توسط وزرای دو کشور ایران و اکراین؛

سند یادداشت تفاهم پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و اکراین امضا شد

۱۳۹۴/۱۲/۱۷ - ۱۴:۴۸:۰۳
کد خبر: ۳۸۱۹۴۱
سند یادداشت تفاهم پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و اکراین امضا شد
سند یادداشت تفاهم پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اوکراین امروز دوشنبه توسط مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و ولادیمیر دمچشین وزیر انرژی و صنایع ذغال سنگ اوکراین امضا شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، در مراسم امضای این سند یادداشت تفاهم 28 صفحه ای، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم اقتصادی در بخش های مختلف کشاورزی، صنایع، حمل و نقل و تجارت دو کشور، گفت: با وجود این ظرفیت‌های اقتصادی ، همکاری‌های مشترک باید توسعه یابد.

وی افزود: مسوولان دو کشور وظیفه دارند، این ظرفیت‌ها را شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

حجتی ادامه داد: پس از استقرار دولت حسن روحانی و موفقیت در توافق ایران و گروه 1+5 و رفع تحریم های ناعادلانه، مسیر توسعه روابط دو کشور بیش از پیش، میسر شده است.

وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با اوکراین اظهار داشت: در سند یادداشت تفاهم پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، طیف وسیعی از همکاری ها در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، حمل و نقل هوایی، دریایی و جاده‌ای، شهرسازی، ماشین‌سازی، استاندارد، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان، ورزش، نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری، صنایع، آب و برق و زمین‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما مایلیم در بخش کشاورزی فعالیت‌های مشترکی میان دو کشور صورت گیرد و انتظار داریم با تشکیل شرکت‌های مشترک ایرانی و اوکراینی، طرح‌های مشترک کشاورزی به ویژه در کشت فراسرزمینی با موفقیت اجرایی شود.

وی چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و اوکراین را با توجه به ظرفیت‌های موجود، امیدوارکننده دانست و گفت: این روابط می‌تواند در راستای منافع دو کشور توسعه یابد.

حجتی اذعان داشت: اهمیت ایران در منطقه خاورمیانه و اهمیت اوکراین در شرق اروپا بر کسی پوشیده نیست و دو کشور از موقعیت راهبردی در این مناطق برخوردارند و با برخورداری از فرهنگ غنی می‌توانند روابط خود را مستحکم‌تر کنند.

اوکراین خواستار سرمایه‌گذاری مشترک با ایران شد

در ادامه این مراسم، گنادی زبکو نخست‌وزیر و وزیر توسعه منطقه‌ای ساخت و مسکن اوکراین با تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، خواستار اجرای پروژه‌های مشترک در بخش کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و سرمایه گذاری مشترک در این بخش‌ها شد.

وی افزود: ما شرکای قابل اطمینان مانند ایران به دست آورده‌ایم و امیدواریم با حفظ این روابط، همکاری‌ها در توسعه جاده ابریشم برای انتقال و صادرات کالا از طریق اوکراین به اروپا افزایش یابد.

زبکو در همین حال بر تقویت همکاری‌های ایران واوکراین در زمینه زیرساخت‌ها مانند هواپیما سازی، تونل سازی و ساخت و ساز مترو تاکید کرد.

وی آبیاری را از مسایل مهم دانست و اظهار داشت: همکاری های مشترک در این زمینه منجر به افزایش محصولات کشاورزی و کسب درآمد خواهد شد.

در این مراسم همچنین ولادیمیر دمچشین وزیر انرژی و صنایع ذغال سنگ اوکراین با بیان این که دو کشور می‌توانند روابط تنگاتنگ درزمینه حمل و نقل و استخراج نفت و گاز داشته باشند، تصریح کرد: نفت و گاز ایران می تواند از طریق اوکراین به اروپا منتقل شود.

وی در عین حال اظهار داشت: اوکراین می تواند در مدرنیزه سازی استخراج و انتقال نفت با ایران همکاری خوبی داشته است.

وزیر انرژی و صنایع ذغال سنگ اوکراین افزود: اوکراین همچنین می تواند در مدرنیزه کردن انرژی آبی و انرژی برق آبی و در حوزه ذغال سنگ به ایران کمک کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز