سجاد سالک در گفت‌وگو با برنا:

نگاه بدبینانه به احزاب باید کنار گذاشته شود

۱۳۹۵/۰۴/۰۷ - ۱۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۲۲۹۷۲
نگاه بدبینانه به احزاب باید کنار گذاشته شود
رئیس شورای عالی سیاست گذاری حزب ندای ایرانیان گفت: دولت باید احزاب را تقویت کند و زمینه فعالیت آنان را گسترش دهد

سجاد سالک رئیس شورای سیاست گذاری حزب ندای ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار احزاب خبرگزاری برنا، درباره پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر گردهمایی احزاب و گروهای سیاسی در کمک به دولت گفت: اگر دولت موانعی که بر سر راه احزاب وجود دارد را بر طرف کند، قطعا شرایط برای نقش آفرینی تشکل ها و در نتیجه کمک به رفع مشکلات کشور بهبود می یابد.

وی اضافه کرد: رئیس جمهوری پیشنهاد خوبی را مطرح کرده اند، اما این اتفاق نیازمند پیش زمینه هایی است که باید به وجود بیاید. در واقع در ابتدای کار دولت باید نسبت به رفع مشکلات احزاب اقدام کند و بعد انتظار داشته باشد که احزاب در راستای کمک به حل مسائل وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: دولت باید احزاب را تقویت کند و زمینه فعالیت آنان را گسترش دهد، در واقع این رابطه متقابل و دو جانبه است یعنی هم احزاب باید به دولت کمک کند و هم دولت به احزاب.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احزاب می توانند در حل مشکلات کشور به یک اجماع برسند، اظهار داشت :  ایده گردهمایی احزاب در سال های گذشته نیز مطرح شد، ولی همتی عالی و فضایی مساعد نیاز دارد تا عملیاتی شود. لذا در ابتدای امر من پیشنهاد می کنم معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور متولی برگزاری جلسه شوند تا چنین گردهمایی مهمی قوام لازم را پیدا کرده و در ادامه احزاب خودشان برگزار کننده چنین جلسه ای باشند. وی خاطر نشان کرد: اساسا در کشورهای که دمکراسی در حال جوانه زدن است باید به احزاب کمک کرد و دولت نقش هدایتگری در این زمینه دارد.

سالک به فصلی بودن احزاب در فضای سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت احزاب باید چهار فصل باشد اما در کشور ما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است، زیرا ما با موانع و مشکلاتی مواجه هستیم که اگر اگر این موانع برطرف شود قطعا احزاب توانمندی خواهیم داشت. در نتیجه معتقدم دولت باید پیشگام بهبود مستمر بهبود فضای سیاسی در کشور باشد تا شاهد حضور نقش آفرین و تاثیرگذار احزاب در عرصه سیاسی باشیم.

رئیس شورای سیاست گذاری حزب ندای ایرانیان درخصوص اینکه برخی نگاه های سخت گیرانه کار حزبی را خطرناک ارزیابی کرده و از سویی دیگر نگاه مناسبی به کار تشکیلاتی وجود ندارد، عنوان کرد: این نگاه بدبینانه به احزاب ریشه در گذشته دارد، مثلا در مقطعی از تاریخ شاهد بودیم که احزاب را به کارهای مسلحانه روی آوردند یا نگاه پرخاشگرانه و خشونت طلبانه را ترویج دادند که همین امر باعث شد در مواردی به کلیت فعالیت احزاب با عینک بدبینی نگریسته شود، اما با گذشت 38 سال از عمر انقلاب اسلامی و قرار گرفتن در مسیر توسعه سیاسی معتقدم این نگاه بدبینانه باید از روی فعالان سیاسی برداشته شود، زیرا احزاب در سال های گذشته ثابت کردند که اهل جنجال و ترویج خشونت نبوده و از رقابت مسالمت آمیز در چارچوب قانون حمایت می کنند.

وی افزود : متاسفانه نگاه بدبینانه به فعالیت حزبی به شکلی است که به طور مثال، امروز اگر شخصی خواهان استخدام در ادارات دولتی باشد و در فرم بنویسد عضو یکی از احزاب است نباید زیاد امیدوار باشد که در بدنه دولت قرار بگیرد و یا در جریان انتخابات اخیر مجلس شاهد بودیم که فعالان شناخته شده احزاب و تشکل ها، رد صلاحیت شده و فضا برای فعالیت و کاندیداتوری افراد غیرحزبی مهیاتر بود که چنین اتفاقی پالس خوبی به جامعه نمی دهد.

سالک در خاتمه درباره شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: با تشکیل این شورا جمع خوبی شکل گرفت و تمام احزاب اصلاح طلب و برخی چهره های سیاسی سیاسی شناخته شده دور هم گرد آمدند و در فضای تعامل گرایانه و مسالمت آمیز لیست انتخاباتی جامعی منتشر کردند که چنین ابتکاری نتیجه بخش هم بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز