بانک مرکزی خبر داد؛

رونق نسبی بازار مسکن در پایتخت

۱۳۹۴/۱۲/۰۶ - ۱۵:۳۱:۵۳
کد خبر: ۳۷۷۴۹۹
رونق نسبی بازار مسکن در پایتخت
بانک مرکزی در گزارش از تحولات بازار مسکن در شهر تهران از رونق نسبی بازار مسکن پایتخت در بهمن ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی، معاملات مسکن در بهمن ماه سال جاری 5.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

بر اساس این گزارش، در بهمن ماه امسال 16 هزار و 400 معامله آپارتمان مسکونی در شهر تهران انجام شد که 56.7 درصد آن مربوط به واحدهای نوساز با عمر پنج سال و کمتر است.

با وجود افزایش حجم معاملات مسکن در بهمن ماه امسال، تعداد معاملات مسکن با طول عمر پنج سال و کمتر 1.3 درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش است.

در بهمن ماه امسال، قیمت متوسط معامله یک متر مربع آپارتمان از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 39 میلیون و 200 هزار ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش و نسبت به دی ماه امسال سه درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین در بهمن ماه امسال، میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در منطقه یک تهران معادل 76 میلیون و 800 هزار ریال و در منطقه 18 این شهر معادل 20 میلیون و 400 هزار ریال بوده است که به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین قیمت فروش ملک در مناطق 22 گانه شهر تهران در این مدت است.

بیشترین معاملات به ترتیب در مناطق پنج، چهار، دو و 15 انجام شده است. سهم منطقه پنج از کل تعداد معاملات مسکن شهر تهران معادل 13.4 درصد و سهم مناطق چهار، دو و 15 به ترتیب معادل 10.5، 8.1 و 6.7 درصد است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در 11 ماه نخست امسال تعداد معاملات مسکن شهر تهران به 141 هزار و 500 واحد رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.5 درصد کاهش دارد.

در بهمن ماه امسال، شاخص کرایه مسکن استیجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری، نسبت به بهمن 93 به ترتیب 10.1 و 11.3 درصد رشد نشان می دهد.

ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که اغلب یک ساله تنظیم می شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب رشد متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه مسکن در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی - بر اساس سال پایه 1390- معادل 28.4 درصد است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز