افشایی از روند سرمایه گذاری دولت قبل در ایالات متحده؛

خرید اوراق قرضه دولت متخاصم

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۹:۵۹:۴۸
کد خبر: ۳۹۶۱۷۵
خرید اوراق قرضه دولت متخاصم
رسانه های اصولگرا(به ویژه چند خبرگزاری) درحالی که با فرار به جلو سعی در رفع اتهام از دولت قبل داشتند، مشخص شده که سهل انگاری «مشکوک» دولت قبل در خرید اوراق قرضه در آمریکا منجر به این شد که آمریکا به راحتی پول ایران را تصاحب کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، قانون نوشت:  بعیدی ن‍‍ژاد: اصولا اقدام سرمایه گذاری توسط مسولان وقت بانک مرکزی که به خرید اوراق دولتی آمریکابه عنوان یک کشور متخاصم انجامید با سیاست های کلان جمهوری اسلامی هماهنگ نبود.

  دادگاه فدرال آمریکادر سال 1386 حکم داده بود که این مبلغ توسط دولت ایران باید پرداخت شود.

  جهانگیری:در دولت قبل تصمیم گرفته شدبخشی از منابع بانک مرکزی در اروپا مدیریت  شود.با بی تدبیری کامل دو میلیارد دلار اوراق آمریکایی خریداری شد و در بانک های اروپایی نگهداری شد.

  سیف: اگرآن اوراق بهادار دلاری در آن زمان با کارگزاری آمریکایی ها خریداری نمی شد،وجهی وجود نداشت که اکنون توقیف شود.

درحالی که رسانه های اصولگرا(به ویژه چند خبرگزاری) با فرار به جلو سعی در رفع اتهام از دولت قبل داشتند، مشخص شده که سهل انگاری «مشکوک» دولت قبل در خرید اوراق قرضه در آمریکا منجر به این شد که آمریکا به راحتی پول ایران را تصاحب کند. سئوال اینجاست: چرا اوراق قرضه دلاری از طریق بانک های آمریکایی خریداری شد و با وجود خطرهای آشکار به طرز بسیار «مشکوک» و «سئوال برانگیزی» بی توجهی شد تا آمریکا بتواند با یک حکم قضایی آنها را تصاحب کند؟

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه حکم داد؛ حدود دو میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران باید به خانواده های قربانیان آمریکایی که در بمب‌گذاری سال 1983 در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملات منسوب به ایران کشته شدند، پرداخت شود. این حکم ناعادلانه دادگاه آمریکا از سوی رسانه‌های خاص به طور ویژه بازتاب داده شد و در «مصاحبه‌های زنجیره‌ای» دولت به توپ بسته شد. اما هیچ کدام از مصاحبه کنندگان و مصاحبه شوندگان اعلام نکردند که این حکم در چه زمانی صادر شده بود و محصول مدیریت چه کسانی در سیاست خارجی است. در خباثت آمریکایی‌ها هیچ تردیدی نباید به خودمان راه بدهیم. آمریکایی که اسناد 28 صفحه‌ای ارتباط عربستان با حمله 11 سپتامبر را پانزده‌سال است تعمدا منتشر نمی‌کند، اما به دلایل واهی دست در جیب ملت ایران کرده و از آن دزدی می‌کند. اما در اینجا روی سخن با موج سواران داخلی است که در دولت معجزه هزاره سوم، قرص «سکوت» خورده بودند و جزکف و سوت زدن برای مدل سیاست‌خارجی او کار دیگری بلد نبودند، اما امروز حتی نگفتند که «این دولت قبل بود که در یک کشور متخاصم (بخوانید آمریکا) میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده است. 

در ذیل به تیتر مصاحبه‌های یک خبرگزاری که فقط در طول 24 ساعت گذشته در این باره تولید شده را ببنید. نکته مهم این «مصاحبه‌های زنجیره‌ای»، اتصال این اقدام به برجام و عقده‌گشایی در این رابطه است. که  در زیر برخی از آن را ژی میگیریم:

انبارلویی: سرقت اموال ایران اقدامی «بدتر از تحریم» است/انفعال و وادادگی دولت موجب گستاخی آمریکا شده است (گفت‌وگو با فارس)

قاضی‌پور: مصادره اموال ایران دزدی آشکار در روز روشن است/ ظریف به جای قدم‌زدن با کری کمی هم به فکر منافع ملت باشد(گفت‌وگو با فارس)

قادری: غارت اموال کشورمان فرقی با اعمال تحریم‌ها ندارد و نقض برجام است(گفت‌وگو با فارس)

مطهرنژاد: مصادره 2 میلیارد دلار راهزنی آمریکا از اموال ایران است (گفت‌وگو با فارس)

سردار جوانی: سرقت 2 میلیارد دلاری از اموال ایران «نقض برجام» است/ به جای لغو تحریم در پسابرجام شاهد دزدی آمریکا هستیم (گفت‌وگو با فارس)

مصطفی ابراهیمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد: غارت اموال ایران توسط آمریکا به علت انفعال صاحبخانه است/ به برکت برجام، سرقت دارایی‌های مردم هم باب شد(گفت‌وگو با فارس)

محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد:دولت نگذارد غارت اموال ایران توسط آمریکا باب شود/ اعتماد به دزد کار عاقلانه‌ای نیست(گفت‌وگو با فارس)

حمیدرضاترقی: آمریکایی‌ها در پسابرجام اموال بلوکه‌ ایران را غارت می‌کنند/مصادره اموال ایران نقض برجام است(گفت‌وگو با فارس)

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما: دولت به‌ جای تعریف از برجام از غارت اموال ایران توسط آمریکا جلوگیری کند(گفت‌وگو با فارس)

زاکانی: مصادره ۲ میلیارد دلار از اموال ایران نقض برجام است(نمازجمعه)

پیروز مجتهدزاده: مسؤل سرافکندگی‌های طاقت‌فرسا در سیاست خارجی کیست؟(گفت‌وگو با فارس)

آیت‌ا... کعبی: آمریکا با وقاحت از اموال ایران دزدی کرده است/ برجام سود ملموسی برای ایران نداشته است (گفت‌وگو با فارس)

آصفری: حکم دادگاه آمریکایی در مصادره 2 میلیارد دلار اموال بلوکه‌ ایران عین غارت است/ باج‌خواهی آمریکا از ملت ایران هر روز بیشتر می‌شود(گفت‌وگو با فارس)

کریمی‌قدوسی: برداشت اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا  «دزدی بین‌المللی» است

با وجود این اظهارات بد نیست بدانیم دادگاه فدرال آمریکا در سال 2007 (1386 یعنی دو سال بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد) حکم داده بود که چنین مبلغی باید به این خانواده ها پرداخت شود. به علاوه رویترز در این باره گزارش داد که  بانک مرکزی ایران از طریق دادگاه استیناف دوم آمریکا در نیویورک، با حکمی که در سال 2014 صادر شده بود مخالفت کرده بود. در این حکم آمده بود پولی که در حساب امانی سیتی بانک در نیویورک نگهداری می شود، باید به شکات آمریکایی واگذار شود. با این حساب آنها که امروز به بهانه این حکم به عقده‌گشایی علیه «برجام» دست می زنند یا نمی‌دانند، (یا حتما می‌دانند) و نداشتن حداقل‌های اخلاقی به آنها اجازه نمی دهد تا به مردم واقعیت را بگویند. دیروز حمید‌بعیدی نژاد و رئیس کل بانک‌مرکزی فاش کردند که در دولت قبل میلیاردها دلار اوراق قرضه خریداری شده بود اما باوجود تهدیدات «آشکار» هیچ تلاشی برای انتقال آنها صورت نگرفت. سیف گفت: «اگر این اوراق بهادار دلاری در آن زمان با کارگزاری امریکایی‌ها خریداری نمی‌شد وجهی وجود نداشت که آمریکایی‌ها بتوانند آن را توقیف کنند.»

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت نیز در نشست با مدیران بانک ها گفت: «بعضی‌ها ذوق می‌کنند که این اتفاق به این دولت مرتبط است در حالی‌که دولت در این اتفاق نقشی نداشته است بلکه در دولت قبل در دوره‌ای تصمیم گرفته شد بخشی از منابع بانک مرکزی در اروپا مدیریت شود. بنابراین با بی تدبیری کامل دو میلیارد دلار اوراق آمریکایی خریداری شد و در بانک اروپایی نگه داشته شد، بنابراین آمریکا به راحتی توانست ابتدا این اوراق را مسدود کرده و سپس آن‌ها را مصادره کند.»(ایسنا، 4/2/95)

   توضیح بعیدی نژاد

از سوی دیگر بعیدی نژاد هم در این باره توضیح می‌دهد که چطور دولت قبل با خرید اوراق قرضه در کشور متخاصم (بخوانید آمریکا) عملا پول را دو دستی تقدیم آنها کرده است. بعیدی نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت: «اصولا اقدام سرمایه گذاری توسط مسؤولان وقت بانک مرکزی ایران  که به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا بعنوان یک کشور متخاصم انجامید با سیاست کلان ج. ا. ایران هماهنگ نبوده است، به‌ویژه که در همان زمان پرونده هایی در آمریکا علیه ایران مطرح بود و اصلاحیه قانون جدید مصونیت دولت‌ها در آمریکا، امکان ضبط اموال دولت‌ها برای پرداخت به قربانیان آمریکایی را مجاز شناخته بود.»

بعیدی نژاد معتقد است که باوجود شروع روند تحریم های شدید مالی و بانکی آمریکا از سال 2006 این «یک بی احتیاطی روشن» بود. اما باید گفت این نه تنها یک «بی احتیاطی مشکوک» بلکه بخشش سخاوتمندانه از جیب ملت به دولت هایی بود که در ظاهر متخاصم خوانده می شدند اما در خفا و به دور از چشم مردم سرمایه های ایران را به آن منتقل می‌کردند. آنها که در این دو روز مصاحبه کردند و به طور کلی همه اصولگرایان باید شرافتمندانه حرف خود را تصحیح کرده و بپذیرند که در اقدامات خلاف قانون دولت احمدی نژاد هم شریک بودند. آن‌ها باید اعتراف کنند که این اتفاقات حاصل «بی کفایتی مشکوک» دولت قبل بود که سر مردم را با «هاله نور»ش گرم می کرد تا سرمایه های‌شان را دو دستی تقدیم دولت دشمن کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز