وقتی تفرقه را جایگزین وحدت می کنند؛

عربستان و ترکیه پنبه سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی را زدند

۱۳۹۵/۰۱/۲۷ - ۱۲:۳۷:۵۱
کد خبر: ۳۹۲۴۷۲
عربستان و ترکیه پنبه سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی را زدند
سیزدهمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در حالی امروز در استانبول به کار خود پایان می دهد که این دوره را می توان یک آبروریزی تمام عیار برای سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، بزرگترین سازمان پس از سازمان ملل، این روزها اسیر دست کشورهایی شده که منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی را دچار تنش و تفرقه ای بزرگ کرده اند. همین کشورها با رفتارهای خارج از عرف و قانون خود باعث شدند که این دوره از اجلاس به یک آبروریزی تمام عیار برای کشورهای اسلامی تبدیل شود.

جدال سیاسی بزرگ مصر( رییس قبلی سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی) و ترکیه( رییس جدید این سازمان) باعث شد نه تنها السیسی( رییس جمهوری مصر) در این اجلاس شرکت نکند بلکه وزیر امور خارجه این کشورها هم هنگام واگذاری ریاست با برخوردی بسیار سرد بدون اینکه با اردوغان دست دهد ریاست را واگذار کند.

رییس جمهوری ترکیه هم که از این پس باید ریاست سازمان را بر عهده داشته باشد چنان زیر بیرق عربستان رفت که حتی اعتراض برخی محافل داخلی ترکیه را هم در برداشت و باعث شد موضع ترکیه در میان کشورهای اسلامی کاملا تضعیف شود.

در کنار این حواشی ایجاد شده اما موضوع بیانیه نهایی موضوع مهمتری بود که باعث شد در جریان اجلاس سران کشورهای اسلامی باعث اختلافات اساسی شود. ترکیه که حالا رییس سازمان کنفرانس اسلامی است، در اقدامی عجیب و در حالیکه میزبان سران کشورهای اسلامی است، به جای تاکید بر نگارش بیانیه جدید پذیرفت همان بیانیه که در اجلاس فوق العاده وزاری خارجه کشورهای اسلامی در جده نوشته شده بود به عنوان بیانیه این دوره در دستور قرار گیرد و بدون اینکه در مورد آن بیانیه که در شرایط دیگری و تحت ریاست کشور دیگری تهیه شده بود، در استانبول آنهم بدون بحث بر سر محتوای بیانیه، مصوب شود. در واقع ترکیه حتی نتوانست در بحث بیانیه اعمال نظر کند و وظیفه ریاستیش را به جای آورد.

 سازمان کشورهای اسلامی از روزی که در سال 1969 در مراکش شروع به کار کرد تا امروز به این اندازه بی خاصیت نشده بود، سازمانی که می توانست با ایجاد وحدت بین کشورهای اسلامی نه تنها محرومیت های برخی کشورهای اسلامی را مرتفع کند بلکه جهان اسلام را به قدرت اول جهان مبدل سازد حالا اسیر زیاده خواهی عربستانی شده است که دست اول را در ایجاد بحران های منطقه دارد. این سازمان که پس از آتش زدن مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی و با هدف حفاظت از منافع کشورهای اسلامی و مبارزه با اشغالگران فلسطین تشکیل شده بود حالا به محملی برای حمایت برخی از کشورها از اسرائیل تبدیل شده است.

به نظر می رسد دوران جدید سازمان کنفرانس اسلامی با این همه تفرقه ای که عربستان و ترکیه ایجاد کردند به دورانی بی خاصیت و ضد وحدت کشورهای اسلامی تبدیل شود و اگر اقدام عاجلی از سوی کشورهای اسلامی صورت نگیرد بعید نیست همین سازمان بنیامگذار تنش های جدیدی در منطقه و جهان اسلام شودکه بدون شک دود آن در چشم مسلمانان و کشورهای اسلامی خواهد رفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز