دبیر کل سازمان ملل شهرک سازی‌های اسرائیل را محکوم کرد

۱۳۹۵/۰۴/۱۵ - ۰۹:۵۷:۰۸
کد خبر: ۴۲۷۱۵۵
دبیر کل سازمان ملل شهرک سازی‌های اسرائیل را محکوم کرد
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل تصمیم رژیم اسرائیل برای توسعه شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی و بیت المقدس را محکوم کرده است.

به گزارش گروه سیاست خارجی و بین المللی خبرگزاری برنا؛ استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، دبیر کل از تصمیم اسرائیل درست چند روز پس از انتشار گزارش کمیته چهارجانبه خاورمیانه، که در آن از تل آویو خواسته شده است به فعالیت‌های شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی  پایان دهد، متاسف است. این کمیته شامل امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل است.  

وی افزود: «این (تصمیم) سوالات جدی را درباره نیات بلند مدت اسرائیل، با توجه به ادامه اظهارات برخی وزیران اسرائیلی که خواهان ضمیمه کردن کرانه باختری هستند، برمی‌انگیزد.»

در بیانیه دبیر کل سازمان ملل آمده است:«مطابق با قوانین بین المللی، این شهرک‌ها غیرقانونی هستند». این بیانیه از اسرائیل می‌خواهد تا «برای کمک به برقراری صلح و دستیابی به توافقی نهایی از چنین تصمیمی صرف نظر کند.»

 اسرائیل قصد دارد حدود 560 واحد مسکونی دیگر در شهرک «معالی آدومیم» در کرانه باختری اشغالی و همچنین 240 واحد مسکونی دیگر در سراسر بیت المقدس اشغالی بسازد.

نتانیاهو شنبه (12 تیر) پروندۀ قرارداد یک مناقصه برای ساخت 42 واحد مسکونی در شهرک «اربع» در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری را مجددا به جریان انداخت. این پروژه به دلیل خودداری پیمانکاران از شرکت در آن، به مدت یکسال متوقف شده بود.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و بیت المقدس را غیرقانونی می‌دانند چرا که اسرائیل در جنگ سال 1967 میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک که رژیم اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی از جمله در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز