صبح امروز؛

موافقت مجلس با دو فوریت طرح تمدید یک ساله قانون برنامه پنجم توسعه

۱۳۹۴/۱۲/۱۶ - ۰۹:۱۳:۳۹
کد خبر: ۳۸۱۲۶۸
موافقت مجلس با دو فوریت طرح تمدید یک ساله قانون برنامه پنجم توسعه
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح تمدید قانون برنامه پنجم توسعه موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 تمدید می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا؛ نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس با 159 رأی موافق، 21 رأی مخالف، 4 رأی ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در جلسه علنی، با دو فوریت طرح اصلاح ماده 235 قانون قانون برنامه پنجم توسعه (تمدید یک ساله برنامه پنجم توسعه) موافقت کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی آن قانون برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 تمدید می شود و به محض تصویب برنامه ششم توسعه و ابلاغ آن، برنامه پنجم توسعه ملغی الاثر خواهد شد.

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس پس از تصویب دو فوریت این طرح اعلام کرد: کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هرچه سریع تر این طرح را رسیدگی کند و در اولین فرصت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان به عنوان طراح این طرح دوفوریتی گفت: ما در سال پایانی اجرای قانون برنامه پنجم توسعه هستیم. طبق روال گذشته و تصویب قانون برنامه ها در مجلس می بایست دولت 6 ماه قبل از پایان زمان اجرای قانون برنامه پنج ساله، قانون برنامه جدید را ارائه می کرد.

وی افزود: همواره قوانین برنامه مبنای عملکرد بودجه های سال بعد هستند ولی ما در پایان سال 94 با تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه مواجه بودیم و همچنین شاهدیم دولت لایحه چند دوازدهم را نیز ارائه نمی کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این در حالی است که بودجه سال 95 باید بر اساس احکام برنامه ششم نوشته می شد و همچنین ایرادات جدی بر متن برنامه ششم وارد است.

پورابراهیمی اضافه کرد: دو هفته دیگر سال 95 آغاز می شود و ما نه برنامه و نه احکام داریم. پیشنهاد ما این است برنامه پنجم توسعه به دلیل مهم بودن احکامش یک سال دیگر تمدید و تا زمان تصویب برنامه ششم اجرایی شود.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: ما در جلسه ای با علی لاریجانی رییس مجلس درباره ارائه لایحه چند دوازدهم از سوی دولت صحبت کردیم. رییس مجلس بیان کرد با رییس جمهوری در این راستا صحبت هایی داشته و بنا شده تا لایحه چند دوازدهم از سوی دولت ارائه شود و در ذیل لایحه چند دوازدهم بندی اضافه شود که بر مبنای آن تا تصویب برنامه ششم، برنامه پنجم در کشور اجرایی شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: ما موافق این موضوع هستیم اما امروز لایحه چند دوازدهم ارائه نشده و دولت بیان نکرده که چگونه می خواهد تعهدات خود را عمل کند. از این رو هرگونه پرداخت دولت در سال آینده دخل و تصرف در اموال دولت است.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: دولت برنامه خود را دارد چرا مجلس عقب نشینی می کند.

وی گفت: باید در برنامه ششم توسعه سیاست های کلی جدید اعمال شود نه هر آنچه که در برنامه پنجم توسعه داشتیم و باید سیاست های جدید را اجرایی کنیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: مبنای تنظیم سند دخل و خرج کشور، قانون بودجه و برنامه پنج ساله است. سال 94 در حال پایان است ولی ما هنوز بودجه و برنامه نداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز