در دیدار قضاوی با آیت الله جوادی آملی اعلام شد؛

ایجاد شورای مشورتی فقهی برای اطمینان از تطابق مقررات پولی و بانکی با شرع مقدس

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۱۴:۱۳:۲۴
کد خبر: ۴۳۳۴۳۵
ایجاد شورای مشورتی فقهی برای اطمینان از تطابق مقررات پولی و بانکی با شرع مقدس
معاون امور بانک، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دیدار با حضرت آیت الله جوادی آملی از پیشنهاد ایجاد شورای مشورتی فقهی برای کسب اطمینان از تطابق مقررات پولی و بانکی با شرع مقدس خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حسین قضاوی روز گذشته در این دیدار گزارشی از چشم انداز اقتصادی سالجاری از نظر کاهش نرخ تورم، بهبود رشد اقتصادی و ثبات نرخ ارز و فضای مناسب تر کسب و کار ارایه کرد.

وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در جهت اصلاح قانون بانکی اظهار داشت: کارکرد قرض الحسنه در پیش نویس جدید قانون بانکداری تقویت شده است.

معاون امور بانک، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش می شود نقش بانک مرکزی در کنترل تورم تقویت شود.

قضاوی افزود: دولت در تلاش است بدهیهای خود به بانکها و بخش غیر دولتی را ابزارمند کرده و از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی فضایی را فراهم کند که سیاستگزار پولی به نحو بهتری بتواند حجم نقدینگی را در جامعه مدیریت کرده و به کنترل تورم بپردازد.

در در ادامه این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی بصورت صریح انتظارات جامعه اسلامی و علما از نظام بانکی کشور را تشریح کرد.

وی با اشاره به اینکه "مال" در اسلام حکم خون در بدن را دارد و باید به گونه ای متناسب در تمامی اندامها جریان داشته باشد تاکید کرد: این در حالی است که در نظام سرمایه داری تکاثر ثروت در دست گروه خاصی قرار دارد.

این مرجع تقلید افزود: در نظامهای سوسیالیستی ارزشهای والای اسلامی از منظر "تداول ثروت در دست عموم مردم"، بطور مناسب  رعایت نمی شود.

وی با اشاره به آیه شریفه " کَی لایکون دُولةً بین الاغنیاء منکم" تصریح کرد: ثروت نباید فقط در دست معدودی از آحاد جامعه در حبس باشد.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: بانکها نباید عامل حبس ثروت در دست عده معدودی از افراد جامعه باشند.

وی افزود: خداوند حتی در جایی که می فرمایند : لاتَظلمون و لا تُظلَمون (نه ظلم بکنید و نه مورد ظلم واقع شوید) ، قبل از آن به حرمت شدید ربا اشاره می کند که "ذروا ما بقی من الربا فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله" و همچنین بر این تاکید دارد که "فلکم روءوس اموالکم".

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: در شرایطی که کسب و کار مردم در شرایط مساعد و سودآور نیست نباید بانکها نسبت به این وضعیت بی توجه بوده و به فکر  سودآوری خود باشند و توجهی به وضع و حال مردم نداشته باشند.

وی تصریح کرد: "فقدان" به معنای نداشتن است و خداوند از کسانی که تمکن مالی ندارند بجای عبارت "فاقد" از عبارت "فقیر" یاد کرده و می فرماید: انما الصدقات للفقراء.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: فقیر در تعبیر الهی به معنای کسانی است که ستون فقرات آنها از کار افتاده است، این در حالی است که جامعه اسلامی باید از فقر به دور باشد.

وی تاکید کرد: اگر همت عمومی وجود داشته باشد و از ظرفیتهای تولید داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی بخوبی استفاده شود، از نیاز به واردات کاسته شده و در پرتو تقویت اشتغال، وضعیت رفاهی مردم بهبود پیدا می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز