رضا عابدی گناباد در گفت‌وگو با برنا:

مردم یک حکومت اشتباه اما مردم‌سالار را ترجیح می‌دهند

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۱۱:۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۳۳۲۰۸
مردم یک حکومت اشتباه اما مردم‌سالار را ترجیح می‌دهند
عابدی گناباد گفت: دلیل ناکامی کودتا را می‌توان ضعف مفهوم کودتا در دنیای امروز با توجه به پیشرفت های اطلاعاتی و رشد شبکه‌های مجازی دانست.

رضا عابدی گناباد در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص کودتای شکست خورده ترکیه گفت: به لحاظ تاریخی کودتا در ترکیه دور از انتظار بود و همه را غافلگیر کرد. کودتا در ترکیه سبقه تاریخی دارد، زیرا در سال های 1960 تا 1997 در بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بسیار اتفاق افتاد و از سال 2014 به بعد، بحران های اقتصادی و سیاسی به داخل ترکیه  سرازیر شد. باز کردن مرزها برای مهاجران، بمب‌گذاری‌ها و سیاسیت های غلط باعث به وجود آمدن بحران شد.

وی ادامه داد: این اقدامات نادرست باعث نارضایتی مردم شده و ناآرامی شدت گرفت. همچنین افزایش تحریم ها باعث اختلال در فضای اقتصادی این کشور شد. در نهایت بخش هایی از ارتش به فکر نجات ترکیه افتادند و به بهانه پس گیری امنیت دست به کودتا زدند اما مردم با همه نارضایتی ها و اشتباهات یک حکومت مردم سالار را ترجیح می دهند.

وی ادامه داد: دلیل ناکامی کودتا را می توان ضعف مفهوم کودتا در دنیای امروز با توجه به پیشرفت های اطلاعاتی و رشد شبکه‌های مجازی  دانست. همچنین برای موفق شدن یک کودتا نیاز به سه رکن اساسی است: 1- همراهی ساختارسیاسی 2- همراهی ساختار نظامی 3- همراهی ساختار مردمی و در کنار این سه رکن اساسی، عامل نظام بین‌الملل وجود دارد، به نظرمن، در این کودتا هیچ کدام از ارکان محقق نشد. در عنصر بین‌الملل نیز با حمایت از کودتا تناقض دموکراسی در شعارهای کشورهای غربی به اثبات می‌رساند، بنابراین از این کودتا حمایت نکردند.

گنابادی در خاتمه به آینده ترکیه اشاره کرد و گفت: سیاست های ترکیه از مدت ها قبل دچار تغییر شده بود، بنابراین اردوغان مجبور به عذرخواهی از روسیه و در کنار آن وارد رابطه با اسرائیل شد. کمک هایی که ترکیه به داعش کرد و مشکلات منطقه ای که  از سوی کُردها پیش آمد همگی سبب شد، مردم فشار بسیاری را متحمل شوند. اما پس از این اتفاقات با فضای پساکودتا مواجه هستیم. اردوغان مخالفین اش مانند گولن را به کودتا ارتباط می‌ دهد و با استفاده از این کودتا که در نهایت به نفع اردوغان شد، مخالفین را کنار می زند. همچنین به دلیل سیاست های غلط اردوغان با داعش بمب گذاری به داخل این کشور سرزیر شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز