ماجرای یک رد صلاحیت؛

اما و اگرهای ابطال آرا مینو خالقی

۱۳۹۵/۰۱/۱۰ - ۰۹:۲۶:۵۳
کد خبر: ۳۸۶۵۸۳
اما و اگرهای ابطال آرا مینو خالقی
با اعلام موضع استاندار اصفهان نه تنها شبهه ای که در مورد رد صلاحیت مینو خالقی وجود داشت، از بین نرفت بلکه دایره آن گسترده تر و تعداد علامت های سوال هم بیشتر و بزرگتر از قبل شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، یک ماهی می شود که بساط انتخابات و رای گیری جمع شده، اما هنوز  حرف و حدیث ها بر سر جای خود باقی است، به ویژه وقتی اتفاقات و اقداماتی شکل می گیرد که به نظر می رسد تا به حال در تاریخ انتخابات بی سابقه بوده است.

در حالی که  همه در تعطیلات نوروز به سر می بردند و سرگرم جشن آغاز سال نو، خبر رد صلاحیت مینو خالقی نماینده اصلاح طلب به یکباره فضای رسانه ای را در نوردید  و از آنجایی که صلاحیت نمایندگان پیش از انتخابات مورد بحث قرار گرفته بود، بر این اساس رد صلاحیت بعد از رای آوردن موضوعی شگفت آور بود.

ابطال آرا نه رد صلاحیت

با شدت گرفتن واکنش ها به بحث رد صلاحیت مینو خالقی، استاندار اصفهان اعلام کرد آنچه مطرح شده ابطال آرا مننتخب سوم اصفهان بوده است و نه رد صلاحیت.

رسول زرگر پور، چهارم فروردین ماه درنشست خبری اعلام کرد:" براساس ابلاغیه شورای نگهبان که در اختیار استانداری قرار گرفته صحت آرای منتخبان اول ،دوم ،چهارم و پنجم مورد تایید است و آرا نفر سوم باطل شده است و انتخابات اصفهان به میان دوره‌ای منتقل شده است. زرگرپور همچنین عنوان می کند که روز اول سال 95 موضوع را با وزیر کشور درمیان گذاشته و خواسته ام تا علت را جویا شوند. "

با اعلام موضع استاندار اصفهان نه تنها شبهه ای که در مورد رد صلاحیت مینو خالقی وجود داشت از بین نرفت بلکه  دایره آن گسترده تر و تعداد علامت های سوال هم بیشتر و بزرگتر از قبل شد. با افزایش واکنش ها در فضای مجازی و رسانه ای ، این بار نوبت سیامک ره پیک سخنگوی شورای نگهبان بود که در این رابطه موضع رسمی این نهاد نظارتی را اعلام کند.

ره پیک در گفت و گو با صدا و سیما بیان کرد : در مجموع 207 حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی 202 حوزه تأیید شده است.

وی افزود: در موارد باقیمانده برخی از حوزه‌ها با توجه به اسناد، مدارک، شکایات و اعتراضاتی که آمده بود، نیاز به بازرسی و در یک مورد هم نیاز به بازشماری آراء بود که اقدامات لازم انجام شد و نتایج آن اعلام خواهد شد.

ره‌پیک گفت: در حوزه انتخابیه اصفهان از کسانی که شرکت کرده بودند 4 نفر در مرحله اول انتخاب شدند و یک نفر هم با توجه به مدارک و اسنادی که وجود داشت، انتخابش به انتخابات میان‌دوره‌ای موکول شد.

البته آنچه ره پیک فراموش کرد یا صلاح ندانست بگوید علت اصلی ابطال ارا منتخب سوم اصفهان بود. او  اشاره کرد موضوع رد صلاحیت در میان نیست و تنها آرا  مینو خالقی باطل شده اما از چرایی آن، کلامی به میان نیاورد.

اقدام بی سابقه

یک حقوق دان این رفتار را تحلیل می کند و معتقد است قانون انتخابات ابطال ارا یک نفر را اجازه نداده است.

محمد منصوری در یادداشت خود اشاره می کند: قانون انتخابات تحت هیچ شرایطی ابطال آرای یک نفر را اجازه نداده است. سه حالت ابطال آرا عبارتند از: ابطال برگه رای، ابطال شعبه رای‌گیری یا ابطال حوزه انتخابیه. اگر کل آرای خانم مینو خالقی با روش ابطال برگه رای باطل شده باشند، باید کلیه تعرفه‌هایی که نام خانم خالقی در آن درج شده باطل شود و همان گونه که می‌دانیم در اصفهان روی هر تعرفه نام ۵ نفر نوشته می‌شود. تحت هیچ شرایطی امکان ابطال آرای خانم خالقی بدون کاسته شدن از آرای دیگران وجود ندارد. وی ادامه می دهد: طبق قانون انتخابات، انتخابات میان‌دوره‌ای تنها در شرایط استثنایی (توقف انتخابات، ابطال کل انتخابات یا عدم تصویب اعتبارنامه) برگزار می‌شود و شرایط کنونی اصفهان با هیچ کدام از شرایط مندرج در قانون انتخابات هم‌خوانی ندارد. بنابراین در فرض محال عدم راهیابی منتخب سوم، باید منتخب ششم که بیش از یک چهارم آرا را دارد به مجلس راه یابد.

فارغ از این بحث حقوقی، آنچه رسانه در حالی که رسانه های اصولگرا در تلاش هستند این القا را به وجود بیاورند که این پدیده در گذشته نیز اتفاق افتاده است و بی سابقه نیست اما با نگاهی کوتاه به اتفاقات تاریخ انتخابات می توان به این نتیجه رسید که این مسئله نه تنها بی سابقه است بلکه می تواند یک بدعت از سوی شورای نگهبان تلقی شود.

بر اساس گزارش این رسانه ها  موارد زیر به عنوان سابقه مطرح شده است:

  • ابطال نتیجه دور نهم انتخابات مجلس در حوزه‌های انتخابیه "تنکابن، رامسر، عباس‌آباد" و "دماوند و فیروزکوه"
  • ابطال آرای نفر اول در حوزه انتخابیه سمیرم در دوره نهم انتخابات مجلس
  • ابطال آرای نفر دوم در حوزه انتخابیه زابل، زهک و هیرمند در انتخابات دوره نهم مجلس
  • ابطال نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تویسرکان در انتخابات دوره نهم مجلس
  • ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه دشتستان در انتخابات دوره هشتم مجلس
  • ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه قوچان در انتخابات دوره هشتم مجلس
  • ابطال انتخابات در حوزه انتخابیه لردگان در انتخابات دوره هشتم مجلس

اما مسئله ای که عمدا یا سهوا به آن توجه نشده است آن است که در تمام این موارد یا ابطال انتخابات مطرح بوده است و یا ابطال آرای یک کاندیدا در حوزه هایی که تک نماینده.

بنابراین حتی رسانه های اصولگرا نیز در آوردن نمونه نیز در مانده شدند.

اتهام زنی علیه اصلاح طلبان

در حالی که  موضوع منتخب سوم  مردم اصفهان و تلاش برای از گردونه خارج کردن آن مورد بحث است، اصولگرایان برای سرپوش گذاشتن بر بی سابقه بودن این اتفاق ان را فضا سازی اصلاح طلبان معرفی  و عنوان می کنند. اصلاح طلبان به دلیل شکست سنگینی که در انتخابات اصفهان خورده اند به دنبال تحت الشعاع قرار دادن این شکست هستند؛ این در حالی است که از پنج نماینده ای که به مجلس دهم راه یافته اند 3 تن  برخاسته از لیست امید است. بنابراین انتخابات اصفهان نه تنها شکست اصلاح طلبان محسوب نمی شود بلکه پیروزی آنان را رقم زده اشت. مضاف بر آنکه حتی اگر مینو خالقی در انتخابات میاندوره ای مجبور به ترک ساختمان هرمی شکل شود، منتخب ششم یعنی علیرضا اجدانی  جایگزین آن خواهد شد؛ منتخبی که اتفاقا او نیز از لیست امید است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز