قشم میزبان همایش بین‌المللی خلیج فارس شد/ حاکمیت بیش از ۲۵۰۰ ساله ایران بر این آبراه بین المللی

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۹:۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۹۷۶۹۹
قشم میزبان همایش بین‌المللی خلیج فارس شد/ حاکمیت بیش از ۲۵۰۰ ساله ایران بر این آبراه بین المللی
دبیر اجرایی همایش علمی و بین المللی خلیج فارس – ظرفیت ها و چالش های پیش روی از برگزاری این گردهمایی مهم با حضور مقامات علمی ایران و چند کشور خارجی در منطقه آزاد قشم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مهرداد کریمی با اعلام اینکه این همایش برای نخستین بار به صورت سراسری با مشارکت بنیاد ایران شناسی و سازمان منطقه آزاد قشم در این جزیره برگزار خواهد شد، گفت: تاکید بر نقش و جایگاه خلیج فارس از بعد ژئوپلیتیک، تاریخی، حقوقی و حاکمیت بیش از 2500 ساله ایران بر این آبراه بین المللی از مهمترین برنامه های این همایش می باشد.

وی افزود: بررسی اهمیت تاریخی این آبراه مهم و جایگاه فرهنگی آن به عنوان یک عامل مهم ارتباطات فرهنگی و منطقه ای نیز از دیگر اهداف این همایش علمی و بین المللی است.

دبیر اجرایی همایش علمی و بین المللی خلیج فارس با اعلام اینکه تاکنون فصل نامه مطالعات خلیج فارس در پنج شماره توسط بنیاد ایران شناسی منتشر شده، گفت: مقالات این همایش نیز در قالب یک ویژه نامه از سوی بنیاد ایران شناسی منتشر خواهد شد.

به گفته وی، حجت الاسلام والمسلمین رضا جوکار امام جمعه شهرستان قشم نخستین سخنران این همایش علمی و بین المللی خواهد بود و میهمانان ایرانی و خارجی شرکت کننده در این همایش نیز درباره ماهیت سیاسی و حقوقی خلیج فارس، تاثیر انگلستان بر روی جعل نام خلیج فارس، باستانشناسی در خلیج فارس، میراث ناملموس این آبراه و همچنین دانش دریانوردی ایرانیان سخنرانی خواهند کرد.

کریمی یادآور شد: نمایندگانی از کشور عراق و بحرین و همچنین رئیس کمیته یونسکو در کشورمان نیز به عنوان میهمان در این همایش سخنرانی می کنند.

وی افزود: در این همایش دو تن از میهمانان درباره تبیین جایگاه میراث ناملموس در حوزه خلیج فارس و میراث دانش دریانوردی در کشورمان سخنرانی می کنند و از دو کتاب با موضوعیت دریانوردی و خلیج فارس نیز رونمایی خواهد شد.

بنا به این گزارش، نیروهای استعمارگر پرتغال که اوایل قرن 16میلادی با هدف فعالیت های اقتصادی وارد جزایر جنوب ایران شده بودند پس از آگاهی از دفاع نیروهای کشورمان در مقابل نیروهای متجاوز عثمانی، با ایجاد ساختمان های نظامی (قلعه های سه گانه در جزایر قشم، لارک و هرمز) اقدام به اشغال این جزایر کردند.

جزایر سه گانه کشورمان حدود 117 سال در اشغال امپراتوری بزرگ پرتغال بود تا اینکه نیروهای دلاور کشورمان به فرماندهی سردار امامقلی خان با یورش به مواضع نیروهای بیگانه و استعمارگرپرتغال، آنان را مجبور به ترک جزایر ایرانیقشم، لارک و هرمز کردند.

با توجه به برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ (دهم اردیبهشت) و همزمانی آن با آئین روز ملی خلیج فارس، این همایش مهم و بین المللی به جای جمعه دهم اردیبهشت، یک روز پیش تر و در تاریخ پنجشنبه نهم اردیبهشت در منطقه آزاد قشم برگزار خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز