جهانگیری در نشست مشترک تجار ایران و ترکیه:

باید برای توسعه روابط تهران و آنکارا نقشه راه مناسبی ترسیم شود/ داوود اوغلو: روابط ترکیه و ایران وارد دورانی طلایی شده است

۱۳۹۴/۱۲/۱۵ - ۲۰:۵۲:۳۸
کد خبر: ۳۸۱۱۸۴
باید برای توسعه روابط تهران و آنکارا نقشه راه مناسبی ترسیم شود/  داوود اوغلو: روابط ترکیه و ایران وارد دورانی طلایی شده است
معاون اول رییس جمهور گفت: باید نقشه راه مناسبی برای توسعه روابط و مناسبات ایران و ترکیه ترسیم شود تا حجم مبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور ظرف مدت کوتاهی به 30 میلیارد دلار در سال ارتقاء پیدا کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، وی برگزاری این همایش را نشانه اهمیت دو کشور به فعالیت تجار و بخش خصوصی دانست و گفت: این گردهمایی بیانگر این است که از این پس بخش خصوصی دو کشور میدان دار اصلی توسعه همکاری ها و مناسبات دو جانبه خواهند بود.

معاون اول رییس جمهور دو کشور ایران و ترکیه را مهم، بزرگ و تاثیر گذار در سطح منطقه توصیف کرد و افزود: ایران و ترکیه از روابط خوب و رو به رشدی برخوردار هستند و می توانند تاثیرات مثبت و سازنده ای در سرنوشت منطقه داشته باشند، بخصوص در مقطعی که جهان اسلام با گرفتاری های زیادی مواجه است، همکاری های تهران و آنکارا نقش مهمی در حل این مشکلات ایفا می کند.

جهانگیری با تاکید براینکه ایران و ترکیه می توانند با اتکا به مشترکات بسیار زیاد نظیر اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی گام های بلندی در جهت توسعه مناسبات بردارند، تصریح کرد: ایران و ترکیه هم باید به توسعه روابط دو جانبه بیاندیشند وهم برای حل مشکلات منطقه و تاثیر گذاری در جهان اسلام چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته میان دو کشور برای ارتقاء حجم مبادلات تجاری و اقتصادی به 30 میلیارد دلار در سال گفت: متاسفانه به دلایل متعددی از جمله تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، حجم مبادلات تجاری دو کشور آنطور که باید ارتقا پیدا نکرد و سطح روابط تجاری دو کشور در یکی دو سال اخیر نسبت به سالهای گذشته افت داشته است.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: مذاکرات پیچیده ایران با کشورهای 1+5 سرانجام به توافق رسید و تحریم ها از پیش روی اقتصاد ایران برداشته شد و در این مسیر دوستان ایران از جمله ترکیه در روزهای سخت تحریم ها در کنار ایران بودند.

جهانگیری افزود: ما به نقش تاثیر گذار ترکیه هم در مقطع مذاکرات و هم در زمان تحریم ها واقف هستیم و همواره قدردان این نقش آفرینی سازنده خواهیم بود.

وی در ادامه ظرفیت ها، امتیازات و مزایای ایران را برای سرمایه گذاری شرکت های ترکیه برشمرد و با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی، جمعیت جوان و تحصیلکرده، برخورداری از منابع متعدد طبیعی از جمله نفت و گاز و نیز جمعیت بزرگ و سابقه صنعتی ایران اظهار داشت: ایران استعداد بزرگی برای نقش آفرینی در اقتصاد بین المللی دارد و طرح های متعددی در وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت نفت آماده ارائه به سرمایه گذاران خارجی از جمله سرمایه گذاران ترکیه است.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: ظرفیت ها و نیازهای امروز ایران ما را به این سمت هدایت می کند که به دنبال شرکای مطمئن در سطح جهان باشیم و در این میان ترکیه از اولویت ویژه ای برای سرمایه گذاری در ایران برخوردار است.

جهانگیری با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان دو ملت، از سرمایه گذاران ترکیه برای حضور و نقش آفرینی در ایران دعوت کرد و گفت: این سرمایه گذاری فقط برای حضور در بازار ایران نیست بلکه می تواند از این طریق به بازارهای کشورهای اطراف نیز راه پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات صبح امروز خود با نخست وزیر ترکیه و وزرای دو کشور افزود: توافقات خوبی میان دو کشور صورت گرفت و در زمینه های مختلف از جمله نفت و گاز، پنجره واحد گمرکی، همکاری های بانکی و گردشگری به تصمیمات خوبی رسیده ایم.

معاون اول رییس جمهور گفت: در حوزه گردشگری بر خلاف آن چیزی که بعضی از رسانه ها مطرح می کنند، ما ترکیه را کشوری امن می دانیم و گردشگران زیادی از ایران سالانه به ترکیه سفر می‌کنند.

جهانگیری اضافه کرد که باید گردشگران ترکیه نیز به ایران سفر کنند و علاقمند هستیم سرمایه گذاران ترکیه در حوزه گردشگری نسبت به سرمایه گذاری در ایران برای هتل سازی و سایر زیرساخت های گردشگری اقدام نمایند.

وی با تاکید براینکه باید دو کشور از تجارت آزاد برخوردار باشند، گفت: این یک نیاز قطعی است اما باید برنامه ریزی دقیق انجام شود تا صنعتگران و فعالان اقتصادی دو کشور آسیب نبینند و باید تعرفه های ترجیحی به صورت واقعی عملیاتی شود و نتیجه آن این باشد که شاهد توسعه سرمایه گذاری مشترک در دو کشور باشیم.

نخست وزیر ترکیه نیز در این همایش با بیان اینکه روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شده است گفت: خوشبختانه دولت های ایران و ترکیه از حمایت مجالس خود برخوردار هستند و می توانند با عبور از موانع برنامه های مورد نظر را محقق سازند.

احمد داوود اوغلو با اشاره به دوران پساتحریم، مقطع فعلی را دورانی طلایی برای روابط تهران و آنکارا توصیف کرد و افزود: امروز با لغو تحریم ها، ایران می تواند آزادانه به فعالیت اقتصادی بپردازد.

نخست وزیر ترکیه دیدارها و مذاکرات امروز خود را هدف گرا و مفید ارزیابی کرد و گفت: دو کشور از اراده ی سیاسی بالایی برای توسعه روابط برخوردار هستند و باید بدانیم اگر می خواهیم وارد دوره جدید شویم باید اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر باشد.

وی با تاکید براینکه توسعه روابط نیازمند اراده سیاسی قوی از سوی دو کشور است، گفت: ترکیه توسعه روابط با ایران را در اولویت قرار داده و در عملکرد خود این سیاست را نشان داده است.

نخست وزیر ترکیه افزود: باید اقتصاد دو کشور را به یکدیگر پیوند دهیم و بخش خصوصی دو کشور نیز باید بتوانند فعالیت مثبتی داشته باشند تا اقدامات آنها در جهت منافع دو کشور به نتیجه برسد.

وی گفت: ساختار اقتصاد ایران و ترکیه همانند یک پازل است که باید یکدیگر را تکمیل کنند.

احمد داوود اوغلو با تاکید بر اینکه  دو کشور باید از اقتصاد آزاد برخوردار باشند، بر لزوم توسعه ارتباطات گمرکی تاکید کرد و گفت: دو کشور باید سرمایه گذاری مشترک داشته و بازارهای مشترک نیز تشکیل دهند که این نیازمند توسعه همکاری های بانکی و استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری است.

وی با تاکید براینکه ترکیه مخالف تحریم ایران بود و در زمان تحریم ها نیز در کنار ایران قرار داشت، گفت: اکنون در دوران پساتحریم ایران تاثیر بزرگی بر بازارهای جهانی خواهد گذاشت و امروز شاهد آن هستیم که کشورهایی که ترکیه را از ارتباط با ایران منع می کردند، خود هیات هایی را برای توسعه روابط به ایران اعزام می کنند.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه ایران از منابع غنی انرژی برخوردار است، خاطرنشان کرد: ترکیه نیز یک مصرف کننده بزرگ انرژی است و در کنار آن می تواند ترانزیت انرژی نیز داشته باشد که اینها همگی بخشی از زمینه های همکاری و توسعه ی مناسبات میان تهران و آنکارا است.

وی با اشاره به سخنان معاون اول رییس جمهور کشورمان مبنی براینکه ترکیه کشوری امن برای گردشگران است، گفت: برخی رسانه ها سعی دارند ترکیه را ناامن جلوه دهند اما ترکیه از امنیت خوبی برخوردار است و می تواند پذیرای گردشگران باشد.

نخست وزیر ترکیه با تاکید براینکه باید سرمایه گذاران ترکیه را برای حضور در صنعت گردشگری ایران تشویق کنیم، گفت: من دوستدار ایران هستم و معتقد هستم ایران گنجینه ای پنهان در صنعت گردشگری است.

وی با بیان اینکه ایران شهرهای مختلفی برای جذب سرمایه گذاران دارد، خاطرنشان کرد: یکی از شهرهای ایران یزد است که گویا تاریخ در این شهر منجمد شده است و همچنان بصورت سنتی باقی مانده و بسیار زیباست.

نخست وزیر ترکیه اصفهان را نصف جهان توصیف کرد و گفت: شیراز نیز شهر شعر و ادب است و به سرمایه گذاران ترکیه پیشنهاد می کنم که در شهرهای مختلف ایران برای توسعه صنعت گردشگری سرمایه گذاری کنند.

احمد داوود اوغلو اظهار امیدواری کرد آینده روابط دو کشور درخشان باشد و در سایه این روابط خوب، صلح و دوستی در منطقه حاکم گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز