نبض بازار سرمایه در مراکز آزاد مالی مناطق آزاد می‌زند

۱۳۹۴/۱۲/۲۶ - ۱۰:۴۵:۳۶
کد خبر: ۳۸۴۷۱۵
نبض بازار سرمایه در مراکز آزاد مالی مناطق آزاد می‌زند
کی از نخستین بازخوردهای لغو تحریم‌ها بر مناطق آزاد ایران، ایجاد شعبه بانک‌های خارجی در مناطق آزاد بود. هم چنین با اعلام تصویب و ابلاغ دستورالعمل فعالیت بانک های خارجی در مناطق آزاد نگاه ها به سوی این مناطق معطوف شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مناطق آزادی که بر اساس گفته اکبر ترکان مقام ارشد آن، آماده سرمایه گذاری خارجی و ایجاد مراکز پولی ـ مالی جدید هستند.

برخی از مناطق آزاد ایران 25 سال از عمر خود را سپری می کنند و این در حالیست که راه اندازی بانک های خارجی می تواند آنها را در مسیر توسعه هرچه بیشتر یاری کند.

کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد یکی از عواملی است که می‌تواند به بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود در قوانین این مناطق کمک کند.

به عبارت دیگر تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد می‌تواند موجب ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات شود و در عین حال پای پول ارزان و شرکت‌های معتبر خارجی را به ایران باز کند.

یکی از اهداف اصلی تاسیس بانک‌های خارجی (آفشور) و مراکز مالی در مناطق آزاد تامین سرمایه مورد نیاز برای پروژه ها و زیرساخت های این مناطق است.

از دیگر اهداف ایجاد مراکز مالی در مناطق آزاد می توان به: فراهم آوردن زیرساخت های حقوقی و تامین سرمایه هدفمند برای دسترسی بهتر به بازارهای مالی کشورهای هدف و مورد نظر مناطق آزاد ایران اشاره کرد.

این در شرایطی است که امروز بانک های داخلی برای توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری در مناطق آزاد تمایلی نشان نمی دهند و یا دست به عصا حرکت می کنند.

با امضاء تفاهم نامه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با سازمان بورس و اوراق بهادار، این مناطق با وجود بازارهای سرمایه، مراکز مالی و بانک های آفشور ترکیب اقتصاد پولی ـ مالی خود را تکمیل کردند.

محمد معزالدین معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز در این باره می گوید:

بر اساس هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته؛ پروژه‌های زودبازده و برخوردار از توجیه اقتصادی در مناطق آزاد کشور به‌ منظور تأمین مالی از طریق بورس در دستور کار قرار گرفته است.

وی ایجاد مراکز مالی در مناطق آزاد کشور را یک فرصت بی نظیر اقتصادی دانست و گفت: مناطق آزاد در شرایط جدید بین المللی قرار گرفته اند و ایجاد مراکز مالی مستقل و رها از قوانین پیچیده و دست و پاگیر سرزمین اصلی می توانند علاوه بر جذب و جلب سرمایه های خارجی، نیم نگاهی نیز به بازار اقتصادی کشورهای هدف خود داشته باشند در واقع می توان گفت با یک تیر دو نشان زدن.

وی تفاهم نامه مناطق آزاد و سازمان بورس را تکمیل کننده قطعات پازل جریان سیال پولی ـ مالی در مناطق آزاد در کنار تاسیس مراکز مالی و بانک های آفشور معرفی کرد.  

مهم ترین هدف از امضای این تفاهم نامه: توسعه و تجهیز زیرساخت های بازار سرمایه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تسهیل در تامین مالی این مناطق از طریق ابزارهای بدهی در بازار سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات با رعایت اعمال نظارت های لازم و همچنین توسعه زیر ساخت های مورد نیاز جهت گسترش سهم تامین مالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بازار سرمایه است.

این تفاهم نامه ارزشمند توجه ما را به این موضوعات نیز جلب می کند:

ـ راهنمایی، مشاوره و همکاری های فنی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار جهت تاسیس نهادهای بورسی و مالی نظیر بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس، شرکت های تامین سرمایه، شرکت های سرمایه گذاری، کارگزاری ها و غیره در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و انجام همکاری های قانونی در زمینه تسویه و پایاپای کردن اوراق معامله شده.

ـ راهنمائی و مشاوره به سازمان های مناطق در زمینه تنوع بخشی به ابزارهای بازار سرمایه در محدوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه.

ـ تسریع بررسی های لازم در انتشار اوراق بدهی جهت تامین مالی مناطق آزاد، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار.

ـ تشکیل کمیته های بررسی راهکارهای توسعه زیرساخت ها و استفاده از ابزارهای نوین مالی جهت گسترش توان بازار سرمایه در تامین مالی مناطق آزاد و طی مراحل اجرایی آن در حداقل زمان ممکن  وفق قوانین و مقررات مرتبط.

و در نهایت: جلب حمایت و پشتیبانی شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از تامین مالی مناطق آزاد توسط بازار سرمایه و ایجاد تمهیدات قانونی برای مناطق آزاد جهت اطمینان از انجام تعهدات مناطق به بازار سرمایه.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز