آیت الله علوی گرگانی:

باید اقتصاد مقاومتی بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب در مرحله اقدام و عمل قرار گیرد

۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۱۶:۲۰:۳۱
کد خبر: ۳۸۸۱۳۲
باید اقتصاد مقاومتی بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب در مرحله اقدام و عمل قرار گیرد
رئیس اداره امور شعب، روسای دوایر و روسای شعب بانک مهر اقتصاد استان قم با حضرت آیت الله علوی گرگانی دیدار و گفتگو نمودند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم و به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان قم، بهروز درخشان رئیس اداره امور شعب- در دیدار با حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به شعار سال 1395 ،اظهار داشت: بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب که در شعار سال 95 بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تأکید ویژه نمودند، اقتصاد مقاومتی است که می تواند کشور را ایمن نماید و آمار و ارقام نشان می دهد که 65 تا 68 درصد از اقتصاد در ایران اسلامی مبتنی بر بازار پول است و بستر این اقتصاد بانک بوده و بانکداری اسلامی        می تواند این امر را به درستی محقق نماید، زیرا یکی از مهمترین ویژگی های بانکداری اسلامی تحقق اقتصاد واقعی است.

درخشان با اشاره به اینکه یکی از کلید واژه های اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است، تصریح کرد: بانک مهر اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با مجموعه تولیدی بزرگی که کالاهای داخلی تولید می کند، همکاری داشته و به مردم تسهیلات پرداخت می نماید تا تولیدات داخلی مورد استفاده مردم قرار گیرد و جریان سازی برای اصلاح الگوی مصرف که از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است انجام پذیرد.

وی ادامه داد: برخی تصور می کنند بانکداری اسلامی یعنی پرداخت وام های قرض الحسنه با نرخ چهار در صد و بانک هایی که تسهیلات با نرخ بالاتر پرداخت می کنند در واقع یک کار غیرشرعی و ربوی انجام می دهند. از منظر اسلام و آموزه های دینی و فتاوای حضرتعالی و دیگر مراجع معظم تقلید، سود معاملات، یک امر کاملاً مباح و مورد تاکید برای توسعه زیرساخت های کشور اسلامی است. بنابراین معاملات انواع عقود اسلامی مانند مشارکت، مضاربه، فروش اقساط، جعاله و سلف، در اسلام تعریف شده است، و این ها مواردی نیست که نظام بانکی خودشان تعریف کرده باشند. پس میزان نرخ سود در معاملات باعث نمی شود که یک معامله، غیرشرعی اطلاق شود.

رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد استان قم اظهار داشت: در بانک مهر اقتصاد یک تجربه بزرگ حداقل 10 ساله برای اجرای تمام ابعاد قوانین عملیات بانکداری بدون ربا وجود دارد و بانک مهر اقتصاد با تمام توان به دنبال برنامه ریزی برای تحقق ارزش ها در سطح جامعه بوده و به بانکداری اسلامی توجه ویژه دارد که در این راستا، هزینه و زحمات شبانه روزی برای تحقق آن در این بانک انجام شده و کارگروه های بسیاری تا به امروز برگزار شده است. 

درخشان به برخی از برنامه های بانک مهر اقتصاد در راستای اجرای بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: تهیه سند راهبردی و جامع برنامه عملیاتی 5 ساله، ایجاد ساختار بانکداری اسلامی در نظام بانکی کشور، تدوین نظام جامع آموزش بانکداری اسلامی به کارکنان، طراحی و عملیاتی نمودن سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی مشتریان در حوزه بانکداری اسلامی، برگزاری همایش های متعددی در زمینه بانکداری اسلامی، برگزاری نمایشگاه های الزامات پیاده سازی بانکداری اسلامی در مصلاهای سراسر کشور، ایجاد شعبه نمونه بانکداری اسلامی در شهر مقدس قم و ... برخی از برنامه های بانک مهر اقتصاد بوده است که عملیاتی گردیده است.

در ادامه حضرت آیت الله علوی گرگانی به ایراد سخن پرداخت و گفت: گزارشی که از عملکرد بانک مهر اقتصاد بیان نمودید، نشان از کیفیت برنامه این بانک دارد و اگر بتوان آن را عملیاتی کرد، بسیار مفید واقع خواهد شد و همانطور که رهبر انقلاب نیز فرمودند، مباحث نباید فقط بر روی کاغذ باشد؛ بلکه باید به آن عمل شود و انتظار من از بانک مهر اقتصاد این نکته است که تفاوت خود را به صورت کامل و واضح  نسبت به سایر بانک ها نشان دهید و سلسله امتیازاتی را مخصوص خود قرار دهید و زمانی می توانید این مهم را محقق نمائید که در مسیر فرمایشات رهبری و نظر مراجع و فقها حرکت نمائید و نظرات حضرت آقا را در جامعه پیاده سازی نمائیدکه این موضوع برای شما یک امتیاز محسوب می گردد و نقاط مثبتی را به همراه دارد زیرا شما هدف کار خود را،  اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب قرارداده اید و سعی در اجرای اقتصاد مقاومتی دارید.

این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان ساختند: اسلام هر سودی را حرام نکرده است؛ بلکه سودهایی که در راه قرض و وام گرفته شود، حرام است و سودی که اسلام بر آن نهی دارد، سودی است که از ناحیه قرض پول به وجود آید و در نهایت ضربه آن به اقتصاد خواهد خورد و امروز بسیاری از مراکز تولیدی کشور راکد است و باید با برنامه ریزی آنها را به راه انداخت.

ایشان اظهار داشتند: باید اقتصاد مقاومتی بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب در مرحله اقدام و عمل قرار گیرد و انتظار از شما این است که در خط پیروی از رهبری باشید و حتما اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیرید و بحمداله بانک مهر اقتصاد توانسته است عملکرد مناسبی داشته باشد وامیدواریم اثرات و برکات فعالیت های شما بیش از پیش ادامه داشته باشد.

این استاد درس خارج حوزه در پایان خاطرنشان ساختند: انسان نباید فقط به فکر سرمایه شخصی باشد بلکه باید سرمایه اعتباری جامعه و کشور را ارتقا دهد و زمانی می توان این مهم را محقق نمود که کیفیت کار را، اساسی تر و مناسب تر و مطابق با واقعیت پیش ببریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز