو بودیم، مقابله کند. گاهی شاهد دخالت برخی نمایندگان در امور اجرایی بودیم که این مسئله کشور را گرفتار کرده است. مجلس باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد.

عارف افزود: ما در کشور باید هم رشد صنعتی داشته باشیم و هم در کشاورزی به خودکفایی برسیم و در عین حال محیط زیست نیز باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با محیط زیست همه مسئول هستیم، گفت: علی‌رغم تاکیداتی که در دین ما برای حفظ محیط زیست شده است؛ شاهد برخی بی‌توجهی‌ها هستیم. در کودکی به ما گفته می‌شد که برخی اقدامات ضد محیط زیستی گناه است. اکنون این برخورد فرهنگی – مردمی کجاست؟

وی تصریح کرد: در یکی از شهرک‌های اطراف تهران شاهد بودم که رفتگر شهرداری زباله‌ها را درون رودخانه می‌ریخت و بار‌ها به شهردار آن منطقه تذکر دادم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. باید توجه کنیم که تصمیمات امروز ما آثار ۵، ۱۰ یا ۳۰ ساله می‌تواند؛ داشته باشد و به تخریب شهر‌ها و روستا‌ها منجر شود.

کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس با بیان اینکه بحران آب، بحرانی جهانی است؛ تصریح کرد: در میان کشورهایی که با این مشکل روبرو هستند نام ایران نیز وجود دارد. ما برای این مسئله چه کرده‌ایم؟ علاوه بر آن شاهدیم که در دو دهه گذشته ۵۰ درصد کیفیت آب نیز کم شده است.

عارف با تاکیدبراینکه باید به طور جدی و قانونمند از این حوزه حمایت کنیم، گفت: محیط زیست مسئله‌ای است که یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی از پس آن بر بیاید و نمی‌شود این مسئله را به یک سازمان محدود کرد. هرچند که این سازمان باید حمایت و تقویت شود، اما سمن‌ها نیز باید محکم به میدان بیایند.

کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس اظهار کرد: مشکلات محیط زیستی هزینه نسل‌کشی را در پی دارد و سبب

می‌شود که با نسلی با ای‌کیوی پایین و بیماری‌های مختلف روبرو شویم.

وی با بیان اینکه برخی مسائل زیست‌محیطی از حیطه یک کشور و منطقه فرا‌تر رفته است، گفت: اکنون با مشکل گرد و غبار روبروایم که ۱۵ الی ۱۶ استان را درگیر کرده است. باید بدانیم که اگر برنامه داشته باشیم مردم از ما حمایت می‌کنند. من خواهش می‌کنم که تشکل‌ها در این حوزه به صحنه بیایند.

عارف با تاکید بر اینکه مجلس به اتاق فکر نیاز دارد، گفت: فعالیت‌های سمن‌ها باید قانونمند باشد. دولت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند. مردم باید در حوزه محیط زیست به صحنه بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. همچنین در حوزه محیط زیست باید از احادیث، احکام و روایات نیز استفاده کنیم تا فرهنگ‌سازی شود و اگر کسی خواست زباله‌ای را از پنجره اتومبیل خود بیرون بیاندازد؛ خجالت‌زده شود. متاسفانه هنوز ما به این مرحله نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: مجلس باید کمک کند تا در کنار بحث معیشت به چالش‌های محیط زیست که شاید بتوان آن را تهدید ملی نام گذاشت؛ کمک کند، اولویت ما محیط زیست است.

وی با اشاره به اهمیت بحث میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی بحثی حیاتی، جدی و جزو اولویت‌هایمان است. احیا، مرمت و بهره‌برداری از میراث فرهنگی مسئله مهمی است که باید برای آن یک نهضت مردمی داشته باشیم. مردم باید در این زمینه حضور داشته باشند تا هویتی ایرانی ما که افتخار ماست؛ حفظ شود.

عارف گفت: ما در لیست تهران و کل کشور با وسواس زیاد و شاخص‌های علمی و نه سلیقه‌ای در چند مرحله کاندیدا‌ها را انتخاب کردیم و ادعا داریم که بهترین‌ها هستند. هرچند که همه آن تعدادی که با آنها صحبت شد شایستگی داشتند، اما این تعداد از کاندیدا‌ها در ‌‌نهایت انتخاب شدند که ممکن است از برخی از آن‌ها شناخت نداشته باشیم، اما خواهش می‌کنم به ۳۰ نفر رای دهید و ما قول می‌دهیم؛ اگر فراکسیون اصلاح‌طلبان با این تعداد تشکیل شود؛ مطالبات و دغدغه‌های مردم را همواره در نظر داشته باشیم.

وی گفت: من پیش از این نیز گفته بودم؛ تصمیم‌گیرنده ۷ اسفند، تشکل‌های مردم نهاد هستند و مجلس آینده را NGO‌ها می‌سازند که در میان آن‌ها NGOهای محیط زیست قوی‌ترین و فراگیر‌ترین هستند.

عارف در پایان اظهار کرد: هر اتفاقی بیفتد خیر است؛ همچنین آقای نوبخت نیز که از متخصصان هستند، در لیست ما قرار گرفتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز