رئیس جمهوری در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی:

رسانه های منصف برجام را حس می‌کنند/بر جام یک، مانند آفتاب تابان است/ ممنوع‌التصویری خاتمی هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی ندارد

۱۳۹۴/۱۲/۱۶ - ۱۶:۱۱:۴۱
کد خبر: ۳۸۱۵۴۰
رسانه های منصف برجام را حس می‌کنند/بر جام یک، مانند آفتاب تابان است/ ممنوع‌التصویری خاتمی هیچ مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی ندارد
دکتر روحانی گفت: رسانه های منصف برجام را حس می کنند اما برخی سختشان است، زیرا پیش بینی دیگری داشتند اما اکنون می بینند اشتباه از آب درآمده و سختشان است که قبول کنند اما توبه سخت نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برنا,

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه به انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و اظهارداشت: مردم هفتم اسفند افتخار تاریخی آفریدند و خوشحالم که از میان همه جناح ها عمدتا معتدلین انتخابات شدند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه «مجلس تابع دولت نداریم و چنین مجلسی نمی خواهیم»، گفت: مجلس و دولت در کنار هم، اهداف ملی واحد را دنبال می کنند و مردم از ما می خواهند که قوا در کنار هم برای حل مشکلات آنان بکوشند.

دکتر روحانی در عین حال تصریح کرد: مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی ها را دادند و اکنون همه باید در مسیر اخلاق، حقوق و رفاه مردم، قدرت ملی و آینده درخشان این کشور گام برداریم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه «مجلس یکدست، مجلس مطلوبی نیست»، اظهارداشت: باید با هم همفکری و یکدیگر را نقد سازنده کنیم و به فکر آینده کشور باشیم.

رییس جمهوری سال 1394 را یک سال تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران دانست و گفت: آغاز سال طلیعه تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم هسته‌ای در توافق لوزان برداشته شد؛ و بعد به 23 تیرماه به عنوان روز ماندگار تاریخی تعامل که روز توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 بود، رسیدیم. چند روز بعد هم در 29 تیرماه همه قطعنامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده بود، لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته، تبدیل شد به یک کشور مهمی که طرف همکاری با جامعه جهانی است.

دکتر روحانی اضافه کرد: بعد از آن، روز مهم و تاریخی را در 24 آذر در شورای حکام داشتیم که 12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد، PMD که آنها به عنوان یک برنامه احتمالی نظامی یاد می کردند و اساساً پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد و این شورا اعلام کرد نگاه گذشته پایان پذیرفت و نگاه ما نسبت به ایران،  نگاه به برنامه آینده این کشور است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در روز 26 دی ماه هم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تصویب نهایی رسید که در آن چارچوب همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود، لغو شد و در هفتم اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد؛ هفتم اسفندی که مردم بار دیگر به نظام، رهبری و دولت اعتماد کردند و پای صندوق آرا آمدند و یک بار دیگر جهان را به شگفتی واداشتند و پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند و دولت همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند، سالم و شکوهمند به کار گرفت.

رییس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای برگزاری انتخابات باشکوه و حداکثری گفت: اگر چه ممکن است برخی از انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات، دولت هیچ شب آرامی را نداشت و همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند و تعداد افرادی که می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند، بیشتر و بیشتر شود زیرا قول دولت به مردم، رقابت حداکثری و به دنبال آن مشارکت حداکثری بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: تلاش کردیم در حد توانمان با حفظ آرامش رقابت را به رقابت حداکثری برسانیم و در اینجا من از همه کاندیداها سپاسگزاری می‌کنم به ویژه آن کسانی که صلاحیتشان تأیید نشد؛چرا که همه قانونی عمل کردند و اگر اعتراضی داشتند و اگر اقدامی کردند در چارچوب قانون بود و این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه فعالیت‌های رقابتی  و انتخاباتی بود.

رییس جمهوری در ادامه با قدردانی از همه آنهایی که مردم را به انتخابات و حضور مردم پای صندوق‌ها تشویق کردند، اظهارداشت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی ،همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه که با پیام کتبی یا صوتی از مردم خواستند پای صندوق آرا بشتابند، گروه‌های مرجع، مراجع، علما، بزرگان و بویژه هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه تشکر می کنم.

دکتر روحانی افزود: اصحاب رسانه در دوران توافق هسته‌ای  بار سنگینی را بر دوش کشیدند و در دوران انتخابات نیز کار بسیار بزرگی را انجام دادند و با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه انتخابات بسیار خوبی را از لحاظ حضور مردم و امنیت که حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم ، برگزار کردیم  و اینجا ضروری است از همه نیروهای مسلح، امنیتی، انتظامی و بسیج و همه آنهایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می‌کنند و کشور امنی را امروز در معرض دید جهانیان قرار داده اند که در سراسر کشورهای منطقه نمونه ای از لحاظ امنیت برای ایران پیدا نمی‌شود، صمیمانه تشکر کنم.

رییس جمهوری اعتماد مردم به صندوق آرا را مهمترین پایه و استحکام برای نظام دانست و تصریح کرد: نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراست. هرچه می‌خواهیم باید از صندوق آرا بخواهیم و در نحوه رأی دادن خود، به داخل و خارج کشور اعلام می کنیم که چه می‌خواهیم و من بسیار خوشحالم که در میان همه جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند و این بسیار مهم است و به این معناست که مردم ما میانه‌روی را برگزیده‌اند و معنای آن این است که  مردم راهی  را که در سال 92 انتخاب کردند، ادامه دادند و پیام مردم به همه مسئولین این است که از شما همدلی می‌خواهیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه خواست دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان نهادها و قوا است، گفت: ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم. مجلس و دولت در کنار هم و البته تابع اصول واحد و مشابه هستند و اهداف ملی واحدی را دنبال می‌کنند و ما دولت همدل و همراه مجلس و مجلس همدل و همراه دولت می‌خواهیم.

 رییس جمهوری با بیان اینکه بسیار امیدوار است که همکاری دولت با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد، خاطرنشان کرد:همواره تلاش کردیم روابط بسیار خوبی هم با مجلس نهم داشته باشم و سؤالات فراوان نمایندگان، استیضاح‌ها و رد بعضی از لوایح ما را عصبانی نکرد و حتی اگر لایحه بودجه و برنامه ما امسال هم تصویب نشود، باز هم رابطه خوب ما با مجلس نهم تا روز آخر حفظ می‌شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: بسیار امیدوارم که در دوران مجلس دهم ،شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم. آنچه مردم از ما می‌خواهند این است که قوا برای حل مشکلات مردم در کنار هم باشند. مردم دعوا و بداخلاقی را دوست ندارند، مردم در هفتم اسفندماه پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند و گفتند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد لذا همه باید در مسیر اخلاق ، حقوق و رفاه و قدرت ملی و آینده درخشان این کشور گام برداریم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: قانون هم خواسته که در مجلس افکار و نظرات مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد و لذا اعلام شده که حتی مسیحی‌ها، یهودی‌ها، زرتشتی‌ها نیز باید نماینده داشته باشند و طبیعی است که مردم خواستار آن هستند که همه افکار و نظرات در مجلس نماینده داشته باشند.

دکتر روحانی تصریح کرد: مجلس یکدست از لحاظ جناحی وحزبی، مجلس مطلوبی نیست باید با نقدهای سازنده و هم همفکری،  از نظرات یکدیگر  کنیم و به فکر آینده کشور باشیم.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه  برجام یک تقریباً به پایان رسیده است، اظهار داشت: دولت‌های طرف مقابل یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خود عمل و نظرات خود را از لحاظ سیاسی در بخش‌ها مختلف اعلام کرده اند .

رییس جمهوری تاکید کرد: امروز فعالیت بانک های ایرانی با بانک های خارجی آغاز شده و روز به روز هم بهتر و بیشتر می‌شود. مساله سوئیفت حل و بیمه تا حد زیادی اجرایی شده ، البته ممکن است برخی بیمه‌ها و شرکت‌ها فعال نشده باشند اما هزینه نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات 10 درصد و در بخش  حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش یافته است. همچنین طی چند ماه گذشته 4.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری به ثبت رسیده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است ، گفت: احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌ای نیست باید به نقش گذشته خود در صادرات نفت برگردیم و در این مدت کوتاه صادرات نفت ما  400 هزار بشکه افزایش یافته است.

رییس جمهوری به اقدامات انجام شده در زمینه صنعت هوایی اشاره کرد و اظهار داشت:  باوجودی که برخی از اقدامات انجام شده در این زمینه خوشحال نشده‌اند اما می‌خواهیم صنعت هوایی به جایگاه خود بازگردد. ما نمی خواهیم مردم طبق آمار وزیر راه سالانه حدود 4 میلیارد  و 500 میلیون دلار برای خرید بلیت هواپیما به شرکتهای خارجی پرداخت کنند. ما می‌خواهیم این پول به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داده شود و کسی نباید ناراحت شود که پول مردم به جیب ایرانیان و نه بیگانگان برسد و برای توسعه کشور صرف شود. لذا باید در صنعت هوایی، تجارت و سرمایه گذاری  جایگاه خومان را بازیابیم.

 رییس جمهوری با بیان اینکه برجام یک را اجرایی کردیم و اگر جزئیاتی باقی مانده در مسیر درست اجرایی خود قرار دارد ،اظهار داشت: البته اگر طرف مقابل بخواهد در بخشی از این مسیر،  به وظایف خود عمل نکند، عکس‌العمل فوری ما را به دنبال خواهد داشت.

دکتر روحانی در ادامه با نوید سالی بهتر فرا روی ملت ایران گفت: سال 94 سال سخت بود که پشت سرگذاشتیم. درآمد نفتی ما در سال 90  حدود 120 میلیارد دلار که این رقم امسال به اندکی بیش از 20 میلیارد دلار  کاهش یافت. یعنی درآمد نفتی کشور به یک ششم تقلیل یافت اما ما با همین درآمد کم، توانستیم کشور را  با کمک  مردم و با همدلی و همزبانی به خوبی اداره کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: در همین دوره زمانی ارزش پول ملی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه تقریبا به نصف تقلیل یافت، تورم در تمام این کشورها افزایش یافته و در برخی از کشورهای تولیدکننده نفت به 150 درصد رسیده است در حالیکه تورم ما روز به روز کاهش یافته و جالب است مردم بدانند در ماه بهمن و اسفند که همیشه تورم ماهانه به طور معمول بیشتر می‌شود،  اما تورم ماه بهمن امسال منفی بوده و این نشان می‌دهد که همدلی و همزبانی در این کشور برای ساختن و حفظ کشور گسترده و عمیق است.

دکتر روحانی تصریح کرد: خواست من پیشاپیش هم برای روزهای پایانی سال 94 و هم برای سال 95 همکاری بیشتر ، تصمیم قاطع و همگانی و همدلی برای اجرای برجام 2 است و ما در همه زمینه‌ها از فرصت بدست آمده با هماهنگی بیشتر بین قوا برای توسعه کشور استفاده و بهره‌برداری خواهیم کرد.

رییس جمهوری در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه جزئیات برنامه کوتاه مدت برای بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم که به گفته سخنگوی دولت قرار است توسط وزرای کابینه یازدهم تدوین شود، چه زمانی اعلام خواهد شد؟ ، گفت: آنچه در هیأت وزیران مطرح شد این بود که ان شاءالله سال آینده از لحاظ اقتصادی شرایط بهتری خواهیم داشت و بنابراین همه وزارتخانه‌های اقتصادی باید خودشان را برای یک تحول در سال آینده آماده کنند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: امروز شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی و تعامل با بانک‌ها بهتر شده است و وزارتخانه‌های مرتبط باید خود را برای این کار آماده کنند که در این راستا از وزرا خواستم اگر طرح ضربتی کوتاه مدتی مد نظرشان است؛ آن را به هیأت وزیران ارائه کنند.

رییس جمهوری با اشاره به آمادگی برخی وزارتخانه ها برای ایجاد تحول در بخش های مختلف از جمله راه آهن، کشت گلخانه‌ای و ساخت نیروگاه‌ها، افزود: اقتصاد کشور باید توسط بخش غیردولتی احیاء شود و دولت باید کمک کرده و تسهیلات لازم را فراهم کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه بخش های غیردولتی باید توجه داشته باشند که دولت طی سال 94 قدم‌های مهمی را برداشته است، گفت: دولت هزینه حمل و نقل دریایی را 25 درصد کاهش داده و امروز کشتی‌های بزرگ در ایران پهلو می‌گیرند و نیازی نیست کالا از کشوری دیگر با لنج وارد شود؛ ما امروز در مسایل اساسی محیط زیست، آب، مشکل فاضلاب در کشور و بسیاری از مسایلی که به سلامت و زندگی مردم مربوط می شود بویژه در مسأله اشتغال،  نیاز به کار و تلاش بیشتر داریم.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تیمای انگلستان که پرسید« برخی کارشناسان معتقدند که برجام در نهاد ریاست جمهوری پویا و زنده است و در بازار و واقعیت چنین امری حس نمی‌شود و طرف آمریکایی و اروپایی هم در حد انتظار شما همکاری نکرده اند، چه برنامه جدی برای مردم در این امر دارید؟، اظهار داشت: امروز در فروش نفت، دست ما باز و تحریم‌ها برداشته شده است و این چیزی نیست که مخفی باشد؛ در گذشته یک میلیون بشکه نفت می فروختیم و امروز یک میلیون و 400 می فروشیم و سال آینده بالاتر می رود و این در حالی است که نمایندگان مجلس، دولت را به فروش بیش از 2 میلیون بشکه در سال آینده مکلف کرده اند.

دکتر روحانی ادامه داد: از سوی دیگر امروز روابط بانکی ما با جهان برقرار شده و پول‌های ما در دنیا به راحتی جابجا می‌شود و در حالی که همه کشورهای اطراف ایران دچار مشکل شده اند، ما مشکلی نداریم. رییس جمهوری با اشاره به ثبات نرخ ارز در کشور و اوضاع نابسامان این نرخ در کشورهای همسایه و مجاور، گفت: تورم کاهش پیدا کرده است و هر فردی که در صادرات کالا و مواد اولیه و باز کردن حساب ال سی فعال است، این تحولات را احساس می کند و  با ورود هواپیماهای جدید آمدن ، توسعه شبکه های ریلی با لوکوموتیوها  و واگن‌های جدید، این تحولات بیشتر احساس خواهد شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم و رسانه‌های منصف هم گام به گام اثرات برجام را لمس می‌کنند، گفت: برخی رسانه‌ها موضوع را به گونه ای دیگر به مردم گفتند، اما الان واقعیت دیگری مشهود شده است؛ همه باید توبه کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: بسیاری از افراد در گذشته و حال بر این عقیده بوده و هستند که مگر می شود هم سانتریفیوژها و هم زندگی مردم با هم بچرخند، اما  امروز می بینند که هم سانتریفیوژ ها می چرخند و هم بانکها فعالند و هم سرمایه‌ های خارجی به کشور وارد می شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین گزارش خود اعلام کرده که مذاکره با 102 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری به مرحله پایانی رسیده است. برجام یک مثل آفتاب تابان است، اما اگر کسی چشم خود را ببندد،  فکر می کند شب است؛ چشم‌ها را باید باز کرد.

رییس جمهوری درباره نحوه عمل کردن اروپا و آمریکا به وظایف و تعهداتشان در برجام نیز خاطرنشان کرد: ممکن است ایراد و اشکال های کوچکی در این رابطه وجود داشته باشد اما آمریکا و اروپا تاکنون به تعهدات اصلی که خود عمل کرده اند و اگر ایرادی هم بوده اعلام کرده و اعلام می‌کنیم. امروز تحریم‌ها، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده برداشته شده و این مسأله نیز اعلام شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه ممکن است اروپا و آمریکا خطایی کنند و اگر موردی در اجرا صحیح نبود باید تذکر دهیم، گفت: مردم واقعیت امر را احساس و درک می‌کنند؛ از رسانه ها می خواهم واقعیت را همانگونه که هست به مردم توضیح دهند چرا که مردم ما ملتی آگاه هستند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در جریان انتخابات هفتم اسفند یک امنیت واقعی از سوی مردم لمس شد، از همه کسانی که در این راستا تلاش کردند احساس امنیت به جامعه بازگردانده شود، تقدیر و تشکر کرد  و افزود: شرایط امروز، شرایط دیروز نیست؛ سال 95  باید از سال 94 بهتر باشد.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم از رییس جمهوری پرسید که پس از گذشت 40 روز از اجرای برجام، رییس سازمان انرژی اتمی و رییس مجلس شورای اسلامی از عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش انتقاد کرده‌اند، آیا شما این تأخیر را در اجرای تعهدات طرف مقابل تأیید می‌کنید؟

دکتر روحانی پاسخ داد: آقای دکتر صالحی در زمینه مسایل اتمی هر چه بگویند صاحب نظر هستند. ایشان وزیر اقتصاد و یا خارجه نیستند. مسئول سازمان انرژی اتمی هستند. نسبت به انرژی اتمی از آقای صالحی سوال کنید؟

رییس جمهوری افزود: در همین زمینه هسته‌ای آقای دکتر صالحی بهتر می‌دانند که برای اولین بار بعد از برجام ما تجارت مواد هسته‌ای داشتیم. چند سال پیش اصلاً کسی فکر نمی کرد بتوانیم در عرصه مواد هسته‌ای با دنیا تعامل و تبادل مواد داشته باشیم؛  UF6 بدهیم و کیک زرد وارد کنیم، صدور آب سنگین داشته باشیم و یا بتوانیم با همکاری کشورهای دیگر یک رآکتور را تکمیل کنیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه « پس تعامل با دنیا شروع شده و برجام اجرا شده است»، اظهار داشت: اما اینکه کسی بگوید در اجرای برجام هیچ نقصی وجود ندارد، ممکن است نقایصی هم وجود داشته باشد. آن نقایص باید برطرف شود. باید به آنچه گفته می‌شود، دقیق گوش کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: آنچه گفته می‌شود این است که می‌گویند برخی از مؤسسات خصوصی و برخی از بانک‌ها، هنوز مقداری هراس دارند که نکند با ایران وارد مبادله شوند و بخاطر آن جریمه گردند. به هر حال بانکی که قبلاً بخاطر کار با ایران جریمه شده ممکن است امروز کار را شروع نکند.

دکتر روحانی خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها باید در این زمینه فعال‌تر باشند. باید به همه آنها با تأکید اعلام کنند که در معامله با ایران خیلی از آنها کاملاً آزاد هستند. دیروز در خبرها شنیدید که بانک مرکزی یکی از کشورهای عضو 1+5 به بانک‌های کشورش اعلام کرده که شما با ایران کار کنید. البته هنوز هم آمریکایی‌ها باید در اجرای برجام فعال‌تر باشند؛ خواست ما این است.

رییس جمهوری اضافه کرد: در برخی موارد آمریکایی‌ها ممکن است آن مقداری که می‌بایست تلاش می‌کردند، نکردند اما این بدان معنا نیست که تعاملات خارجی بانک‌های ما فعال نیست، بیمه ما فعال نشده و کشتی‌های ما تحت پوشش بیمه نیستند.  البته ممکن است یک شرکت بیمه‌گری که شرکتی آمریکایی است و یا آمریکایی‌ها در آن سهم دارند، در کار بیمه تعلل کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه ممکن است برخی تحریم‌ها که مربوط به مساله هسته‌ای نبوده رفع نشده باشد، گفت: البته مردم می‌خواهند همه تحریم‌ها برداشته شود. این اشکالی ندارد. ما به تیم مذاکره کننده اجازه می‌دهیم باز هم مذاکره کنند و در آن مذاکرات هم حتما به نتیجه خواهیم رسید. در کل ما درست عمل می‌کنیم و اشکالات جزیی باید رفع شود.

رییس جمهوری اظهار داشت: اگر می‌خواهید درباره برجام بدانید که خوب اجرا شده یا بد، آقای عراقچی باید جوابگو باشد و در سیاست خارجی وزیر امور خارجه و در موضوع اقتصادی بانک مرکزی باید مرجع سوال باشد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تضمین سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه‌گذاران خارجی شاهد افزایش ورود سرمایه خارجی به کشور خواهیم بود، آیا دولت و بخش خصوصی برای جذب چنین حجمی از سرمایه برنامه دارند؟، گفت: فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس برای مشارکت آماده شده است.

رییس جمهوری با  اشاره به سفر روز گذشته نخست وزیر ترکیه به کشورمان افزود: ایشان  تأکید می‌کرد که ترکیه کاملاً آماده است که در ایران سرمایه‌گذاری‌های مشترک را شروع کند. موارد زیادی را هم مطرح کرد و مشابه این وضعیت در ارتباط با فرانسه وجود دارد.

دکتر روحانی اظهار داشت: کار مشترک با پژو سیتروئن از اوایل سال آینده شروع می‌شود و بعد به ساخت مشترک خودروهای جدید می‌رسیم که تعهد آنها صادرات 30 درصدی به خارج است. بخش خصوصی هر قدر توان داشته باشد، طرف خارجی آمادگی همکاری دارد. برای دولت مشارکت بخش‌های خصوصی با هم خیلی مهم است. دولت مسئول ایجاد تسهیلات لازم برای مشارکت بخش خصوصی خارجی با بخش خصوصی داخلی است و تشریح وضعیت این همکاری‌ها نیز خیلی شفاف و روشن در قانون سرمایه‌گذاری خارجی آمده است.

رییس جمهوری ادامه داد: در برخی از بخش‌ها سرمایه‌گذاری خارجی کاملا توجیه دارد و نیازی نیست که دولت بار مسئولیتی بر عهده بگیرد. به عنوان مثال در خرید هواپیما که بیشتر به شکل اجاره یا اجاره به شرط تملیک است که از طریق لیزینگ انجام می‌شود چه شرکت ایران ایر و چه شرکت‌های دیگر می‌توانند به اندازه توان خود از تسهیلاتی که از سوی دولت در این زمینه فراهم شده، استفاده کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در برخی از موارد باید دولت تعهد بدهد و این تعهد دولت وابسته به این است که در سالهای بازپرداخت این تعهدات، پیش بینی درآمد چقدر است.

رییس جمهوری خاطرنشان ساخت: همه تلاش ما این است که حداکثر استفاده از فضا بشود و این که ما چه مقدار می‌توانیم در سال جدید سرمایه جذب و در زمینه فاینانس موفق باشیم، وابسته به تفاهماتی است که امروز با کشورهای مختلف شده است و اینکه چگونه این تفاهمات به قرارداد تبدیل می‌شود.

دکتر روحانی گفت: نکته‌ای که در سوالات قبلی هم بود این است که اگر ما امروز با شرکت یا کشوری به تفاهم می‌رسیم، به معنای این نیست که فردا صبح نتایجش را ببینیم. باید این تفاهمات تبدیل به قرارداد شده و امضا شود و سرمایه وارد و کار آغاز شود. این روندی زمان بر است که البته همه اینها شروع شده و تلاش این است که از فرصت، حداکثر استفاده مطلوب شود.

رییس جمهوری درباره بخش دیگر سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه قوه قضاییه قانونی گذاشته تا کسانی که بدهی مالی دارند، بتوانند در منزل این دوران را سپری کنند و این نقش مهمی در بهبود فضای کسب و کار دارد، آیا دولت از این قانون حمایت می‌کند یا خیر؟، اظهار داشت: در زمینه کار قضایی ما با زندان موافق نیستیم. به هر میزان که دوران زندان را کم کنیم و زندانی‌ها در فضای دیگری باشند، از آن استقبال می‌کنیم.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به پرسش یک شبکه عرب زبان درباره تحولات یمن و موضع تهران ، تاکید کرد: موضع و فعالیت های جمهوری اسلامی ایران درباره مسایل منطقه ای بسیار روشن و شفاف است. ما کمکهای نوعدوستانه خود را به مردم و دولت عراق، سوریه، لبنان و سایر کشورها و از جمله یمن ارائه داده و ارائه خواهیم داد و اگر رابطه یک کشور همسایه یمن با ما قطع شود، راه‌های دیگری برای ارائه کمک ها به مردم یمن وجود دارد.

دکتر روحانی با اشاره به وضع بسیار بد مردم یمن، اظهارداشت: دولت سعودی به بمباران های غیرانسانی خود به شهرهای یمن و علیه مردم مظلوم این کشور ادامه می‌دهد و سازمان‌های بین‌المللی توجه چندانی ندارند. تقریبا سراغ ندارم یک مذاکره با یک مقام خارجی انجام شده باشد و راجع به یمن صحبت نکرده باشیم. مسأله یمن و مخصوصا کمک های نوع دوستانه به این کشور از مسایل مهمی بوده که در اروپا و سازمان ملل مطرح کردم. اگر چه کمک رسانی به مردم یمن سخت است اما هیچ وقت کمک های دولت جمهوری اسلامی ایران به یمن قطع نشده و این کمکها تداوم خواهد یافت.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برآورد شما از تعامل دولت یازدهم و مجلس بعدی چیست و چه گامی برای پیشنهاد برجام دوم به عنوان آشتی ملی برخواهید داشت و چه انتظاری از مسئولین کشوری دارید، گفت: به مجلس آینده امیدوارم. البته کار اصلی را مردم ایران انجام دادند و باید از مردم سراسر کشور تشکر کنم بویژه مردم تهران که دو کار مهم انجام دادند، یکی اینکه 46 اسم نوشتند که کار سخت و مهمی نسبت به شهرهای بزرگ دیگر است و با حوصله این کار را انجام دادند. مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و اجازه ندادند به دور دوم برسد چرا که تنظیمات دور دوم انتخابات علاوه بر مسایل بودجه‌ای، کار سختی است.

دکتر روحانی ادامه داد: ما به انتخاب مردم ایران احترام می‌گذاریم. پیش‌بینی من این است که رابطه دولت با مجلس دهم بهتر خواهد بود. مردم در انتخاب ریاست جمهوری یک دستور العملی برای دولت تعیین کردند که ما دعوا ، قهر ، نزاع و جنگ نمی‌خواهیم و از شما می‌خواهیم که در تعامل با دنیا و به فکر زندگی مردم باشید. به نمایندگان مجلس نیز گفتند که تعامل شما باید چگونه باشد. پیام‌های مردم مشابه بود و همان پیامی که در 92 دادند، در 94 هم تکرار کردند. تلاقی این پیام ها را بین دولت یازدهم و مجلس دهم خواهیم دید و ان شاء‌الله روابط و تعامل ما با مجلس آینده بهتر باشد.

رییس جمهوری افزود: حاصل انتخابات همان رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر «دولت، ملت؛ همدلی و همزبانی» بود که همدلی و همزبانی را بهتر دیدیم و بهتر خواهیم دید.

خبرنگاری پرسید: همانگونه که اطلاع دارید روسیه طرح و برنامه‌ای را برای فدرالی شدن سوریه مطرح کرده است و در مقابل آن آمریکا طرحی را برای تقسیم سوریه دارد. ارزیابی شما نسبت به این دو مسأله چگونه است و آیا تهران همچنان به تحرکات روسیه در سوریه اطمینان دارد یا خیر؟

رییس‌ جمهوری پاسخ داد: روابط ما با روسیه خوب است و همفکری وهماهنگی بین دو کشور وجود دارد که البته این بدان معنا نیست که هر اقدام روسیه مورد تایید ایران است. دو کشور تماس تلفنی دارند و هیأت‌هایی میان دو کشور رفت و آمد می‌کنند. هدف اصلی این است که در سوریه مردم به زندگی عادی خودشان برگردند و جنگ تمام شود و همچنین هدف در سوریه این است که با تروریسم مبارزه شود و آنچه خواست مردم است در سوریه محقق شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما به همه همسایگان، روسیه و دیگران اعلام کردیم که تمامیت ارضی کشورهای منطقه مورد تأکید ما بوده و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و همچنین ثبات و امنیت کشور در مبارزه با تروریسم چه نسبت به عراق و سوریه و هر کشور منطقه برای ما بسیار مهم است. بنابراین نظر ما وحدت و تمامیت ارضی سوریه است و اینکه در سوریه هر چه زودتر با ادامه آتش‌بس عادلانه و مبارزه با تروریسم، شرایط را برای تحولات لازم برای اصلاح قانون اساسی و انتخابات و حکومت آینده طبق نظر مردم این کشور آماده کنیم.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره امکان تقدیم لایحه دودوازدهم به مجلس اظهار داشت: نظر ما این بود که حتی الامکان بودجه سال 95 همین امسال به تصویب نهایی برسد. به محض این که برجام تحقق پیدا کرد، لایحه را تقدیم کردیم و از زمانی که ما لایحه را دادیم تا پایان سال بیش از 60 روز زمان داشتند که البته نمایندگان گرفتار انتخابات بودند ولی تصویب آن شدنی بود و من تقاضا کردم در سال 94 مصوب شود چراکه تکلیف دولت روشن می‌شود و تأخیر به نفع مردم نیست.

رییس جمهوری افزود: اگر به هر دلیلی مجلس نتواند لایحه بودجه را تصویب کند ، ساز و کارهای قانونی وجود دارد که البته نمایندگان گفتند که ما طرح می‌دهیم و به نظر من امکان پذیر نیست و دولت باید لایحه بدهد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال روزنامه شرق  درباره حل و فصل موضوع ممنوع التصویری حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی گفت: "شورای عالی امنیت ملی مباحثی در این زمینه‌ها داشته است و من قبلا هم در مصاحبه‌ای اعلام کردم که هیچ مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی نسبت به حضرت آقای خاتمی رییس جمهوری دوران هفتم و هشتم کشور وجود نداشته است. من  از روز نخست فعالیت شورای عالی امنیت ملی عضویت داشتم و مدتی نماینده مقام معظم رهبری بودم و در حال حاضر هم رییس این شورا هستم و در هیچ دوره و زمانی چنین چیزی مطرح نبوده است. همچنین دبیرخانه هم حق ندارد و بر فرض هم اگر این کار را کرده باشد که من از آقای شمخانی پرسیدم و گفت که در دبیرخانه مصوبه ای در این زمینه نیست ولی برفرض هم باشد، غیر قانونی است. بنابراین، این حرف ها به شوخی بیشتر شباهت داره تا به واقعیت که امیدوارم شفافیتی که شما در این موضوع می خواستید،در همان حد باشد".

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دولت یازدهم برای اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی تاکید کرد:

وقتی در کشور طرح هایی را بدون توجه به امکانات کشور تصویب و اجرای آنها را  آغاز می کنیم ، در بین راه دچار مشکل می‌شویم. رقمی در همین حدود 400 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام مانده و به استانداران اعلام کردیم که در استان‌ها که اگر بخش خصوصی و غیردولتی آمادگی برای تکمیل طرح دارد،دولت با شرایط سهلی طرح را واگذار می‌کند. ما خیلی در این زمینه موفق نبودیم برای این که بسیاری از این طرح‌هایی که وجود دارد طرح‌هایی نیست که برای بخش خصوصی سودآور باشد و بخواهد سرمایه‌گذاری کند.

دکتر روحانی تصریح کرد:  برنامه دولت یازدهم  از آغاز این بود که طرح‌های موجود را بر مبنای پیشرفت کار تقسیم بندی کند. مبنای قول های دولت در سفرهای استانی این است که تا پایان دولت بتواند طرحهای اعلامی خود را عملیاتی کند و یا اگر طرح مهمی است، بخش مهم آن عملیاتی شود.

رییس جمهوری ادامه داد: طرح‌های استانی بیش از 50 درصد افتتاح شده و مابقی در دست اجراست و امیدواریم طرح‌هایی که در این دولت قول دادیم تا پایان دولت اجرایی و عملیاتی شود و طرح‌های نیمه تمام که جاذبه دارد برای تکمیل، به بخش غیردولتی واگذار‌شود.

نماینده روزنامه ایران از رییس جمهوری پرسید: یکی از نخستین اثرات رای مردم در 7 اسفند این بود که فضای سیاسی کشور معتدل شد و از حالا مشخص است که مجلس، معتدل و همسو با دولت است. بر همین اساس صداهایی از جریان‌های سیاسی مختلف شنیده می‌شود، برخی خواهان آشتی ملی هستند و برخی بر کدورت‌ها تاکید می‌کنند. شما برنامه‌ای برای این کار دارید؟ این امر در برجام 2 چه نقشی دارد؟

دکتر روحانی پاسخ داد: تعبیر مساله آشتی یا رفع کدورت‌ها بسیار مهم است. نکته اساسی و مهم این است که همه جناح ها و گروهها  چه آنهایی که رای آوردند و  یا  رای نیاورند، در کنار هم باشند. همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند به وظیفه سیاسی خود عمل نمودند ، پس پیروزند.

رییس جمهوری افزود: پیروزی برای ملت است و پیروز واقعی ملت است. آثار این پیروزی را خواهیم دید. دلمان می‌خواهد مجلس معتدل‌تری را شاهد باشیم و در مجلس دهم بتوانیم با هماهنگی بیشتر با هم کار کنیم. مردم هم نظرشان همین است که دولت و مجلس برای رفع مشکلات آنها با هم کار کنند و اختلاف را دوست ندارند.

دکتر روحانی ادامه داد: مردم شکاف اجتماعی و دعوا را دوست ندارد. مسایل و مشکلات زیادی از لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داریم که باید حل شوند. بویژه اشتغال که بسیار مهم است ولی در طول سالهای گذشته که درآمد نفتی به وفور در اختیار بود، متاسفانه اقدام جدی برای رفع آن نشد. از سال 85 تا 91 تقریبا اشتغال خالصی نمی‌بینیم. آخرین آمار حاکی است که سالی 12 تا 13 هزار اشتغال خالص ایجاد شده در حالی که ما نیاز به اشتغال میلیونی داریم تا بیکاری رفع شود و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار نباشند.

رییس جمهوری اظهار داشت: اشتغال با رونق و همدلی ایجاد می‌شود. انرژی‌ها را برای شکوفایی و رشد اقتصادی بگذارید. تخریب و رویارویی نکنیم. اگر کسی به مجلس راه نیافته در عرصه دیگری خدمت کند. دولت همه توانش را برای نزدیک شدن جناح‌ها و احزاب و گروه‌های مرجع به یکدیگر بکار خواهد گرفت تا فضای سیاسی معتدلتر باشد و فضا، فضای نقد سازنده باشد نه تخریب.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار نفت، هدف‌گذاری رشد 5 تا 6 درصدی برای اقتصاد کشور تا چه اندازه واقع‌بینانه است؟،  گفت: رشد اقتصادی در سال آینده رشد خوبی خواهد بود. پیش بینی تیم اقتصادی دولت هم رشد 5 تا 6 درصدی است. خود من در همه مذاکرات جلسات اقتصادی حضور دارم و معتقدم که سال آینده شاهد رشد 5 درصدی اقتصادی هستیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: افزایش تولید نفت و میعانات گازی باید به تدریج انجام گیرد. فکر می کنم قبل از نیمه سال آینده بتوانیم تولید نفت خام را به 2 میلیون بشکه در روز برسانیم. تولید میعانات نیز در پارس جنوبی بیشتر می شود. فازهای 15 و 16 پارس جنوبی افتتاح شد و فازهای 17 و 18 نیز افتتاح خواهد شد. هر مقدار در افتتاح فازهای پارس جنوبی پیشرفت کنیم ، صادرات میعانات گازی هم افزایش خواهد یافت.

نماینده روزنامه قانون در سوالی از دکتر روحانی پرسید که چه برنامه‌ای برای بهره‌گرفتن از نمایندگانی که به مجلس راه نیافتند، دارید؟ برای عزیزانی که به شما در برنامه‌ها کمک کردند برنامه‌ای دارید یا خیر؟

رییس‌ جمهوری پاسخ داد: بسیاری از نمایندگان محترم مجلس، معمولاً با تخصص، فعالیت‌های دیگری قبل از حضور در مجلس داشته اند که به طور معمول آنها به شغل سابق برمی‌گردند. باید از نیروهای ماهر استفاده شود. همانطور که دکتر نوبخت گفتند از نیروهای متخصص استفاده خواهیم کرد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی  زیادی وجود دارند که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران در دوران پسا تحریم دارند اما از عملیاتی نشدن توافق هسته‌ای ترس دارند، گفت:‌ فکر نمی‌کنم اینطور باشد. در سفری که رییس‌ جمهور چین به ایران داشتند ،مذاکراتی با هم داشتیم و توافقاتی حاصل شد و آنها قول دادند پروژه‌هایی را اجرا کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهند و این نکته را احساس نکردم.

رییس جمهوری افزود: ممکن است یک شرکت خاص چینی باشد که چنین احساسی داشته باشد، اما من تردیدی در میان شرکت‌های چینی، کره‌ای، هندی و آسیایی و بقیه کشورهای آسیایی و اروپایی اصلاً نمی‌بینم. همه توافقاتی که انجام می‌گیرد بر این مبنا است که برجام پابرجا خواهد بود و ما خودمان به تعهدات خود پایبندیم. اساسا دولت ایران به هر قولی که داده پایبند بوده است.

دکتر روحانی اظهار داشت: فکر می کنم اجرای برجام به نفع همه جهانیان است. آنها فهمیدند تحریم و فشار راه غلط و نادرستی است و دو طرف راه تعامل را انتخاب کردند. دنیا و ایران این راه را انتخاب کردند و نگرانی وجود ندارد. سرمایه‌گذاری‌های مختلف در ایران، به خوبی می‌تواند انجام گیرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: ایران کشوری باثبات ، امن و برخوردار از مزیت‌های فراوان است و راه تعامل با شرکت‌های خارجی ادامه خواهد داشت. البته با این شرط که تعاملات اقتصادی دو طرف باید به گونه‌ای باشد که سرمایه و فناوری به ایران وارد شود و بخشی از محصول مشترک نیز صادر شود.

نماینده خبرگزاری شبستان با اشاره به تنش در روابط با عربستان و فاجعه منا در حج سال گذشته، از دکتر روحانی پرسید که دولت چه تضمینی برای سفرهای زیارتی سال 95 به حجاج می‌دهد؟

رییس جمهوری پاسخ داد: امسال هنوز هیأت ایرانی به عربستان نرفته و درباره مراسم حج صحبتی نشده است. مراسم عمره هم که فعلا تعطیل است. فاجعه منا در سال قبل برای همه مسلمانان و مخصوصا ایرانیان عزیز که در آن حادثه جان خود را از دست دادند، بسیار تاسف بار بود.

دکتر روحانی اضافه کرد: هنوز مذاکرات امسال بین هیات ایرانی و سعودی شروع نشده و فکر می‌کنم در روزهای آینده این سفر به عربستان انجام  و مذاکرات انجام گیرد. تاکید ما این است که شرایط مناسبی برای حجاج ایرانی فراهم شود. در شرایطی که اقدامات لازم، دیرتر انجام شده و ما دفتر حافظ منافع داریم و کنسولگری و سفارت عربستان در ایران فعال نیستند، اظهار نظری نمی‌کنم تا هیات ایرانی به عربستان برود و بازگردد، تا ببینیم نتیجه چه می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز