خطیبی در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

تکیه به توان داخلی همراه با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۱۰:۲۵:۴۱
کد خبر: ۴۰۳۱۳۵
تکیه به توان داخلی همراه با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی
نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: در کنار جذب سرمایه گذاران خارجی و تکنولوژی خارجی ما نباید از توان داخلی هم غافل شویم و باید کماکان از تولید داخلی حمایت کنیم تا توان داخلی ما روز به روز رشد کند.

خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی برنا ،درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی می گوید: به نظر من نمایشگاه فرصتی است برای بروز توانمندی‌های شرکت ها برای سرمایه گذاری و رقابت هرچه بیشتر و اینکه بتوانند کالای خود را برای فروش، بازاریابی و یا خدمات هرچه بیشتر به معرض نمایش عام بگذارند.به عبارتی؛ نمایشگاه فرصتی است برای عرضه توان خارجی و داخلی.

وی افزود : چون سرمایه گذاری دربخش نفت به صورت کلان صورت می گیرد، تنها شرکت هایی می توانند در این وادی حضور یابند که از توان مالی بسیار بالایی برخوردار باشند.این شرکت ها تعدادشان بسیار محدود است و اکثرا برای بازاریابی کالاها و خدماتشان در نمایشگاه شرکت می کنند که این امر در برپایی نمایشگاه امری بدیهی است و ما نیز به اینها نیاز داریم.

خطیبی خاطر نشان کرد: نیاز اصلی ما در بخش سرمایه گذاری است و مهم‌تر از آن انتقال تکنولوژی است که بخواهند با سرمایه گذاری ،تکنولوژی خودشان را به ما منتقل کنند .

نماینده اسبق ایران در اوپک با ذکرنکته اصلی نمایشگاه که نمایش توان داخلی ماست، اذعان داشت: یک نکته که در مورد نمایشگاه وجود دارد ،نمایش توان داخلی ماست که در این قسمت شرکت های داخلی ما شرکت کردند.

وی همچنین گفت: در سال های گذشته به ویژه در بخش خصوصی نفت ما توانایی خوبی به وجود آمده و این توانایی ها در نمایشگاه نشان داده می شود و من فکر می کنم در کنار جذب سرمایه گذاران خارجی و تکنولوژی خارجی ما نباید از توان داخلی هم غافل شویم و باید کماکان از تولید داخلی حمایت کنیم تا توان داخلی ما روز به روز رشد کند ،به همین دلیل امسال شرکت های داخلی ما نیز در این نمایشگاه حضوریافتند وتوانایی هایشان را به معرض نشان گذاشتند.

خطیبی ادامه داد: امیدوارم توانایی داخلی روز به روز گسترش پیدا کند یعنی اینطور نباشد با ورود شرکت های خارجی و سرمایه گذاری آنها در صنعت نفت ما شرکت های داخلی و توان داخلی را فراموش کنیم و مورد بی مهری قرار دهیم به نظر من باید به اینها عنایت کنیم تا تبدیل به شرکت های بین المللی شوند حتی در خارج از کشور هم بتوانند کار بگیرند و توانایی هایشان روز به روز افزایش پیدا کند.

نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به تاثیر این شرکت ها در اقتصاد ما افزود: در صنعت نفت چه در بخش نفت چه در بخش پتروشیمی ،گاز و پالایش، نیازمند سرمایه گذاری  کلان است. از طرفی سرمایه گذاران و توان داخلی برای تامین این نیازکافی نیست ونیاز به استفاده از سرمایه های خارجی است.

خطیبی در پایان خاطرنشان کرد:  بسیار مهم است که در زمان عقد قرارداد لزوم استفاده ازتوان داخلی هم درآن در نظرگرفته شود ، چرا که حتی اگر درصدی از این الزام در آن لحاظ شود ، می تواند به سرمایه داخلی کمک کند، در غیر اینصورت شرکت پیمانکار یا سرمایه گذار خارجی اجباری برای استفاده از این توان ندارد وممکن است ازتوان داخلی استفاده نکند یا کم استفاده کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز